Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat představil nové motory FireFly. Turbo nemají, objem ale také ne
19.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Italská automobilka odhalila dvě nové modulární jednotky. Ty budou se 72 nebo 101 koňmi k mání nejprve v Brazílii, pak zamíří i do Evropy.
Brazilský Fiat Uno se aktuálně dočkal již druhého faceliftu. Ten je vcelku zásadní také pro Evropu, neboť v jeho rámci italská automobilka představila nové motory FireFly. Právě ty se časem mají na Starém kontinentu objevit, byť momentálně není jasné, v jakém modelu. Fiat ovšem zmiňuje, že obě pohonné jednotky plně vyhovují emisním normám Euro 6. Že přitom mají velmi malý objem, to dnes již nikoho nepřekvapí - na rozdíl od absence přeplňování.
Než si ovšem pohonné jednotky probereme detailněji, jen dokončíme, s čím jsme začali. Brazilské Uno tedy nově může dále počítat s přepracovanou čelní maskou, odlišnými nárazníky, jinak usazenými mlhovkami a novým designem litých kol. Uvnitř lze pak očekávat odlišnou grafiku přístrojového štítu a jiné čalounění. Tím nám modernizace vozu končí, dále se tedy můžeme věnovat pouze pohonným jednotkám.
Oba motory FireFly jsou součástí nové modulární rodiny a shodně počítají s hliníkovým blokem, identickým vrtáním a zdvihem či kompresním poměrem 13,2:1. Rozdíl je „pouze” v počtu válců, litrová jednotka má tři, 1,3litrová pak čtyři. Objemnější motor navíc disponuje již standardně systémem start/stop. Dále můžeme zmínit přítomnost „chytrého“ alternátoru, který dobíjí baterii při brzdění.
Litrový tříválec nahrazuje současnou 1,2litrovou pohonnou jednotku o výkonu 69 koní a dává k dispozici 72 koní a 102 Nm při 3 250 otáčkách. U druhého agregátu je pro změnu možné počítat se 101 koňmi a 134 Nm při 3 500 ot./min., přičemž tento motor je náhradou 1,4litrové jednotky naladěné na 95 koní. Fiat pak dodává, že kromě vyššího maximálního výkonu byla zlepšena křivka točivého momentu v nízkých otáčkách, takže více výkonu lze očekávat i tam.
Těmito kroky má doznat zlepšení též spotřeba, byť vše samozřejmě bude záviset na vašem jízdním stylu. S ohledem na absenci přeplňování totiž bude třeba poslat oba agregáty do vyšších otáček, abyste z nich vymáčkli alespoň zajímavější jízdní dynamiku. V tu chvíli je ale nutné počítat s mnohem vyšší žíznivostí než při poklidném tempu vyhovujícím laboratorním podmínkám.
Filozofování ale nyní ponechme stranou, koneckonců je asi i logické, co od motorů s malým objemem a bez přeplňování můžete očekávat. Místo toho proto jen dodáme, že oba agregáty mají ve vínku dva ventily (skutečně 2) na válec s variabilním časováním. Díky tomu je možné ponechat ten výfukový uzavřený po delší dobu a tak využít recirkulace plynů ve stylu Millerova cyklu.
Opomenout nesmíme ještě absenci klasického rozvodového řemene, místo toho se věci dávají do pohybu pomocí tichého dvojitého oběhu. Jeho životnost je přitom koncipována na více než 240 000 kilometrů, zatímco samotný motor by vám měl vydržet minimálně tuto porci nájezdu. Při oné absenci turba to nejspíše nebude problém, otázkou ale je, zda vůbec budete chtít.
Ve finále pak zmíníme, že pro obě nové pohonné jednotky jsou k dispozici pětistupňový manuál či automatická převodovka. V Brazílii je pak možné počítat ještě se systémem flex-fuel umožňujícím spalování benzinu či etanolu. S takovou možností ale v Evropě příliš nepočítejme, alespoň ne u standardních modelů, do kterých se novinky dostanou.
Fiat odhalil nové motory FireFly s malým objemem a bez přeplňování
Nejprve se jich dočká brazilské Uno, posléze však oba agretáty zamíří také do Evropy
Zdroj: alVolante
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 4 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 6 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 7 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 9 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 22:32 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis