Fiat Panda 4x4 2013: nová generace konečně odhalena

Malý „off-road” od Fiatu se konečně odhalil ve své další generaci. Bude kombinovat stálý pohon všech kol s motory TwinAir a Multijet.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Fiat Panda 4x4 2013: nová generace konečně odhalena

30.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Fiat Panda 4x4 2013: nová generace konečně odhalena

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Malý „off-road” od Fiatu se konečně odhalil ve své další generaci. Bude kombinovat stálý pohon všech kol s motory TwinAir a Multijet.

Italská automobilka zřejmě nevydržela současný tlak, kdy z autosalonu v Moskvě létá jedna novinka za druhou. Sama totiž v ruském ohni žádné žhavé želízko nemá. Své naděje místo toho směřuje do Paříže, kde se oficiálně představí nová Panda 4x4. Tu jsme po technické stránce předběžně rozebrali již v červnu, nyní nám ovšem Fiat servíruje doplňující informace v doprovodu prvních oficiálních fotografií.

Snímky dokazují přesně to, s čím jsme počítali. Tedy vyšší světlou výšku a ochranné plasty podél spodku celé karoserie, které doplňují ochranné či spíše ozdobné hliníkové pláty vpředu a vzadu. Představena je zároveň i zelená metalíza Tuscany, která vedle oranžového pastelového laku Sicily rozšiřuje nabídku barev.

Mnohem zajímavější věci se ale skrývají pod povrchem, který je 368 cm dlouhý, 167 cm široký, 160 cm vysoký. Panda 4x4 je totiž vybavena systémem „Torque-on-demand“, který používá dvou elektronicky řízených diferenciálů. Ty dle trendu snižování spotřeby standardně vysílají většinu výkonu dopředu, v případě prokluzu ale může být síla motoru přerozdělena v poměru 50:50.

Se stabilizačním programem přitom spolupracuje systém ELD (Electronic Locking Differential), který v případě potřeby dokáže zcela přibrzdit jedno z prokluzujících kol a veškerý výkon vyslat na ta zbylá. Působivé přitom je, že Fiat ponechal využití této funkce na řidiči. K její aktivaci je tak nutný stisk tlačítka. Při překročení rychlosti 50 km/h navíc dochází k deaktivaci.

U pohonných jednotek Fiat dle našeho předpokladu vsadil na nepříliš povedený dvouválec TwinAir a turbodiesel Multijet 1,3. Oba dva motory dostanou standardně systém start/stop a spjaty budou s šestistupňovým manuálem. V případě benzinového 0,9litrového motoru ovšem převodovka dostane zkrácené dráhy prvního stupně pro lepší rozjezdy.

Uvnitř vás čeká hned patnáct odkládacích schránek, tedy o jednu více než v případě Pandy s pohonem předních kol. Zelenou palubní desku pak doplňují sedadla kombinující tři barvy (zelenou, béžovou a oranžovou) s koženým lemováním. Fiat přitom dodává, že se jedná o eko-kůži. Bohužel ale již nekonkretizuje, jaký má přínos pro životní prostředí či zda vychází z rostlinného základu.

Standardem se má stát manuální klimatizace, rádio s přehrávačem CD a MP3, zrcátka v elektrice, patnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 175/65 R15 M + S nebo centrální zamykání na dálkové ovládání. Za příplatek se pak Panda 4x4 může změnit k obrazu majitele svého, a to dle off-roadového nebo městského využití.

Mimo tuto novinku ovšem Fiat představí v Paříži také verzi Panda Trekking, která by měla být mezistupněm mezi čtyřkolkou a předokolkou. Vybavena má být speciálně naladěným trakčním systémem, který by měl umožňovat jízdu i na povrchu s horší adhezí. Do třetice pak na stánku italské automobilky budete moci obdivovat verzi Natural Power, která k pohonu dvouválce TwinAir používá stlačeného zemního plynu.

Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.


Fiat Panda 4x4 2013: nová generace konečně odhalena - 1 - Fiat Panda 4x4 2013 01Fiat Panda 4x4 2013: nová generace konečně odhalena - 2 - Fiat Panda 4x4 2013 02Fiat Panda 4x4 2013: nová generace konečně odhalena - 3 - Fiat Panda 4x4 2013 03Fiat Panda 4x4 2013: nová generace konečně odhalena - 4 - Fiat Panda 4x4 2013 04
První oficiální snímky nového Fiatu Panda 4x4 přicházejí měsíc před debutem vozu na pařížském autosalonu. Vedle něj se představí i verze Trekking se systémem zlepšujícím trakci poháněných předních kol

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.