Britský miliardář chce změnit svět aut technikou vysavačů. Je naivní, či geniální?

Vyrábí také vysoušeče rukou a dokáže na tom vydělávat miliardy. Ptáte se, čím chce uspět na pro něj neznámém poli? Známe první pořádné detaily.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Britský miliardář chce změnit svět aut technikou vysavačů. Je naivní, či geniální?

9.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Britský miliardář chce změnit svět aut technikou vysavačů. Je naivní, či geniální?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vyrábí také vysoušeče rukou a dokáže na tom vydělávat miliardy. Ptáte se, čím chce uspět na pro něj neznámém poli? Známe první pořádné detaily.

Kde jste jen viděli slovo Dyson, říkáte si? U nás asi nejčastěji na vysoušečích rukou na veřejných toaletách, tato britská firma ale proslula hlavně výrobou specifických vysavačů vynalezených Jamesem Dysonem, které nepotřebují sáčky. A teď se chce pustit do výroby aut. Přesněji řečeno, už se do ní pustila a do roku 2020 chce nabídnout elektrické auto pro běžné silnice.

Už jste o tom patrně slyšeli, dosud jsme se ale nedozvěděli, proč bychom za pár let měli uvažovat o koupi aut firmy, která s jejich výrobou nemá absolutně žádné zkušenosti. Max Conze, generální ředitel Dysonu, teď pár dalších detailů přidal a sama firma v doplňujícím tiskovém prohlášení řekla více.

Než se k tomu dostaneme, musíme připomenout, že firem toužících vyrábět elektromobily, už tu byla spousta. Většina z nich toho ale nechala v okamžiku, kdy zjistila, jak náročné je automobil postavit a jak malé marže jsou v tomto oboru běžné. Dokonce i giganti jako Apple a Google se omezili na dodávání technologií automobilkám a z plánů na vlastní auta upustili. A pak tu jsou malé, nové firmy jako Faraday Future nebo Lucid, jejichž budoucnost je i přes velké plány - nebo možná právě pro ně - pořád nejistá. Uspěla zatím jen Tesla, je ale třeba dodat, že uspěla jen v tom smyslu, že dokáže auta vyrábět a dále existovat - její obrovské ztráty v řádu desítek miliard korun by ji bez víry investorů v lepší zítřky a dotace ze všech stran dávno položily.

Rozdíl mezi těmito firmami a Dysonem je v tom, že zatímco ony spoléhají většinou na software, Dyson má bohaté zkušenosti z vývoje a výroby elektromotorů a baterií. A konkurentům chce zatopit právě použitím technologií elektrických vysavačů ve světě aut. Budeme tedy jezdit „luxy”?

S jistou nadsázkou řečeno, ano. Dyson nechce jen vyvinout větší verze téhož a dodávat to třeba Volkswagenu, chce to využít sám, chce postavit celé auto. „Rádi řešíme problémy pomocí produktů,” říká Conze. „Mohli bychom vyvinout nejefektivnější baterie, ale to nás nenadchne tak moc, jako když přijdeme s produktem, který skutečně může něco změnit,” pokračuje.

Dyson navíc ani nehledá partnerství s nějakou automobilkou, nechce tedy například jako Tesly svůj Roadster postavit na základech existujícího vozu. „Chceme udělat kompletně vlastní věc, po svém, chceme postavit automobil Dyson tak, jak si myslíme, že to je třeba, a k tomu musíme mít v rukách otěže celého vývoje a také výroby,” pokračuje Conze. Jaké že peníze na to firma vyčlenila? 2,7 miliardy dolarů, tedy asi 59,5 miliardy korun. Roční tržby Dysonu jsou cca 2,5 miliardy dolarů, tedy asi 55,1 miliardy korun, její zisk za loňský rok přesáhl 18 miliard Kč.

Co Dyson sdílí s lidmi jako Elon Musk, je fakt, že technici této firmy jsou v automobilovém průmyslu prozatím outsideři. To jim podle jejich vlastního přesvědčení dává výhodu. „Většina současných výhod v automobilovém průmyslu se rychle stává nevýhodami, protože máte infrastrukturu a technologie pro auta včerejška, nikoliv zítřka. Můžete vědět hodně o spalovacích motorech, ale je jen velmi málo toho, co se ze spalovacích motorů dá použít při konstrukci elektromotorů,” vysvětluje Conze.

Jenže auto není jen motor a pokud má firma zkušenosti se stavbou auta jako celku, postavit elektrické auto je pro ni jistě snazší než pro firmu, která dosud vyráběla vysavače, nebo třeba sklenice či granule pro psy. Vyrobí totiž znovu to stejné, jen s pár úpravami - někam umístí baterie, někam umístí elektromotory a místo žárovek použije do světel LEDky, protože mají menší spotřebu energie. Ve skutečnosti to takhle jednoduché asi není, ale jistou představu tohle srovnání dá.

Důležitou informaci o autě Dysonu je, že chce mít dojezd o 50-100 % větší než konkurence, a to právě díky použití lepších akumulátorů a elektromotorů, než mají ostatní. Nevíme ovšem, jestli za konkurenci Conze považuje BMW i3 nebo Teslu Model S 100D. Je nicméně jasné, že Dyson na autě už nějaký ten rok pracuje; vyvinout nové auto a dostat ho na silnici za pouhé dva roky je nereálné, zejména když začínáte s čistým listem papíru a nejste automobilový gigant.

Jestli tyto plány povedou k velkému úspěchu nebo velkému průšvihu, je pochopitelně otázkou. Dyson je dostatečně velká a zkušená firma, aby snad případně byla s to říci „dost”, když to povede k tomu druhému. James Dyson je s jměním skoro 100 miliard Kč jistě dost bohatý na to, aby se do podobné avantýry mohl seriozně pustit, příklady historie ale ukazují, že tu byli i jiní boháči, které výroba aut přivedla skoro na mizinu...


Britský miliardář chce změnit svět aut technikou vysavačů. Je naivní, či geniální? - 1 - Dyson car detaily 01Britský miliardář chce změnit svět aut technikou vysavačů. Je naivní, či geniální? - 2 - Dyson car detaily 02Britský miliardář chce změnit svět aut technikou vysavačů. Je naivní, či geniální? - 3 - Dyson car detaily 03Britský miliardář chce změnit svět aut technikou vysavačů. Je naivní, či geniální? - 4 - Dyson car detaily 04
Dyson proslul hlavně vysavači a vysoušeči rukou. Na poslední fotce vidíme Max Conzeho, generálního ředitele Dysonu, na předposlední majitele a vynálezce JAmese Dysona

Zdroje: Dyson, Wired

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.