Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy

Ukončit bez nástupce v dohledu výrobu auta, které loni jen v Evropě oslovilo 120 tisíc zákazníků, na první pohled nedává smysl. Je to ale složitější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy

24.4.2019 | Petr Prokopec

Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ukončit bez nástupce v dohledu výrobu auta, které loni jen v Evropě oslovilo 120 tisíc zákazníků, na první pohled nedává smysl. Je to ale složitější.

V předloňském roce francouzský koncern PSA vystřídal americký General Motors na postu majitele značky Opel. Rázem se tak po Volkswagenu stal druhou největší evropskou automobilkou, registrace totiž zčistajasna vyskočily vzhůru o více než milion vozů. Jen pozitiva ale na Francouze nečekala. Ihned po převzetí tak na německé straně odstartovali rozsáhlou restrukturalizaci, která pokračuje i letošním rokem. Březen 2019 se pak stal posledním měsícem, kdy z montážních linek sjížděly hned tři modely - bez nástupce byla ukončena výroba Opelů Adam, Karl a Mokka X.

V případě prvních dvou zmíněných hatchbacků je toto rozhodnutí logické, nešlo zrovna o úspěšné vozy. Adam má po loňském roce na kontě jen 41 817 prodaných exemplářů, Karl byl s 48 292 kusy jen o chlup úspěšnější a jejich konec se obecně očekával. Nicméně Mokka X na tom byla přesně opačně - jen v Evropě oslovila 120 537 zákazníků a ve svém segmentu byla jedním z nejúspěšnějších aut. Přesto se však musela poroučet a zahájení výroby nástupce je v nedohlednu.

Proč tedy Francouzi auto nevyrábí dál, když nemají problémy s jeho odbytem? Jak již poslední dobou začíná být obvyklé, pokud za něčím nestojí prodeje, jde o emise. Je třeba zmínit, že v letošním roce začne platit emisní norma Euro 6d-TEMP, která navíc předchází snížení limitů spotřeby resp. emisí CO2 na pouhých 95 gramů na kilometr. Do těchto mantinelů se PSA původně mělo vejít bez sebemenších problémů, převzetí Opelu se však ukázalo být čárou přes rozpočet. Po začlenění německé značky pod Francouze totiž emise celé skupiny vzrostly z 91 na 93 gramů. Jde navíc o předpokládaný odhad pro příští léta, realita tak navíc může být ještě horší.

Jakýkoliv gram přes čáru přitom EU hodlá tvrdě trestat, spárován navíc bude s celkovou produkcí, tedy s mnoha miliony aut. Pokud tedy např. automobilka vyprodukuje 2 miliony aut za rok a překročí limit emisí CO2 o pouhý 1 gram, čeká ji pokuta 190 milionů Eur za jediný rok. To je skoro 5 miliard Kč a za každý 1 další gram přibudou další. To je s to zruinovat i hodně silné firmy.

Francouzi tedy řeší, co se dá, zároveň však slibují, že ukončené modely nahradí celou řadou novinek. Nepůjde však o nové generace přímých nástupců, místo toho se Opel chce zaměřit - stejně jako řada dalších automobilek - hlavně na crossovery a SUV. Tedy na méně aerodynamické, těžší a přísnějším normám tedy méně vyhovující styly.

Mokka X do toho samozřejmě přímo zapadá, i proto od roku 2020 můžeme počítat s druhou generací. Ta první se však nezvládá dostat v průměru pod 100 gramů CO2 na kilometr, jako taková je tedy pro Francouze nežádoucí. Pro zákazníky to ovšem znamená, že momentálně již mohou vybírat pouze ze skladových vozů. A poté si dají na pár měsíců pauzu. Stále je to však lepší než u obou hatchbacků, kde po vyprodání skladů přijde definitivní konec.

I když poslední zmíněná věta vlastně není až tak pravdivá, Opel Karl totiž pokračovat bude. Jen ne pod svým názvem či logem německé značky, místo toho do prodeje zamíří jako VinFast Fadil. Koncern General Motors totiž neprodal jen samotnou automobilku, ale rovněž práva na výrobu tohoto hatchbacku, a to značce VinFast založené prvním tamním miliardářem, který své jmění nadělal na instantních nudlích.


Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy - 1 - Opel Adam Karl Mokka X konci 01Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy - 2 - Opel Adam Karl Mokka X konci 02Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy - 3 - Opel Adam Karl Mokka X konci 03Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy - 4 - Opel Adam Karl Mokka X konci 04Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy - 5 - Opel Adam Karl Mokka X konci 05Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy - 6 - Opel Adam Karl Mokka X konci 06
Opel Mokka X sice končí, příští rok však máme čekat nástupce. Nebude však již u toho pohon všech kol

Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy - 7 - Opel Adam Karl Mokka X konci 07Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy - 8 - Opel Adam Karl Mokka X konci 08Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy - 9 - Opel Adam Karl Mokka X konci 09
Opel Adam zmizí definitivně...

Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy - 10 - Opel Adam Karl Mokka X konci 10Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy - 11 - Opel Adam Karl Mokka X konci 11Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy - 12 - Opel Adam Karl Mokka X konci 12
...zatímco model Karl se pouze zbaví loga...

Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy - 13 - Opel Adam Karl Mokka X konci 13Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy - 14 - Opel Adam Karl Mokka X konci 14Francouzi ukončili výrobu třech Opelů, i jednoho z nejprodávanějších aut své třídy - 15 - Opel Adam Karl Mokka X konci 15
...a bude pokračovat v životní dráze ve Vietnamu pod názvem VinFast Fadil

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.