Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy
24.4.2019 | Petr Prokopec
Ukončit bez nástupce v dohledu výrobu auta, které loni jen v Evropě oslovilo 120 tisíc zákazníků, na první pohled nedává smysl. Je to ale složitější.
V předloňském roce francouzský koncern PSA vystřídal americký General Motors na postu majitele značky Opel. Rázem se tak po Volkswagenu stal druhou největší evropskou automobilkou, registrace totiž zčistajasna vyskočily vzhůru o více než milion vozů. Jen pozitiva ale na Francouze nečekala. Ihned po převzetí tak na německé straně odstartovali rozsáhlou restrukturalizaci, která pokračuje i letošním rokem. Březen 2019 se pak stal posledním měsícem, kdy z montážních linek sjížděly hned tři modely - bez nástupce byla ukončena výroba Opelů Adam, Karl a Mokka X.
V případě prvních dvou zmíněných hatchbacků je toto rozhodnutí logické, nešlo zrovna o úspěšné vozy. Adam má po loňském roce na kontě jen 41 817 prodaných exemplářů, Karl byl s 48 292 kusy jen o chlup úspěšnější a jejich konec se obecně očekával. Nicméně Mokka X na tom byla přesně opačně - jen v Evropě oslovila 120 537 zákazníků a ve svém segmentu byla jedním z nejúspěšnějších aut. Přesto se však musela poroučet a zahájení výroby nástupce je v nedohlednu.
Proč tedy Francouzi auto nevyrábí dál, když nemají problémy s jeho odbytem? Jak již poslední dobou začíná být obvyklé, pokud za něčím nestojí prodeje, jde o emise. Je třeba zmínit, že v letošním roce začne platit emisní norma Euro 6d-TEMP, která navíc předchází snížení limitů spotřeby resp. emisí CO2 na pouhých 95 gramů na kilometr. Do těchto mantinelů se PSA původně mělo vejít bez sebemenších problémů, převzetí Opelu se však ukázalo být čárou přes rozpočet. Po začlenění německé značky pod Francouze totiž emise celé skupiny vzrostly z 91 na 93 gramů. Jde navíc o předpokládaný odhad pro příští léta, realita tak navíc může být ještě horší.
Jakýkoliv gram přes čáru přitom EU hodlá tvrdě trestat, spárován navíc bude s celkovou produkcí, tedy s mnoha miliony aut. Pokud tedy např. automobilka vyprodukuje 2 miliony aut za rok a překročí limit emisí CO2 o pouhý 1 gram, čeká ji pokuta 190 milionů Eur za jediný rok. To je skoro 5 miliard Kč a za každý 1 další gram přibudou další. To je s to zruinovat i hodně silné firmy.
Francouzi tedy řeší, co se dá, zároveň však slibují, že ukončené modely nahradí celou řadou novinek. Nepůjde však o nové generace přímých nástupců, místo toho se Opel chce zaměřit - stejně jako řada dalších automobilek - hlavně na crossovery a SUV. Tedy na méně aerodynamické, těžší a přísnějším normám tedy méně vyhovující styly.
Mokka X do toho samozřejmě přímo zapadá, i proto od roku 2020 můžeme počítat s druhou generací. Ta první se však nezvládá dostat v průměru pod 100 gramů CO2 na kilometr, jako taková je tedy pro Francouze nežádoucí. Pro zákazníky to ovšem znamená, že momentálně již mohou vybírat pouze ze skladových vozů. A poté si dají na pár měsíců pauzu. Stále je to však lepší než u obou hatchbacků, kde po vyprodání skladů přijde definitivní konec.
I když poslední zmíněná věta vlastně není až tak pravdivá, Opel Karl totiž pokračovat bude. Jen ne pod svým názvem či logem německé značky, místo toho do prodeje zamíří jako VinFast Fadil. Koncern General Motors totiž neprodal jen samotnou automobilku, ale rovněž práva na výrobu tohoto hatchbacku, a to značce VinFast založené prvním tamním miliardářem, který své jmění nadělal na instantních nudlích.
Opel Mokka X sice končí, příští rok však máme čekat nástupce. Nebude však již u toho pohon všech kol
Opel Adam zmizí definitivně...
...zatímco model Karl se pouze zbaví loga...
...a bude pokračovat v životní dráze ve Vietnamu pod názvem VinFast Fadil
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva