Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily mohou spasit revoluční české akumulátory, už se vyrábí
21.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Česká firma HE3DA zahájila výrobu baterií, do kterých můžete střílet i mlátit krumpáčem, a přesto nevybuchnou. A není to jediná výhoda.
Baterie elektromobilů dnes využívají zejména technologie Li-ion, která má několik zásadních nevýhod. Mohlo se o tom přesvědčit několik majitelů elektromobilů, jejichž akumulátory po větší nehodě začaly hořet. Právě to je jedním z největších nebezpečí standardních lithium-ionových akumulátorů.
Český vědec Jan Procházka ovšem našel způsob, jak se této a několika dalších nevýhod zbavit. Jeho baterie s názvem HE3DA (High Energy 3D Accumulator) v podobných situacích neexploduje ani nezačne hořet. Můžete do ní vrtat, mlátit palicí, sekat krumpáčem, střílet z útočné pušky, ale dočkáte se maximálně kouře. Baterie navíc i v takové chvíli stále fungují, stále dodávají elektřinu.
Klíčem k takovýmto až neuvěřitelným vlastnostem je technologie používaná pro výrobu. Zatímco v normálních Li-ion akumulátorech jsou vyrobeny z tenkých elektrod v podobě kovových fólií, na nichž je nalepena aktivní vrstva, a takovéto články jsou uloženy vertikálně, Procházkova baterie má jednotlivé články ve formě tabletek, vlisovaných do rámu, a články jsou v akumulátoru uloženy horizontálně.
Velkým rozdílem oproti konvenčním bateriím je také nehořlavý separátor článků, jehož odolnost si můžete prohlédnout na videu níže - Procházka ji testuje letlampou. Srovnává vlastní, keramický separátor s jiným, který je údajně „ve všech běžných baterkách”. Ten se při přehřátí baterie smršťuje, zatímco separátor v HE3DA je teplu mnohem odolnější a pokud vznikne zkrat, udrží ho na místě a zamezí dalšímu zvyšování teploty a následnému výbuchu.
K dalším výhodám akumulátoru HE3DA patří to, že se při provozu zahřívá mnohem méně než ostatní akumulátory, třebaže také funguje na lithium-ionovém principu. Právě přehřívání baterií je problémem např. Tesly Model S, pokud s ní chcete jet opravdu rychle. Záhy omezí výkon motoru, aby nedošlo k poškození akumulátorů vysokou teplotou.
Ani občasný požár, ani neschopnost Tesel zvládnout jízdu po okruhu ale není to, co by dnes bránilo rozvoji elektricky poháněných aut. Limity jsou hlavně ekonomické a uživatelské, novinka ale může pomoci i v těchto směrech. Akumulátory totiž jednak díky své odolnosti umožňují totiž velmi rychlé nabití, čímž by měly pomoci přiblížit dobu doplnění energie blíže té, na kterou jsme zvyklí z konvenčních aut. Hlavní výhodou nejen pro elektromobily je ale fakt, že by podle Procházky měla být výroba až o polovinu levnější oproti dnes běžným li-ion akumulátorům, které jsou stále zdaleka tím nejdražším, co v elektřinou poháněných autech najdeme.
Výroba baterií HE3DA začala za pomoci českého investora před pár dny v malé továrně v pražských Letňanech. Příští rok se začne stavět druhá, větší výrobní linka v Horní Suché u Havířova, která má mít kapacitu 30 MWh ročně. Firma HE3DA ovšem nechce být jediným výrobcem baterií pro všechny své zákazníky, má v plánu jim vyvíjet řešení na míru a dodávat technologie a výrobní linku, samozřejmě za patřičný licenční poplatek.
„Tušil jsem, že funkční baterie mohou být druhé kontaktní čočky. Bál jsem se, že bez peněz na vývoj a patentovou ochranu projekt nepřežije, takže jsem mu peníze poslal,” říká o začátcích firmy investor Radomír Prus. Jestli tahle horká novinka skutečně dojde tak obrovského nasazení, jako zmíněný Wichterleho vynález, ukáže čas. Zatím nezbývá než držet firmě palce.
Zdroje: HE3DA, Hybrid.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva