Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU schválila další povinnou výbavu aut, omezovačům rychlosti už se nevyhneme
26.3.2019 | Mirek Mazal
Budování společnosti přemýšlejících lidí odpovědných za své jednání zjevně není cílem Bruselu. Před inteligentním řidičem dostanou přednost počítače, teď už zřejmě neodvratně.
Během roku 2018 Evropská unie motoristům řádně přitáhla otěže. Bruselu nešetřil záváděním dalších omezení, které ztrpčí život všem, kteří by chtěli jakkoli vyčnívat z davu. Vybíjenou zajímavých motorů doprovázely tlaky na zavedení více či méně zbytečných prvků povinné výbavy. Na obzoru se ovšem objevily ještě více svazující regulace a právě ty se nyní staly skutečností.
Evropská komise schválila sadu loňských právních předpisů slibujících zvýšit bezpečnost na silnicích. Přijatá legislativa má vstoupit v platnost od května 2022 u nových modelů, které ještě nevznikly, a od května 2024 u všech aut v prodeji, tedy i těch, které se prodávají nyní. Opatření podléhá formálnímu schválení Evropským parlamentem a členskými státy EU v září letošního roku, tady ale žádný větší odpor nelze očekávat, jako pokaždé.
Právně závazná pravidla zakotvují povinnost vybavit nové automobily řadou monitorovacích systémů. Shrnout je můžeme následujícím přehledem:
- inteligentní omezování rychlosti automobilu ISA
- pokročilé automatické nouzové brzdění
- systémy varování při vybočení z pruhu
- zabudovaný detektor dechu proti řízení pod vlivem alkoholu
- varování před únavou řidiče
- pokročilé varování před rozptýlením řidiče
- signalizace nouzového zastavení
- couvací kamera nebo detekční systém pro couvání
- záznamové zařízení událostí.
Jednoznačně největší pozornost si zaslouží omezovač rychlosti ISA (Intelligent Speed Assist). Systém kamer a GPS načte data o povolené maximální rychlosti v projížděném úseku a elektronika bude s to omezit výkon motoru tak, aby tempo jízdy kleslo na předepsanou úroveň. ISA pracuje nejprve v režimu upozornění, později pak v režimu omezení, kdy bude automaticky koriguje rychlost nezávisle na poloze plynového pedálu. Systém bude při startu vozidla vždy přednastaven na stav zapnutý a plně aktivní. Zda půjde vypnout, omezit či jinak přebít vůlí řidiče, zůstává nejasné.
Další prvky jsou z větší či menší míry známé už ze současných automobilů a „pouze” se stanou povinnými. Pikantní součástí nové legislativy je věta o tom, že „automobilky zajistí vývoj těchto systémů a prvků tak, aby bylo zajištěno, že je uživatelé přijmou”. Čekejme tedy od výrobců oslavné ódy o tom, jak omezovač rychlosti učiní naše životy krásnějšími.
Novinky přichází v rámci iniciativy Evropské komise, která má do roku 2038 na evropských komunikacích zabránit více jak 25 tisícům smrtelných zranění. Výkonný ředitel Evropské rady pro bezpečnost dopravy ke kontroverznímu tématu řekl: „Za posledních 50 let bylo jen pár okamžiků, které lze označit za velký krok vpřed v oblasti bezpečnosti silničního provozu Evropy. Povinné zavedení bezpečnostních pásů byl první přelom, minimální bezpečnostní normy EU z roku 1998 byl druhý zlom. Pokud tuto dohodu bude formálně doprovázet zelená, bude to další z těchto okamžiků,“ myslí si Antonio Avenoso.
V případě kompletního schválení na všech úrovních budou nové právní předpisy platné pro všechny nové automobily prodávané v rámci Unie. Plánovaný Brexit znamená možnost vyhnout se jinak nevyhnutelnému akorát pro Brity, i ti ovšem naznačili, že normy budou dodržovat v souladu se zbytkem Evropy.
Evropská komise schválila sadu plánovaných prvků výbavy. Hovoří se o zvýšení bezpečnosti, které je teoreticky možné, omezování svobody je nevyhnutelné
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 3 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova