Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl
13.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Co byste čekali, že bude tím hlavním u výkonného modelu jakéhokoli typu? Pořádný motor? Tak právě ten nová Fiesta ST nemá, přes spoustu jiné zajímavé techniky.
Novou generaci Fordu Fiesta ST jsme si mohli v náznaku představit již před mnoha měsíci. Teprve nyní jde ovšem malý hot hatch modrého oválu do prodeje, a tak se až v tuto chvíli dozvídáme veškeré informace o technice a vůz si také můžeme prohlédnout na pořádné sadě fotek. Novinku tak můžeme prozkoumat do posledního šroubku, přičemž začneme u jeho nejspornějšího bodu, tedy u motoru. Ford se rozhodl, že Fiestu ST již nebude pohánět čtyřválec o objemu 1,6 l jako předchůdce, na jeho místo bude dosazen 1,5litrový tříválec.
Na jednu stranu lze touhu po downsizingu pochopit. Pro automobilky se jedná o účinné snížení papírové spotřeby, kromě toho lze počítat i s úsporou hmotnosti, která u sportovních aut přijde vždycky vhod. Tím ale výčet faktických i formálních výhod končí. Mnohokrát jsme zmiňovali proč tříválec nemůže být opravdu dobrý motor a pokud v nějakém autě neurazí, pak v nějakém malém přibližovadle pro nenáročného uživatele. Pro sportovně laděný model je už z podstaty své konstrukce zcela nevhodný.
Pokud by Ford zapracoval na původním čtyřválci, rozdíl v kilech oproti tříválci by jistě nebyl velký - pokud by vůbec nějaký byl. Zákazníci by přitom dostali kultitovanější, charakterově vytříbenější, rychleji reagující a při aplikaci stejných postupů výkonnější motor dost možná i s nižší spotřebou. Jde vskutku o velmi smutnou oběť na bruselský oltář, zvláště když si uvědomíme, že ve zbytku se novinka modrého oválu jeví pozitivně. Bez pořádného motoru ale nadšence vezme u srdce jen stěží.
Z faktů dodejme, že pohonná jednotka produkuje 200 koní v 6 000 otáčkách a 290 Nm točivého momentu v pásmu 1 600 až 4 000 ot./min. V kombinaci se šestistupňovým manuálem je možné počítat se zrychlením z klidu na stovku za 6,5 sekundy a nejvyšší rychlostí 232 km/h, spotřeba pak vůči předchůdci měla poklesnout o 11 procent. Jaká bude realita, uvidíme časem, paradoxní ale už v tuto chvíli je, že Fordu nestačil jen přechod na tříválec a motor vybavil navíc deaktivací jednoho válce. Z hot hatche s „unikátním radostným tříválcovým soundtrackem“ (to jsou slova Fordu, ne naše) se tak rázem může stát dvouválcový beránek.
Z motorového prostoru se můžeme přesunout k podvozku, který by mohl novou Fiestu ST vrátit zpět do zlaté éry Fordu, kdy mu v této oblasti žádná jiná značka nemohla konkurovat. Vůz dostal inovativní zadní pružiny, které u torzní příčky nahrazují Wattův přímovod. Dosaženo je tak nejen úspory hmotnosti (-10 kg), ale rovněž i lepší ovladatelnosti. Pružiny díky svému zakřivení umožňují dosáhnout vyšší poddajnosti v podélném a tuhosti v příčném směru.
Nápomocen je v tomto volič jízdních režimů, který umožňuje přepínat mezi módy Normal, Sport a Track. Poslední zmíněný automaticky deaktivuje trakční kontrolu a posunuje meze u stabilizační. ESC lze však rovněž plně deaktivovat. V té chvíli jistě oceníte nově nakalibrované řízení, které je o 14 procent rychlejší než v minulé generaci. A co je podstatnější, s převodem 12:1 jde o nejrychlejší řízení ze všech modelů divize Ford Performance.
S těmito prvky Fiesta ST počítá již standardně, což platí rovněž o nových brzdách, které disponují kotouči o rozměru 278 milimetrů vpředu a 253 mm vzadu. V základu jsou pak i sofistikované dvouplášťové přední a jednoplášťové zadní tlumiče Tenneco, za mechanický samosvorný diferenciál přední nápravy je ovšem třeba připlácet, stejně jako za systém Launch Control umožňující dosáhnout výše zmíněného zrychlení.
V rámci interiéru lze očekávat sedadla Recaro, volant se zploštělou spodní částí nebo multimediální systém Sync3, který lze spárovat s 6,5palcovým nebo 8palcovým displejem. Dále je v nabídce audio systém B&O PLAY od Harmanu, zatímco v případě bezpečnosti lze očekávat příchod monitoringu jízdních pruhů, tempomatu, dešťového senzoru, automatického přepínání světel či detekce dopravního značení.
Nová Fiesta ST bude k dispozici jako třídvířko či pětidvířko, přičemž karoserii bude možné nalakovat barvami Frozen White, Magnetic, Moondust Silver, Performance Blue, Race Red, Shadow Black a Silver Fox. Ceny Ford oznámí v řádu týdnů.
Nový Ford Fiesta ST počítá kromě unikátních pružin, předního samosvoru či systému Launch Control také s 1,5litrovým motorem EcoBoost. Ten se přitom dle automobilky má pyšnit „unikátním radostným tříválcovým soundtrackem“
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva