Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání

Kdysi bestseller svého segmentu dnes jen paběrkuje. Jeho modernizace se s ohledem na další kroky Fordu zdá být skoro zbytečná, Mondeo může úplný minou snad jen zázrakem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání

18.1.2019 | Petr Prokopec

Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kdysi bestseller svého segmentu dnes jen paběrkuje. Jeho modernizace se s ohledem na další kroky Fordu zdá být skoro zbytečná, Mondeo může úplný minou snad jen zázrakem.

Loňský rok byl velmi pravděpodobně druhým nejhorším v historii Fordu Mondeo. S jistotou to sice ještě nyní prohlásit nemůžeme, neboť k dispozici nejsou kompletní prodejní data za prosinec, nicméně od ledna do listopadu modrý ovál prodal pouze 45 900 exemplářů. Přes hranici 50 tisíc kusů se tedy značka stoprocentně nedostane a skončí i pod výsledky z roku 2013, které byly nejslabší u předchozí generace. Ta stávající se pak vrcholu dočkala před třemi lety, ovšem i tehdy její registrace připomínaly jen odvar z dob největší slávy, kdy se vozu prodával skoro desetinásobek toho, co nyní.

Modrý ovál by samozřejmě byl rád, kdyby vše bylo dáno jen dobou, ve které se zákazníci mnohem více obrací ke crossoverům a SUV než k velkým liftbackům, sedanům a kombíkům. Jenže realita je taková, že Mondeo poslední generace zkrátka není dost dobré. Stačí si jen uvědomit, že třeba taková Škoda Superb kupříkladu loni v listopadu oslovila více zákazníků než předloni ve stejném měsíci. Přitom její nabídka i kvůli nové homologaci nebyla tak květnatá, jako dříve.

Český vůz navíc přišel na trh teprve před pouhými sedmnácti lety, navíc jako zástupce značky, která v řadě evropských zemí musela počítat spíše s despektem než s vážností. Přesto se nakonec dokázal vypracovat nejen na jednoho z nejprodávanějších, ale především nejuznávanějších modelů v daném segmentu. Mondeo oproti tomu bylo na přelomu milénia vrcholem toho, co šlo v dané třídě koupit. Poté se však Ford rozhodl pro strategii globálních modelů.

Zatímco tedy první čtyři generace určené pro evropské publikum byly navrženy a vyvinuty v Evropě, ta poslední vznikla přepracováním amerického Fordu Fusion. Verzi pro Starý kontinent navíc značka přiváděla na trh neúměrně dlouho, a když se tak již stalo, ani zdaleka nedokázala překonat předchozí provedení. Nastal tedy ústup ze slávy, který vrcholí tím, že Mondeo naposledy překročilo laťku čtyř tisíc prodaných vozů v jednom měsíci loni v červenci.

Může tento nelichotivý osud změnit facelift, kterého jsme se dočkali skoro rok po již druhé modernizaci amerického příbuzného? Příliš si to nemyslíme, spíše jsme toho názoru, že jde o vůbec poslední modernizaci v historii tohoto modelu, alespoň v Evropě. Ford sice potvrdil, že Mondeo zůstane součástí jeho produktové nabídky, ovšem k mání by mělo být v příští dekádě již jen v Číně. Všude jinde skončí.

Důvodem jsou samozřejmě ony klesající prodeje, které facelift stěží zachrání. Už jen proto, že vlastně pomalu není o čem hovořit. Vpředu se jen lehce pozměnila maska chladiče, se kterou dorazily nové mlhovky, LEDky pro denní svícení a sportovněji stylizovaný nárazník. Vzadu se pak jedná o nové lampy propojené chromovým proužkem. To je ale v rámci zevnějšku vše.

Jen o málo více novinek není spojeno ani s interiérem, mluvit můžeme o novém čalounění, klikách dveří či odlišných dekorech. U vozů osazených osmistupňovou automatickou převodovkou pak Ford ještě po vzoru Jaguaru zavedl nový kruhový ovladač převodovky, čímž se „uklidil“ středový tunel. Zapracovat měl i na kvalitě montáže, tu ale z fotek neuvidíme.

Největší změny se udály v motorovém prostoru, byť ani tady to na první pohled tak nevypadá. Benzinový 1,5litrový čtyřválec EcoBoost zůstal stejný, i nadále tedy produkuje 165 koní. V případě dvoulitrového turbodieselu pak značka provedla hlavně takové modifikace, aby pohonná jednotka plnila emisní normy Euro 6d-TEMP. U základních verzí tak zůstalo u 120 a 150 koní.

O poznání přívětivěji lze hledět na vrchol, na rozdíl od konkurence Ford po integraci účinnějších anti-emisních systémů nabízí vyšší výkon, jenž narostl ze 180 na 190 koní. Kromě toho pak lze ještě dodat, že s hybridním ústrojím složeným z benzinového čtyřválce (187 k), elektromotoru a automatu může nově kromě sedanu profitovat vůbec poprvé také kombík.

Tím jsou ovšem novinky u konce. Jak jsme tedy naznačovali, prodeje to asi příliš nerozjede. Spíše počítáme s tím, že faceliftu Fordu Mondeo si skoro nikdo ani nevšimne, podobně jako jeho úplného konce. Kdysi nejslibnější hvězda segmentu, která jako jediná dokázala konkurovat Volkswagenu Passat, tak nezažívá zrovna klidné a důstojné stáří. Úplný konec bude v jejím případě spíše vysvobozením.


Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání - 1 - Ford Mondeo 2019 facelift prvni sada 01Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání - 2 - Ford Mondeo 2019 facelift prvni sada 02Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání - 3 - Ford Mondeo 2019 facelift prvni sada 03Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání - 4 - Ford Mondeo 2019 facelift prvni sada 04Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání - 5 - Ford Mondeo 2019 facelift prvni sada 05Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání - 6 - Ford Mondeo 2019 facelift prvni sada 06Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání - 7 - Ford Mondeo 2019 facelift prvni sada 07Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání - 8 - Ford Mondeo 2019 facelift prvni sada 08Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání - 9 - Ford Mondeo 2019 facelift prvni sada 09Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání - 10 - Ford Mondeo 2019 facelift prvni sada 10Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání - 11 - Ford Mondeo 2019 facelift prvni sada 11Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání - 12 - Ford Mondeo 2019 facelift prvni sada 12Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání - 13 - Ford Mondeo 2019 facelift prvni sada 13Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání - 14 - Ford Mondeo 2019 facelift prvni sada 14Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání - 15 - Ford Mondeo 2019 facelift prvni sada 15Ford ještě zkouší křísit svou padlou hvězdu střední třídy, facelift ale Mondeo nezachrání - 16 - Ford Mondeo 2019 facelift prvni sada 16
Prodeje Fordu Mondeo jsou u dna. Vlastně proto nepřekvapí, že současný facelift není zrovna enormní a nejspíše zaručí již jen několikaletý pobyt na trhu před definitivním ukončením tohoto modelu

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše