Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Faraday Future FF91 je s 1 065 koňmi první pořádný konkurent Tesly, na papíře
4.1.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Produkční prvotina americké značky s čínským kořeny chce zvládat až 700 km na dobití, a to díky bateriím se 130 kWh. Dožije se ale startu výroby?
Pokud dojde na počítání vzácných věci, obvykle na to stačí prsty jedné ruky. Budeme-li ale hovořit o komerčně úspěšných výrobcích elektromobilů, můžeme ruku nechat sevřenou v pěst. Tesla je zde již více než dekádu, a přesto se i nadále topí ve ztrátách a bez dotací a víry investorů by dávno nebyla. Chorvatský Rimac Concept_One je pak 99,9 procent světové populace nedostupným a ani Nissan Leaf a jemu podobní neudělali díru, vlastně ani ďolík do světa.
Skeptické komentáře si vysloužilo také úsilí značek Faraday Future a LeEco, za nimiž stojí čínský miliardář Jia Yueting, který oba projekty financuje z vlastní kapsy. Ty se začaly potvrzovat v listopadu loňského roku, kdy Yueting přiznal, že firemní kasa začíná vysychat. Bylo tedy jasné, že pokud se co nejdříve nerozjede prodej, přinejmenším jedna značka zamíří k ledu. Nejnovější premiéra modelu Faraday Future FF91 na veletrhu elektroniky CES v Las Vegas ale ukazuje, že situace není beznadějná.
Pod poněkud krkolomným názvem nám byl představen elektrický crossover dlouhý 5 250 milimetrů a s rozvorem 3 200 mm. Je tak větší než Tesla Model X, které by se produkční verze měla postavit. Technický šéf projektu Nick Sampson, který dříve pracoval pro Lotus a rovněž i pro zmiňovanou Teslu, ovšem dodal, že nejde jen o konkurenci pro Model X, ale o jistou formu sociální revoluce.
„Převrat, to je to, co svět potřebuje,“ uvedl Sampson na konferenci CES. „Chceme čistější planetu, předvídatelnou budoucnost a mnohem plnější životy pro nás pro všechny.“ Přesně to by přitom měly zaručit vozy jako FF91, byť zrovna v Las Vegas to tak nevypadalo. Elektrický crossover měl totiž na pódiu předvést své automatické parkování. Během demonstrace ovšem selhal, a to ne jednou, ale hned dvakrát.
To ukazuje, že projekt má ještě nějaké mouchy. Abychom byli objektivní, musíme dodat, že na střeše centra, kde se veletrh koná, systém fungoval bez problémů. Značka FF tedy zjevně má k dispozici funkční systémy, bude na nich ale ještě muset zapracovat.
Daný problém ale nyní již hoďme za hlavu a pojďme se věnovat samotnému vozu, který se pyšní aerodynamickým koeficientem Cd 0,25. Podle Richarda Kima, viceprezidenta pro design, je důvodem snaha o multifunkční vzhled. V prvé řadě tu prý máme funkci, ve druhé ale líbivost. „Učinili jsme aerodynamický design překrásným. Takřka každý aspekt slouží více než jedné roli. Forma následuje multifunkci.“
To jsou jistě chvályhodná slova, při pohledu na FF91 ale asi jen málokdo bude uvažovat o přihlášení vozu do soutěže krásy. Záleží však na subjektivním náhledu. Pro zajímavost lze uvést, že dvojitá anténa na střeše vozu napomáhá aerodynamice a zadní kamera byla uschována do střešního spoileru. Kromě toho se v závislosti na rychlosti mění tvar paprsků 22palcových kol obouvajících pneumatiky o rozměru 275/40.
Vůz stojí na platformě VPA, která má baterie umístěny uprostřed a v každém rohu jeden elektromotor. Jejich celkový výkon šplhá na 1 065 koní a točivý moment na 1 800 Nm, což stačí ke zrychlení z klidu na 96 km/h za 2,39 sekundy. Máme zde tak nejrychleji akcelerující elektromobil světa, který chce navíc zde cyklu EPA zvládnout na jedno dobití 608 km (dle evropského NEDC je to 700 km).
Za tím stojí zejména válcovité lithium-iontové baterie společnosti LG Chem s kapacitou 130 kWh. To je sice pozitivní, stinnou stránkou věci je ovšem delší doba dobíjení - při využití 240voltové zásuvky je třeba k plné kapacitě čtyř a půl hodiny. FF ale říká, že lze použít rychlodobíjecí cyklus s příkonem až 200 kW, což je mnohem více než Superchargery Tesly s přibližně 120 kW.
Vůz má být vybaven autonomním řízením, jež spoléhá na 10 kamer, 13 radarových senzorů, 12 ultrazvukových senzorů a jeden skener 3D LIDAR. Dále se FF91 pyšní online účtem FFID, který je spárován s mobilním telefonem uživatele a umožňuje přenos veškerého nastavení mezi jednotlivými vozy. Ve výbavě má být i rozpoznávání obličeje a dvojice modemů, což má zaručit neustálý vysokorychlostní tok dat. Jelikož přitom Jia Yueting zbohatl na internetové televizi, dá se předpokládat, že právě v této oblasti má tato technologie své kořeny. U modelu FF91 tedy budou moci uživatelé sledovat kupříkladu streamované vysílání, zatímco vůz bude řízen autopilotem.
Uvnitř byl důraz kladen na pohodlí, zadní sedadla lze sklopit v úhlu až 60 stupňů. Dále tu máme rozměrný dotykový displej či panoramatickou střechu, kterou lze stiskem tlačítka zatmavit. První vozy mají ke svým majitelům dorazit v roce 2018, přičemž vážní zájemci mohou již nyní složit zálohu ve výši 5 000 USD (cca 130 tisíc korun).
O koncové ceně se automobilka momentálně nezmiňuje, dodává však, že jde o luxusní vůz a že konkurenční Tesla Model X může být ve vrcholné konfiguraci vaše za více než 100 000 USD (2 596 000 Kč). Dá se tedy předpokládat, že vůz bude startovat ještě výše, pokud se firma Faraday Future dožije začátku výroby...
Faraday Future FF91 sice má ve vínku kamery místo zpětných zrcátek, ty ovšem prý lze snadno namontovat v zemích, kde legislativa digitalizaci ještě nepovoluje
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 9 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva