ECUShield: „antivir” pro auta má z vozu udělat pro hackery nedobytnou pevnost

(+ video) Systém ECUShield má za nízkou cenu zabezpečit auta proti kybernetickým útokům. Jeho výrobce získal na NAIAS v Detroitu ocenění.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

ECUShield: „antivir” pro auta má z vozu udělat pro hackery nedobytnou pevnost

22.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

ECUShield: „antivir” pro auta má z vozu udělat pro hackery nedobytnou pevnost

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Systém ECUShield má za nízkou cenu zabezpečit auta proti kybernetickým útokům. Jeho výrobce získal na NAIAS v Detroitu ocenění.

Čím dál víc dnešních aut je možné dovybavit připojením k internetu. S tím většinou pracuje palubní, informačně-zábavní systém, některé vozy disponují také Wi-Fi hotspotem, jiné z internetu stahují aktuální dopravní informace či další poklady pro trasu navolenou v navigaci. Žádný palubní systém ale není dostatečně zabezpečený, jak ukazuje množství studií a pokusů.

Izraelská firma TowerSec přišla s možným řešením, kterým je program zvaný ECUShield. „Vozidla dnes mají pomalu více možností připojení než počítače,” řekl Bruce Coventry, šéf TowerSecu. „To otvírá bránu hackerům a kybernetickým útokům, které narušují bezpečnost automobilu a ohrožují jak data, tak i životy lidí. Hackeři mohou získat soukromá data, způsobit nehody, unést pasažéry auta anebo proměnit vozy s autopilotem ve smrtící zbraně. A zvládnou to na dálku,” nastínil Coventry.

ECUShield je údajně schopný jakoukoliv řídící jednotku rozšířit o hlídače, či též štít (angl. shield), který je schopný zablokovat útok vedený jak zvenčí bezdrátově, či také zevnitř auta, například škodlivým kódem nahraným na flash disku. Po zablokování útoku o něm uvědomí případné další řídící jednotky na palubě vozidla a zanese jej do databáze.

Funguje na způsob počítačových programů IDS/IPS, tedy detekce a prevence vnějšího narušení. Dá se tedy brát jako firewall či antivirový program pro automobily. Jeho hlavním cílem je chránit klíčové funkce automobilu, jako například motor, brzdový systém, řízení či jízdní elektronika, a také případná osobní data palubních systémů.

K hlavním výhodám patří, že ho můžete nainstalovat v podstatě do jakékoliv řídící jednotky jakéhokoliv auta, ať už nového či staršího, vybaveného sběrnicí CAN-BUS, která však je dnes snad všude. Automobilka kvůli instalaci ECUShieldu nemusí tvořit např. nový infotainmentový systém.

Dost pravděpodobně ale bude vůz muset mít připojení k internetu. Pochopitelně, kdyby ho neměl, není moc důvodů ho chránit před internetovými útoky; ECUShield ale bude po internetu stahovat vlastní aktualizace, tedy stejně jako antivirový systém ve vašem počítači či mobilním telefonu. Otázkou je, nakolik vás o tom bude informovat prostřednictvím obrazovky palubního systému, ale nepředpokládáme, že by notifikaci byl problém do systému zahrnout.

ECUShield podle dostupných informací má stát pouhých 10 dolarů, tedy asi 236 korun. To se může zdát jako nízká cena, ale kdyby například jen desetina vloni prodaných Volkswagenů byla vybavena připojením k internetu a dostala ECUShield, znamenalo by to pro TowerSec tržby 6,1 milionu dolarů, tedy asi 144,1 milionu korun. A to je stále jen jedna značka; vozy GM s internetovým připojením na palubě jsou v USA docela běžné.

Firma TowerShield byla na letošním autosalonu NAIAS v Detroitu oceněna jako nejslibnější start-up v oblasti automobilových technologií. Kdy bude její produkt na trhu, resp. kdy a jestli vůbec jej začnou automobilky houfně montovat do svých výrobků, však zatím známo není.


ECUShield: „antivir” pro auta má z vozu udělat pro hackery nedobytnou pevnost - 1 - ecushield detroit 01ECUShield: „antivir” pro auta má z vozu udělat pro hackery nedobytnou pevnost - 2 - ecushield detroit 02
ECUShield má ochránit auto před hackery, a to snadno a levně

Zdroj: TowerSec

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše