Ferrari si patentovalo nový typ motoru, má být výkonnější, úspornější i čistší

V Bruselu by si na přežití klasických motorů Ferrari nevsadil asi nikdo, v Maranellu to vidí jinak. Ohroženou motorovou šlechtu zkouší udržet nad vodou dvěma různými způsoby zapalování směsi v závislosti na aktuální situaci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ferrari si patentovalo nový typ motoru, má být výkonnější, úspornější i čistší

25.10.2019 | Mirek Mazal

Ferrari si patentovalo nový typ motoru, má být výkonnější, úspornější i čistší

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V Bruselu by si na přežití klasických motorů Ferrari nevsadil asi nikdo, v Maranellu to vidí jinak. Ohroženou motorovou šlechtu zkouší udržet nad vodou dvěma různými způsoby zapalování směsi v závislosti na aktuální situaci.

Ferrari je jednou z posledních značek, které alespoň částečně odolávají moderním trendům a klasické atmosférické motory s vysokým objemem a počtem válců zatím nevyřadily z nabídky. Při životě udržují noblesní dvanáctiválce a podle všeho se jich ani do budoucna nechtějí vzdát.

Svědčí o tom jejich nová patentovaná konstrukce motoru V12, která by měla snížit emise při zachování vysokého dosahovaného výkonu. Registrace na patentovému úřadu proběhla už letos v dubnu, až včera ale mohla být podoba nového řešení po vyřízení všech formalit zveřejněna.

Materiály automobilky pojednávají především o začlenění dvojího způsobu spalování benzínu. Jednou ze strategií je vstřikování malého množství paliva těsně před jiskřením zapalovací svíčky. Ferrari vidí přednosti předčasné distribuce zápalné směsi ve zvýšeném průtoku vzduchu spalovací komorou a tím se vytváří teplejší směs vzduchu a pohonných hmot. „Katalytický systém se proto při startování motoru velmi rychle zahřívá a emise, zvláště významné v této fázi, mohou být sníženy,“ komentuje řešení automobilka v patentových dokladech.

Potenciálně revoluční agregát má přidanou předkomoru umístěnou nad středem hlavní spalovací komory a obě části mají vlastní zapalovací svíčku. Během normální jízdy vstupuje část směsi vzduchu a benzínu do předkomory a zapalovací svíčka ji zapálí. „To se promítá do rychlého spalování s nízkým rizikem detonace,“ uvádí Ferrari a naráží na momenty, kdy budete od motor jeho auta požadovat více výkonu - tehdy bude výkonnější nebo úspornější, zkrátka efektivnější.

Naopak zápal v hlavním spalovacím prostoru funguje během startování nebo nízkého zatížení. V tomto klidném režimu motor pracuje se vstřikováním spojeným s jiskrou a mimo jiné zahřívá katalyzátor redukující škodliviny. Právě tato „dvojí tvář” motoru by měla umožnit, že bude na jednu stranu ještě výkonnější, na druhou ještě „čistší” a současně si ponechá vysoký objem, dvanáct válců a nula turbodmychadel. To staromilci nezní špatně, teprve čas ale ukáže, zda se toto zajímavé řešení stane pro motory V12 skutečně spásou.


Ferrari si patentovalo nový typ motoru, má být výkonnější, úspornější i čistší - 1 - Ferrari patentovalo novy V12 foto 01Ferrari si patentovalo nový typ motoru, má být výkonnější, úspornější i čistší - 2 - Ferrari patentovalo novy V12 foto 02Ferrari si patentovalo nový typ motoru, má být výkonnější, úspornější i čistší - 3 - Ferrari patentovalo novy V12 foto 03Ferrari si patentovalo nový typ motoru, má být výkonnější, úspornější i čistší - 4 - Ferrari patentovalo novy V12 foto 04Ferrari si patentovalo nový typ motoru, má být výkonnější, úspornější i čistší - 5 - Ferrari patentovalo novy V12 foto 05Ferrari si patentovalo nový typ motoru, má být výkonnější, úspornější i čistší - 6 - Ferrari patentovalo novy V12 foto 06
Ferrari si nechalo patentovat nové řešení dvanáctiválce se spalovací předkomorou, má jej to učinit současně ekologičtějším i výkonnějším

Zdroj: United States Patent And Trademark Office

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše