Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí

(+ videa) Česká firma HE3DA zahájila výrobu baterií, do kterých můžete střílet i mlátit krumpáčem, a přesto nevybuchnou. A není to jediná výhoda.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí

21.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Česká firma HE3DA zahájila výrobu baterií, do kterých můžete střílet i mlátit krumpáčem, a přesto nevybuchnou. A není to jediná výhoda.

Baterie elektromobilů dnes využívají zejména technologie Li-ion, která má několik zásadních nevýhod. Mohlo se o tom přesvědčit několik majitelů elektromobilů, jejichž akumulátory po větší nehodě začaly hořet. Právě to je jedním z největších nebezpečí standardních lithium-ionových akumulátorů.

Český vědec Jan Procházka ovšem našel způsob, jak se této a několika dalších nevýhod zbavit. Jeho baterie s názvem HE3DA (High Energy 3D Accumulator) v podobných situacích neexploduje ani nezačne hořet. Můžete do ní vrtat, mlátit palicí, sekat krumpáčem, střílet z útočné pušky, ale dočkáte se maximálně kouře. Baterie navíc i v takové chvíli stále fungují, stále dodávají elektřinu.

Klíčem k takovýmto až neuvěřitelným vlastnostem je technologie používaná pro výrobu. Zatímco v normálních Li-ion akumulátorech jsou vyrobeny z tenkých elektrod v podobě kovových fólií, na nichž je nalepena aktivní vrstva, a takovéto články jsou uloženy vertikálně, Procházkova baterie má jednotlivé články ve formě tabletek, vlisovaných do rámu, a články jsou v akumulátoru uloženy horizontálně.

Velkým rozdílem oproti konvenčním bateriím je také nehořlavý separátor článků, jehož odolnost si můžete prohlédnout na videu níže - Procházka ji testuje letlampou. Srovnává vlastní, keramický separátor s jiným, který je údajně „ve všech běžných baterkách”. Ten se při přehřátí baterie smršťuje, zatímco separátor v HE3DA je teplu mnohem odolnější a pokud vznikne zkrat, udrží ho na místě a zamezí dalšímu zvyšování teploty a následnému výbuchu.

K dalším výhodám akumulátoru HE3DA patří to, že se při provozu zahřívá mnohem méně než ostatní akumulátory, třebaže také funguje na lithium-ionovém principu. Právě přehřívání baterií je problémem např. Tesly Model S, pokud s ní chcete jet opravdu rychle. Záhy omezí výkon motoru, aby nedošlo k poškození akumulátorů vysokou teplotou.

Ani občasný požár, ani neschopnost Tesel zvládnout jízdu po okruhu ale není to, co by dnes bránilo rozvoji elektricky poháněných aut. Limity jsou hlavně ekonomické a uživatelské, novinka ale může pomoci i v těchto směrech. Akumulátory totiž jednak díky své odolnosti umožňují totiž velmi rychlé nabití, čímž by měly pomoci přiblížit dobu doplnění energie blíže té, na kterou jsme zvyklí z konvenčních aut. Hlavní výhodou nejen pro elektromobily je ale fakt, že by podle Procházky měla být výroba až o polovinu levnější oproti dnes běžným li-ion akumulátorům, které jsou stále zdaleka tím nejdražším, co v elektřinou poháněných autech najdeme.

Výroba baterií HE3DA začala za pomoci českého investora před pár dny v malé továrně v pražských Letňanech. Příští rok se začne stavět druhá, větší výrobní linka v Horní Suché u Havířova, která má mít kapacitu 30 MWh ročně. Firma HE3DA ovšem nechce být jediným výrobcem baterií pro všechny své zákazníky, má v plánu jim vyvíjet řešení na míru a dodávat technologie a výrobní linku, samozřejmě za patřičný licenční poplatek.

„Tušil jsem, že funkční baterie mohou být druhé kontaktní čočky. Bál jsem se, že bez peněz na vývoj a patentovou ochranu projekt nepřežije, takže jsem mu peníze poslal,” říká o začátcích firmy investor Radomír Prus. Jestli tahle horká novinka skutečně dojde tak obrovského nasazení, jako zmíněný Wichterleho vynález, ukáže čas. Zatím nezbývá než držet firmě palce.


Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí - 1 - he3da baterie cr 01Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí - 2 - he3da baterie cr 02Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí - 3 - he3da baterie cr 03Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí - 4 - he3da baterie cr 04Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí - 5 - he3da baterie cr 05Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí - 6 - he3da baterie cr 06Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí - 7 - he3da baterie cr 07Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí - 8 - he3da baterie cr 08Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí - 9 - he3da baterie cr 09Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí - 10 - he3da baterie cr 10Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí - 11 - he3da baterie cr 11Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí - 12 - he3da baterie cr 12

Zdroje: HE3DA, Hybrid.cz

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše