Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford šlápnul vedle s novinkou pro SUV Edge. Tenhle volič automatu je nesmysl
11.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ford představil novinky pro jedno ze svých SUV. Doplnění nabídky o verzi ST lze kvitovat, nový volič automatu s už teď kritizovaným designem nikoli.
Prakticky každá novinka modrého oválu označená písmeny ST by měla být vítána bouřlivým potleskem. Zvláště ve chvíli, kdy nejde jen o výbavou linii, která se pyšní pouze přiostřeným vzhledem, nýbrž o plnohodnotný model divize Ford Performance. Tentokrát je ovšem aplaus jen vlažný - automobilka vyrukovala se sportovní verzí SUV Edge a nezůstala jen u obvyklých úprav. Nové provedení je součástí celkové modernizace tohoto modelu, která nepřináší jen pozitiva.
Začněme ale u příjemnějších uměn. Edge se po přepracování pyšní přepracovanou přídí, lehce upravenou zádí i novinkami pod kapotou. Zde sice u standardních variant najdeme opětovně přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, jeho výkon však nově narostl na 253 koní. Oproti minulosti to představuje posun o pět koní, přičemž přenos celého stáda již nemá na starosti automat šestistupňový, nýbrž osmistupňový.
S větším počtem rychlostních stupňů dorazila i kontroverze v podobě kruhového voliče automatické převodovky. To je jedno z nejhloupějších představitelných řešení, neboť možnosti volby stupňů nic nepřidává a leccos jí bere. Každá volba vyžaduje vizuální kontrolu, neboť kruhový ovladač nemá žádné specifické pozice a pohybuje se pouze dvěma směry. Efektivně navíc znemožňuje manuální volbu stupňů, kterou by jakýkoli volič měl dále zvládat - „pádla” pod volantem jsou pěkná věc, kdo ale vůz s automatem kdy intenzivně používal, ví, že jsou situace, kdy jsou pádla mimo dosah (například ostrá, pomalá zatáčka) a klasický volič se rázem hodí. U Fordu žádný není - jen otáčením dokolečka dokola volíte režimy a zmáčknutím přepínáte na startovní mód.
Můžete říci, že podobné řešení ve svých vozech používá Jaguar a Land Rover. Jednak to ale neznamená, že je to kvůli tomu dobře, jednak je ale také třeba dodat, že jej Britové používali. U posledních novinek se však vrací k tradičním voličům, neboť na ty kruhové mířila nemalá kritika. Ford tak znovu šlape vedle, zvláště když s tímto prvkem páruje i zmíněné ST, pro které je to řešení mimořádně nevhodné.
Sportovní variantu přitom pohání 2,7litrový šestiválec twin-turbo, který již užívá Edge Sport. V jeho případě je ovšem možné počítat „pouze“ s 320 koňmi a 475 Nm točivého momentu, které zajišťují sprint z klidu na stovku za 5,7 sekundy a na čtvrtmíli za 14,3 s. ST vůči tomu dostane koní 340, točivý moment pak naroste na 515 Nm. Očekávat lze tedy působivější dynamiku, konkrétní data ale Ford nezveřejnil.
Víme ovšem, že kromě navýšení výkonu došlo také k přenastavení odezvy plynového pedálu. Upraveno je rovněž brzdění motorem, specifický je tón výfuku i software převodovky a nepřekvapivě dorazil také sportovní podvozek či standardní pohon všech kol. V rámci vzhledu pak nechybí agresivnější bodykit nebo 21palcová litá kola, za nimiž se skrývají větší brzdy, což je u velkého SUV dobrá volba.
Uvnitř se novinka pyšní sportovními sedadly s výraznějším bočním vedením, vedle toho ST přebírá i novinky určené pro celou modelovou řadu. Máme tu tedy nový multimediální systém, rozšířena byla také bezpečnostní technika, do které se začlenil třeba přednárazový systém nebo monitoring jízdních pruhů. Více bude oznámeno v Detroitu, kde inovovaný Edge bude mít výstavní premiéru.
Inovovaný Ford Edge dostal do vínku novou převodovku s kritizovaným kruhovým voličem
Disponovat jím bude jak sportovní varianta ST...
...tak standardní provedení, které bylo ukázáno ve výbavě Titanium
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 2 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 3 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 4 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva