Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford si nechal patentovat nové řešení bezpečnostních pásů, pustí do nich proud
11.12.2018 | Petr Prokopec
Novinka míří za vyšším pohodlím, které byste možná čekali od značek, jako je Rolls-Royce. Americké firmy ale mají bohatou tradici v zavádění čehokoli vyhřívaného a pás jsou další na řadě.
Automobily jsou tu s námi již déle než sto let, nicméně k maximalizaci nabízeného komfortu dochází teprve v posledních desetiletích. Kupříkladu vyhřívaná sedadla vynalezl Robert L. Ballard, svého času zaměstnanec koncernu General Motors, až v roce 1951. Ten se svým dílem rovnou zamířil i na patentový úřad, kde nejdříve musel vybojovat válku s úředním šimlem. Jeho vynález tak byl uznán až o čtyři léta později. Nicméně ani GM se v té době evidentně nevyznačovalo zrovna velkou rychlostí, americký koncern totiž začal vyhřívaná sedadla prodávat až v roce 1966.
Jako první jimi byl vybaven Cadillac Fleetwood, přičemž mnohý by tipoval, že GM tomuto prvku udělá pořádnou reklamu. Přeci jen šlo o nastavení nové laťky, kterou v daný moment nedokázal přeskočit ani Rolls-Royce či Bentley. Ovšem veškerá pozornost se soustředila na variabilní řízení, jímž byl Fleetwood jako první produkční americký automobil vybaven. Kromě toho mířila chvála také na novou automatickou klimatizaci, o vyhřívaných sedadlech jste si tak mohli přečíst teprve na čtvrté straně pětistránkové uživatelské příručky.
Od té doby se ale samozřejmě mnohé změnilo, vyhřívaná sedadla tak již rozhodně nejsou doménou prémiových značek. S příchodem roku 1997 navíc přišla do módy i ventilace, která se rovněž poprvé objevila v jednom z vozů GM - tentokrát u toho nebyl ale Cadillac, nýbrž Saab. A aby toho nebylo málo, pak stále častějším prvkem v mnoha vozech, a to i těch mainstreamových, je vyhřívaný volant. Pokud ovšem máte pocit, že tím snaha výrobců o zpříjemnění našich životů končí, jste překvapivě na omylu.
Ford velmi pravděpodobně chystá příchod vyhřívaných bezpečnostních pásů. Dosvědčují to alespoň záznamy z patentového úřadu, které jsou vůči výše zmíněné brožurce GM jaksepatří obsáhlé - na 31 stranách se objevuje velké množství rozličných návrhů a variant, a to nikoliv jen samotných pásů, ale i přezek. Nikde samozřejmě není psáno, že všechny či vůbec nějaký zamíří do výroby, minimálně snahu něco takového udělat ale patent Fordu značí.
Máme ale za to, že modrý ovál skutečně pošle tuto novinku do prodeje. Nesmíme totiž zapomínat, že Ford má s bezpečnostními pásy větší zkušenosti než kdokoliv jiný. Právě tato automobilka byla po značce Nash druhou, jež v roce 1955 začala tento bezpečnostní prvek ve svých vozech nabízet. Zákazníci si ale museli připlácet, proto vlastně větší kredit získal až Saab, který jimi svá auta začal osazovat o tři léta později již standardně.
Vyhřívané pásy pak fungují na principu elektrických topných prvků všitých do popruhu. K jejich aktivaci velmi pravděpodobně bude nutné zaklapnutí přezky, ve všem ostatním pak princip odpovídá již známému - cestující tedy dostanou k dispozici tlačítko, jímž bude možné regulovat tepelnou intenzitu. Deaktivace pak nejspíše proběhne v momentu, kdy se odpoutáte.
Je otázkou, zda tato novinka bude zákazníky vyhledávaná. Přeci jen dává daleko menší smysl než ona sedadla či volant. Je totiž třeba pamatovat na skutečnost, že hřát vás bude velmi malý pruh vedoucí navíc šikmo přes tělo. Na druhou stranu, podobně odmítavá byla média i ve chvílích, kdy se do centra dění dostával vyhřívaný volant. Nicméně dnes vám každý jeho majitel potvrdí, že zejména za podobně mrazivých rán, jako bylo to dnešní, neexistuje nic lepšího, než když položíte ruce promrzlé od škrábaní čelního okna na vyhřátý věnec volantu. Brzy takovou věc nabídne i Škoda Scala, tedy relativně levné auto pro každého. Třeba vyhřívaný pás Fordu čeká podobná kariéra...
Bezpečnostní pásy jsme dnes zvyklí zapínat chladně...
...patent Fordu to chce změnit. V roce 1955 začala tato značka jako druhá na světě nabízet bezpečnostní pásy jako takové, nyní je hodlá učinit vyhřívanými
Zdroj: USPTO
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 4 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před hodinou - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 4 hodinami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 5 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva