Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford ukázal svůj nejnovější ostrý vůz. Dal mu zajímavé věci, na jedno ale zapomněl
13.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Co byste čekali, že bude tím hlavním u výkonného modelu jakéhokoli typu? Pořádný motor? Tak právě ten nová Fiesta ST nemá, přes spoustu jiné zajímavé techniky.
Novou generaci Fordu Fiesta ST jsme si mohli v náznaku představit již před mnoha měsíci. Teprve nyní jde ovšem malý hot hatch modrého oválu do prodeje, a tak se až v tuto chvíli dozvídáme veškeré informace o technice a vůz si také můžeme prohlédnout na pořádné sadě fotek. Novinku tak můžeme prozkoumat do posledního šroubku, přičemž začneme u jeho nejspornějšího bodu, tedy u motoru. Ford se rozhodl, že Fiestu ST již nebude pohánět čtyřválec o objemu 1,6 l jako předchůdce, na jeho místo bude dosazen 1,5litrový tříválec.
Na jednu stranu lze touhu po downsizingu pochopit. Pro automobilky se jedná o účinné snížení papírové spotřeby, kromě toho lze počítat i s úsporou hmotnosti, která u sportovních aut přijde vždycky vhod. Tím ale výčet faktických i formálních výhod končí. Mnohokrát jsme zmiňovali proč tříválec nemůže být opravdu dobrý motor a pokud v nějakém autě neurazí, pak v nějakém malém přibližovadle pro nenáročného uživatele. Pro sportovně laděný model je už z podstaty své konstrukce zcela nevhodný.
Pokud by Ford zapracoval na původním čtyřválci, rozdíl v kilech oproti tříválci by jistě nebyl velký - pokud by vůbec nějaký byl. Zákazníci by přitom dostali kultitovanější, charakterově vytříbenější, rychleji reagující a při aplikaci stejných postupů výkonnější motor dost možná i s nižší spotřebou. Jde vskutku o velmi smutnou oběť na bruselský oltář, zvláště když si uvědomíme, že ve zbytku se novinka modrého oválu jeví pozitivně. Bez pořádného motoru ale nadšence vezme u srdce jen stěží.
Z faktů dodejme, že pohonná jednotka produkuje 200 koní v 6 000 otáčkách a 290 Nm točivého momentu v pásmu 1 600 až 4 000 ot./min. V kombinaci se šestistupňovým manuálem je možné počítat se zrychlením z klidu na stovku za 6,5 sekundy a nejvyšší rychlostí 232 km/h, spotřeba pak vůči předchůdci měla poklesnout o 11 procent. Jaká bude realita, uvidíme časem, paradoxní ale už v tuto chvíli je, že Fordu nestačil jen přechod na tříválec a motor vybavil navíc deaktivací jednoho válce. Z hot hatche s „unikátním radostným tříválcovým soundtrackem“ (to jsou slova Fordu, ne naše) se tak rázem může stát dvouválcový beránek.
Z motorového prostoru se můžeme přesunout k podvozku, který by mohl novou Fiestu ST vrátit zpět do zlaté éry Fordu, kdy mu v této oblasti žádná jiná značka nemohla konkurovat. Vůz dostal inovativní zadní pružiny, které u torzní příčky nahrazují Wattův přímovod. Dosaženo je tak nejen úspory hmotnosti (-10 kg), ale rovněž i lepší ovladatelnosti. Pružiny díky svému zakřivení umožňují dosáhnout vyšší poddajnosti v podélném a tuhosti v příčném směru.
Nápomocen je v tomto volič jízdních režimů, který umožňuje přepínat mezi módy Normal, Sport a Track. Poslední zmíněný automaticky deaktivuje trakční kontrolu a posunuje meze u stabilizační. ESC lze však rovněž plně deaktivovat. V té chvíli jistě oceníte nově nakalibrované řízení, které je o 14 procent rychlejší než v minulé generaci. A co je podstatnější, s převodem 12:1 jde o nejrychlejší řízení ze všech modelů divize Ford Performance.
S těmito prvky Fiesta ST počítá již standardně, což platí rovněž o nových brzdách, které disponují kotouči o rozměru 278 milimetrů vpředu a 253 mm vzadu. V základu jsou pak i sofistikované dvouplášťové přední a jednoplášťové zadní tlumiče Tenneco, za mechanický samosvorný diferenciál přední nápravy je ovšem třeba připlácet, stejně jako za systém Launch Control umožňující dosáhnout výše zmíněného zrychlení.
V rámci interiéru lze očekávat sedadla Recaro, volant se zploštělou spodní částí nebo multimediální systém Sync3, který lze spárovat s 6,5palcovým nebo 8palcovým displejem. Dále je v nabídce audio systém B&O PLAY od Harmanu, zatímco v případě bezpečnosti lze očekávat příchod monitoringu jízdních pruhů, tempomatu, dešťového senzoru, automatického přepínání světel či detekce dopravního značení.
Nová Fiesta ST bude k dispozici jako třídvířko či pětidvířko, přičemž karoserii bude možné nalakovat barvami Frozen White, Magnetic, Moondust Silver, Performance Blue, Race Red, Shadow Black a Silver Fox. Ceny Ford oznámí v řádu týdnů.
Nový Ford Fiesta ST počítá kromě unikátních pružin, předního samosvoru či systému Launch Control také s 1,5litrovým motorem EcoBoost. Ten se přitom dle automobilky má pyšnit „unikátním radostným tříválcovým soundtrackem“
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 13:55 - Milanito
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22