Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford ukázal řešení křižovatek budoucnosti. Je docela děsivé
11.10.2018 | Mirek Mazal
Nikdo nemá rád stání na červenou, popojíždění v kolonách, vyjíždění z vedlejší nebo složité odbočování vlevo. Tyto nepříjemnosti vize Fordu řeší, v tuto chvíli ale spíše vyvolává obavy.
Na budoucnost automobilů můžete pohlížet, jak chcete, jedno je ale jisté - budou stále více online, neboť to snad krom lidí obávajících se ztráty soukromí vyhovuje všem. Automobilky mohou díky tomu být v užším kontaktu se zákazníkem a třeba na dálku řešit některé technické problémy. Samotným zákazníkům se pak do vozů dostávají informace, o kterých se jim dříve ani nesnilo. Obyčejné škodovky dnes mohou být vybavené systémem, který vám najde nejlevnější benzin v okolí, zobrazí počasí v cílové destinaci nebo přečte poslední zprávy.
Když ale auta komunikují se světem a svět s nimi, je škoda, aby si „nepovídala” také mezi sebou. Když se nějaký vůz zasekne v koloně, je zbytečné, aby se do ní hnaly další. Když nějaký řidič hloupě předjíždí před horizontem, je škoda nedat to vědět všem v protisměru. A nebo... když jedno auto jede po hlavní a jiné po vedlejší, je zbytečné, aby se obě předem „nedomluvila” tak, aby měla volný průjezd bez zbytečného zastavování a rozjíždění se.
Přesně tímto směrem se ubírají myšlenky Fordu, podle jehož zjištění každý rok strávíme v průměru dva dny stáním na semaforu pod červeným světlem. To je nepochybně neefektivní v mnoha smyslech tohoto slova, a tak se Američané snaží způsob, jak ztrátu času čekáním na zelenou či na vedlejších silnicích dáváním přednosti eliminovat. Že úzce souvisí s výše zmíněným, je nabíledni.
Vcelku odvážné řešení nese jméno Intersection Priority Management (IMP) a jeho podstatou je skutečně komunikace mezi jednotlivými vozidly ve stejné geografické oblasti. Pokud se tedy dvě auta blíží stejnému průsečíku, zařízení se dozví polohu ostatních a následně vypočítá a současně zobrazí ideální rychlost projetí křižovatkou, aby nedošlo k nehodě.
V ideálním případě tedy nikdo nebude nucen zastavit nebo dlouze čekat. Krom ušetřeného času pak logicky dojde k úspoře pohonných hmot, protože neustálé zastavování a rozjíždění se je drahé. A pochopitelně, jde tu také o bezpečnost - na základě výzkumů se odehrává téměř 60 procent incidentů právě na křižovatkách.
Zní to chytře a realizovatelně, tedy alespoň v momentě, kdy propojená budou všechna auta na silnici, což se dříve nebo později může stát. Přesto je pohled na video Fordu ukazující EMP v praxi poněkud děsivý. Dvě auta se blíží ke křižovatce, nikdo nebrzdí a nakonec se docela těsně míjí. Vypadá to spíše jako ruská ruleta, pod kontrolou algoritmů ale samozřejmě nejde o náhodu - oba vozy dávno zvolily rychlost, která k hladkému průjezdu povede.
Pochopitelně je tu spousta otázek, neboť do hry vždy může vstoupit řada neznámých. Tou hlavní je lidský faktor, neboť toto stále nejsou autopiloty. Zatím systém spoléhá na to, že člověk za volantem nezmění vypočítanou rychlost, ale i kdyby to tak nebylo, stále se může stát, že jednomu z vozů například vstoupí do cesty zvíře či člověk, bude muset zastavit nebo zabrzdit a celé pečlivě spočítané dokonalé křížení se rozsype jako domeček z karet. Nemluvě o tom, že bude těžké lidi přimět věřit tomu, že auta se nakonec na křižovatce minou, když to tak dlouho nepůsobí.
Tak či onak je to zajímavá vize. Projekt IMP byl představen tento týden v testovacím prostředí pro autonomní vozidla v britském Milton Keynes jako součást programu Autodrive zaměřeným na získávání zkušeností z nově uvedených nápadů. Tam pochopitelně funguje na jedničku, implementace do skutečného světa bude o hodně složitější.
Podle Fordu by plynulost dopravy vyřešilo zavedení Intersection Priority Managementu. Zatím je to docela děsivá vize, zvláště když se auta v křižovatce míjejí v těsné blízkosti
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 9 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 10 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 02:01 - Lachende Bestien
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999