Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl

Co byste čekali, že bude tím hlavním u výkonného modelu jakéhokoli typu? Pořádný motor? Tak právě ten nová Fiesta ST nemá, přes spoustu jiné zajímavé techniky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl

13.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Co byste čekali, že bude tím hlavním u výkonného modelu jakéhokoli typu? Pořádný motor? Tak právě ten nová Fiesta ST nemá, přes spoustu jiné zajímavé techniky.

Novou generaci Fordu Fiesta ST jsme si mohli v náznaku představit již před mnoha měsíci. Teprve nyní jde ovšem malý hot hatch modrého oválu do prodeje, a tak se až v tuto chvíli dozvídáme veškeré informace o technice a vůz si také můžeme prohlédnout na pořádné sadě fotek. Novinku tak můžeme prozkoumat do posledního šroubku, přičemž začneme u jeho nejspornějšího bodu, tedy u motoru. Ford se rozhodl, že Fiestu ST již nebude pohánět čtyřválec o objemu 1,6 l jako předchůdce, na jeho místo bude dosazen 1,5litrový tříválec.

Na jednu stranu lze touhu po downsizingu pochopit. Pro automobilky se jedná o účinné snížení papírové spotřeby, kromě toho lze počítat i s úsporou hmotnosti, která u sportovních aut přijde vždycky vhod. Tím ale výčet faktických i formálních výhod končí. Mnohokrát jsme zmiňovali proč tříválec nemůže být opravdu dobrý motor a pokud v nějakém autě neurazí, pak v nějakém malém přibližovadle pro nenáročného uživatele. Pro sportovně laděný model je už z podstaty své konstrukce zcela nevhodný.

Pokud by Ford zapracoval na původním čtyřválci, rozdíl v kilech oproti tříválci by jistě nebyl velký - pokud by vůbec nějaký byl. Zákazníci by přitom dostali kultitovanější, charakterově vytříbenější, rychleji reagující a při aplikaci stejných postupů výkonnější motor dost možná i s nižší spotřebou. Jde vskutku o velmi smutnou oběť na bruselský oltář, zvláště když si uvědomíme, že ve zbytku se novinka modrého oválu jeví pozitivně. Bez pořádného motoru ale nadšence vezme u srdce jen stěží.

Z faktů dodejme, že pohonná jednotka produkuje 200 koní v 6 000 otáčkách a 290 Nm točivého momentu v pásmu 1 600 až 4 000 ot./min. V kombinaci se šestistupňovým manuálem je možné počítat se zrychlením z klidu na stovku za 6,5 sekundy a nejvyšší rychlostí 232 km/h, spotřeba pak vůči předchůdci měla poklesnout o 11 procent. Jaká bude realita, uvidíme časem, paradoxní ale už v tuto chvíli je, že Fordu nestačil jen přechod na tříválec a motor vybavil navíc deaktivací jednoho válce. Z hot hatche s „unikátním radostným tříválcovým soundtrackem“ (to jsou slova Fordu, ne naše) se tak rázem může stát dvouválcový beránek.

Z motorového prostoru se můžeme přesunout k podvozku, který by mohl novou Fiestu ST vrátit zpět do zlaté éry Fordu, kdy mu v této oblasti žádná jiná značka nemohla konkurovat. Vůz dostal inovativní zadní pružiny, které u torzní příčky nahrazují Wattův přímovod. Dosaženo je tak nejen úspory hmotnosti (-10 kg), ale rovněž i lepší ovladatelnosti. Pružiny díky svému zakřivení umožňují dosáhnout vyšší poddajnosti v podélném a tuhosti v příčném směru.

Nápomocen je v tomto volič jízdních režimů, který umožňuje přepínat mezi módy Normal, Sport a Track. Poslední zmíněný automaticky deaktivuje trakční kontrolu a posunuje meze u stabilizační. ESC lze však rovněž plně deaktivovat. V té chvíli jistě oceníte nově nakalibrované řízení, které je o 14 procent rychlejší než v minulé generaci. A co je podstatnější, s převodem 12:1 jde o nejrychlejší řízení ze všech modelů divize Ford Performance.

S těmito prvky Fiesta ST počítá již standardně, což platí rovněž o nových brzdách, které disponují kotouči o rozměru 278 milimetrů vpředu a 253 mm vzadu. V základu jsou pak i sofistikované dvouplášťové přední a jednoplášťové zadní tlumiče Tenneco, za mechanický samosvorný diferenciál přední nápravy je ovšem třeba připlácet, stejně jako za systém Launch Control umožňující dosáhnout výše zmíněného zrychlení.

V rámci interiéru lze očekávat sedadla Recaro, volant se zploštělou spodní částí nebo multimediální systém Sync3, který lze spárovat s 6,5palcovým nebo 8palcovým displejem. Dále je v nabídce audio systém B&O PLAY od Harmanu, zatímco v případě bezpečnosti lze očekávat příchod monitoringu jízdních pruhů, tempomatu, dešťového senzoru, automatického přepínání světel či detekce dopravního značení.

Nová Fiesta ST bude k dispozici jako třídvířko či pětidvířko, přičemž karoserii bude možné nalakovat barvami Frozen White, Magnetic, Moondust Silver, Performance Blue, Race Red, Shadow Black a Silver Fox. Ceny Ford oznámí v řádu týdnů.


Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 1 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 01Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 2 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 02Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 3 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 03Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 4 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 04Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 5 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 05Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 6 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 06Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 7 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 07Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 8 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 08Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 9 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 09Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 10 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 10Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 11 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 11Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 12 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 12Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 13 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 13Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 14 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 14Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 15 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 15Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 16 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 16Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 17 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 17Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 18 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 18Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl - 19 - Ford Fiesta ST 2018 nova sada 19
Nový Ford Fiesta ST počítá kromě unikátních pružin, předního samosvoru či systému Launch Control také s 1,5litrovým motorem EcoBoost. Ten se přitom dle automobilky má pyšnit „unikátním radostným tříválcovým soundtrackem“

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.