Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře

Produkční prvotina americké značky s čínským kořeny chce zvládat až 700 km na dobití, a to díky bateriím se 130 kWh. Dožije se ale startu výroby?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře

4.1.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Produkční prvotina americké značky s čínským kořeny chce zvládat až 700 km na dobití, a to díky bateriím se 130 kWh. Dožije se ale startu výroby?

Pokud dojde na počítání vzácných věci, obvykle na to stačí prsty jedné ruky. Budeme-li ale hovořit o komerčně úspěšných výrobcích elektromobilů, můžeme ruku nechat sevřenou v pěst. Tesla je zde již více než dekádu, a přesto se i nadále topí ve ztrátách a bez dotací a víry investorů by dávno nebyla. Chorvatský Rimac Concept_One je pak 99,9 procent světové populace nedostupným a ani Nissan Leaf a jemu podobní neudělali díru, vlastně ani ďolík do světa.

Skeptické komentáře si vysloužilo také úsilí značek Faraday Future a LeEco, za nimiž stojí čínský miliardář Jia Yueting, který oba projekty financuje z vlastní kapsy. Ty se začaly potvrzovat v listopadu loňského roku, kdy Yueting přiznal, že firemní kasa začíná vysychat. Bylo tedy jasné, že pokud se co nejdříve nerozjede prodej, přinejmenším jedna značka zamíří k ledu. Nejnovější premiéra modelu Faraday Future FF91 na veletrhu elektroniky CES v Las Vegas ale ukazuje, že situace není beznadějná.

Pod poněkud krkolomným názvem nám byl představen elektrický crossover dlouhý 5 250 milimetrů a s rozvorem 3 200 mm. Je tak větší než Tesla Model X, které by se produkční verze měla postavit. Technický šéf projektu Nick Sampson, který dříve pracoval pro Lotus a rovněž i pro zmiňovanou Teslu, ovšem dodal, že nejde jen o konkurenci pro Model X, ale o jistou formu sociální revoluce.

„Převrat, to je to, co svět potřebuje,“ uvedl Sampson na konferenci CES. „Chceme čistější planetu, předvídatelnou budoucnost a mnohem plnější životy pro nás pro všechny.“ Přesně to by přitom měly zaručit vozy jako FF91, byť zrovna v Las Vegas to tak nevypadalo. Elektrický crossover měl totiž na pódiu předvést své automatické parkování. Během demonstrace ovšem selhal, a to ne jednou, ale hned dvakrát.

To ukazuje, že projekt má ještě nějaké mouchy. Abychom byli objektivní, musíme dodat, že na střeše centra, kde se veletrh koná, systém fungoval bez problémů. Značka FF tedy zjevně má k dispozici funkční systémy, bude na nich ale ještě muset zapracovat.

Daný problém ale nyní již hoďme za hlavu a pojďme se věnovat samotnému vozu, který se pyšní aerodynamickým koeficientem Cd 0,25. Podle Richarda Kima, viceprezidenta pro design, je důvodem snaha o multifunkční vzhled. V prvé řadě tu prý máme funkci, ve druhé ale líbivost. „Učinili jsme aerodynamický design překrásným. Takřka každý aspekt slouží více než jedné roli. Forma následuje multifunkci.“

To jsou jistě chvályhodná slova, při pohledu na FF91 ale asi jen málokdo bude uvažovat o přihlášení vozu do soutěže krásy. Záleží však na subjektivním náhledu. Pro zajímavost lze uvést, že dvojitá anténa na střeše vozu napomáhá aerodynamice a zadní kamera byla uschována do střešního spoileru. Kromě toho se v závislosti na rychlosti mění tvar paprsků 22palcových kol obouvajících pneumatiky o rozměru 275/40.

Vůz stojí na platformě VPA, která má baterie umístěny uprostřed a v každém rohu jeden elektromotor. Jejich celkový výkon šplhá na 1 065 koní a točivý moment na 1 800 Nm, což stačí ke zrychlení z klidu na 96 km/h za 2,39 sekundy. Máme zde tak nejrychleji akcelerující elektromobil světa, který chce navíc zde cyklu EPA zvládnout na jedno dobití 608 km (dle evropského NEDC je to 700 km).

Za tím stojí zejména válcovité lithium-iontové baterie společnosti LG Chem s kapacitou 130 kWh. To je sice pozitivní, stinnou stránkou věci je ovšem delší doba dobíjení - při využití 240voltové zásuvky je třeba k plné kapacitě čtyř a půl hodiny. FF ale říká, že lze použít rychlodobíjecí cyklus s příkonem až 200 kW, což je mnohem více než Superchargery Tesly s přibližně 120 kW.

Vůz má být vybaven autonomním řízením, jež spoléhá na 10 kamer, 13 radarových senzorů, 12 ultrazvukových senzorů a jeden skener 3D LIDAR. Dále se FF91 pyšní online účtem FFID, který je spárován s mobilním telefonem uživatele a umožňuje přenos veškerého nastavení mezi jednotlivými vozy. Ve výbavě má být i rozpoznávání obličeje a dvojice modemů, což má zaručit neustálý vysokorychlostní tok dat. Jelikož přitom Jia Yueting zbohatl na internetové televizi, dá se předpokládat, že právě v této oblasti má tato technologie své kořeny. U modelu FF91 tedy budou moci uživatelé sledovat kupříkladu streamované vysílání, zatímco vůz bude řízen autopilotem.

Uvnitř byl důraz kladen na pohodlí, zadní sedadla lze sklopit v úhlu až 60 stupňů. Dále tu máme rozměrný dotykový displej či panoramatickou střechu, kterou lze stiskem tlačítka zatmavit. První vozy mají ke svým majitelům dorazit v roce 2018, přičemž vážní zájemci mohou již nyní složit zálohu ve výši 5 000 USD (cca 130 tisíc korun).

O koncové ceně se automobilka momentálně nezmiňuje, dodává však, že jde o luxusní vůz a že konkurenční Tesla Model X může být ve vrcholné konfiguraci vaše za více než 100 000 USD (2 596 000 Kč). Dá se tedy předpokládat, že vůz bude startovat ještě výše, pokud se firma Faraday Future dožije začátku výroby...


Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 1 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 01Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 2 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 02Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 3 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 03Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 4 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 04Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 5 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 05Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 6 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 06Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 7 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 07Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 8 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 08Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 9 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 09Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 10 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 10Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 11 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 11Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 12 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 12Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 13 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 13Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 14 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 14Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 15 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 15Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 16 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 16Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 17 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 17Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 18 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 18Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 19 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 19Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 20 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 20Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 21 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 21Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 22 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 22Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 23 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 23Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 24 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 24Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 25 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 25Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 26 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 26Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 27 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 27Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 28 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 28Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 29 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 29Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 30 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 30Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 31 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 31Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 32 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 32Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 33 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 33Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 34 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 34Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 35 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 35Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 36 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 36Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 37 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 37Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 38 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 38Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 39 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 39Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 40 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 40Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 41 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 41Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 42 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 42Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 43 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 43Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 44 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 44Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 45 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 45Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 46 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 46Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 47 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 47Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 48 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 48Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 49 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 49Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 50 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 50Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře - 51 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 51
Faraday Future FF91 sice má ve vínku kamery místo zpětných zrcátek, ty ovšem prý lze snadno namontovat v zemích, kde legislativa digitalizaci ještě nepovoluje

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše