Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí
21.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Česká firma HE3DA zahájila výrobu baterií, do kterých můžete střílet i mlátit krumpáčem, a přesto nevybuchnou. A není to jediná výhoda.
Baterie elektromobilů dnes využívají zejména technologie Li-ion, která má několik zásadních nevýhod. Mohlo se o tom přesvědčit několik majitelů elektromobilů, jejichž akumulátory po větší nehodě začaly hořet. Právě to je jedním z největších nebezpečí standardních lithium-ionových akumulátorů.
Český vědec Jan Procházka ovšem našel způsob, jak se této a několika dalších nevýhod zbavit. Jeho baterie s názvem HE3DA (High Energy 3D Accumulator) v podobných situacích neexploduje ani nezačne hořet. Můžete do ní vrtat, mlátit palicí, sekat krumpáčem, střílet z útočné pušky, ale dočkáte se maximálně kouře. Baterie navíc i v takové chvíli stále fungují, stále dodávají elektřinu.
Klíčem k takovýmto až neuvěřitelným vlastnostem je technologie používaná pro výrobu. Zatímco v normálních Li-ion akumulátorech jsou vyrobeny z tenkých elektrod v podobě kovových fólií, na nichž je nalepena aktivní vrstva, a takovéto články jsou uloženy vertikálně, Procházkova baterie má jednotlivé články ve formě tabletek, vlisovaných do rámu, a články jsou v akumulátoru uloženy horizontálně.
Velkým rozdílem oproti konvenčním bateriím je také nehořlavý separátor článků, jehož odolnost si můžete prohlédnout na videu níže - Procházka ji testuje letlampou. Srovnává vlastní, keramický separátor s jiným, který je údajně „ve všech běžných baterkách”. Ten se při přehřátí baterie smršťuje, zatímco separátor v HE3DA je teplu mnohem odolnější a pokud vznikne zkrat, udrží ho na místě a zamezí dalšímu zvyšování teploty a následnému výbuchu.
K dalším výhodám akumulátoru HE3DA patří to, že se při provozu zahřívá mnohem méně než ostatní akumulátory, třebaže také funguje na lithium-ionovém principu. Právě přehřívání baterií je problémem např. Tesly Model S, pokud s ní chcete jet opravdu rychle. Záhy omezí výkon motoru, aby nedošlo k poškození akumulátorů vysokou teplotou.
Ani občasný požár, ani neschopnost Tesel zvládnout jízdu po okruhu ale není to, co by dnes bránilo rozvoji elektricky poháněných aut. Limity jsou hlavně ekonomické a uživatelské, novinka ale může pomoci i v těchto směrech. Akumulátory totiž jednak díky své odolnosti umožňují totiž velmi rychlé nabití, čímž by měly pomoci přiblížit dobu doplnění energie blíže té, na kterou jsme zvyklí z konvenčních aut. Hlavní výhodou nejen pro elektromobily je ale fakt, že by podle Procházky měla být výroba až o polovinu levnější oproti dnes běžným li-ion akumulátorům, které jsou stále zdaleka tím nejdražším, co v elektřinou poháněných autech najdeme.
Výroba baterií HE3DA začala za pomoci českého investora před pár dny v malé továrně v pražských Letňanech. Příští rok se začne stavět druhá, větší výrobní linka v Horní Suché u Havířova, která má mít kapacitu 30 MWh ročně. Firma HE3DA ovšem nechce být jediným výrobcem baterií pro všechny své zákazníky, má v plánu jim vyvíjet řešení na míru a dodávat technologie a výrobní linku, samozřejmě za patřičný licenční poplatek.
„Tušil jsem, že funkční baterie mohou být druhé kontaktní čočky. Bál jsem se, že bez peněz na vývoj a patentovou ochranu projekt nepřežije, takže jsem mu peníze poslal,” říká o začátcích firmy investor Radomír Prus. Jestli tahle horká novinka skutečně dojde tak obrovského nasazení, jako zmíněný Wichterleho vynález, ukáže čas. Zatím nezbývá než držet firmě palce.
Zdroje: HE3DA, Hybrid.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024 - Britové vyzkoušeli inovovaný Ford Puma ST, který přišel o motor i převodovku. Selhává přesně tam, kde měl excelovat
28.2.2024 - Číňané chystají nový kombík pro Evropu, v poměru dynamiky, prostornosti a ceny by mohl být bezkonkurenční nabídkou
28.2.2024 - Audi se chytilo do pasti svých elektrických plánů, cokoli s některými modely teď udělá, bude to špatně
29.2.2024 - Nový levný kombík Lady předčasně odhalil únik patentových obrázků. Divným jménem odrazuje, cenou by měl lákat
29.2.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry