Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hyundai a Škoda budou sdílet asi nejlepší čelní skla světa. Umí kouzelné věci
10.1.2019 | Petr Prokopec
U nás jde o skoro nesmiřitelné rivaly, jejich mateřské firmy ale zjevně umí najít společnou řeč. Investovaly tak do firmy WayRay, která proměňuje čelní skla v obří head-up displeje schopné zobrazit kde co.
Ještě před několika málo lety mělo o existenci veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas tušení jen pár zasvěcených lidí. Jenže svět se mění a i na automobilech začala postupem času zákazníky zajímat stále více palubní elektronika, čímž se CES stalo zajímavé i pro jejich výrobce. Ti tak nyní v městě hříchu prezentují své novinky ve stále větším počtu, zatímco o lednový autosalon v Detroitu je zájem stále menší, a to jak ze strany automobilek, tak i návštěvníků.
CES navíc odstartovalo již v úterý, zatímco na detroitskou motor show je třeba vyčkat až do příštího týdne, což automobilovým debutům též nahrává. S jedním z nich se pochlubila firma WayRay, která luxusní korejský sedan Genesis G80 osadil čelním sklem měnícím dosavadní pohled na rozšířenou realitu. Data z navigace či bezpečnostních a zábavních systémů se dokáže roztáhnout přes celé čelní sklo a zobrazovat je na něm mimořádně prostorově.
Co to všechno má společného s Hyundai a Škodou? Vysvětlení je jednoduché, do výrobce holografických systémů totiž jak korejská automobilka, tak koncern VW skrze Porsche ještě za přispění čínského internetového gigantu Alibaba investovaly nemalých 100 milionů dolarů (cca 2,24 mld. Kč). Stejnou techniku tedy časem nalezneme nejen ve vozech Genesis a Porsche, ale i Hyundai, VW, Škody a dalších koncernových značek.
Kdy přesně dojde na sestup do nižších pater trhu, je momentálně přeci jen ještě příliš brzy. Nové řešení zvané Navion je totiž stále ještě považováno za koncept. Dá se však předpokládat, že sériové provedení nebude daleko. Zpočátku samozřejmě poslouží jen prestižním značkám, nicméně ty mainstreamové převezmou minimálně část technologie záhy. I proto, že chce nemalou měrou navýšit bezpečnost na silnicích.
Systém totiž informace promítá tak, jako kdyby se nacházely 15 metrů před vozem. Z pohledu řidiče se tak může zdát, že informace jsou doslova zasazené do vozovky, od které tak není třeba odvracet zrak. Navíc software TrueAR umožňuje integraci aplikací třetích stran, díky čemuž máme do budoucna počítat s rozšířením funkcí - systém totiž následně zvládne zpracovat třebas i data o síti semaforů a jim přizpůsobí navigaci.
Jen u monitoringu dopravního značení, počasí či ostatních aut a komunikace s nimi však technologie nezůstane, v případě takového Porsche - a vlastně i ostrých korejských vozů divize Hyundai N - lze počítat také s navigací na okruhu. Systém vám přitom dokáže odhalit čistou stopu, stejně jako vám může pustit i „ducha“, tedy virtuálního soupeře. A následně s vámi projde i telemetrická data a poradí, kde přidat či ubrat.
K nahrání potřebných informací přitom poslouží právě zmiňované aplikace, veškeré informace tak budete moci sledovat, zaznamenávat a případně i sdílet na mobilním telefonu. Jak jsme tedy zmínili v úvodu, konektivita přebírá stále větší roli. Stejně tak i čelní okna přestávají být jen pouhým kusem skla, do budoucna půjde o hřiště, na kterém se bude prosazovat stále více značek.
Vše pak spěje k plně autonomním vozidlům, u kterých mnohé klasické prvky budou nakonec sloužit zcela jinému než původnímu účelu. Minimálně v příští dekádě ale takovou budoucnost očekávat nelze, zapotřebí je totiž nejprve vývoj skutečného autopilota na úrovni SAE5 a rovněž úprava legislativy. Obojí je přitom náročnější než proměna čelního okna na domácí kino.
Čelním sklem s mimořádným head-up displejem osadí v budoucnu svá auta nejen Genesis či Hyundai...
...ale také Porsche i další koncernové vozy, mezi něž patří i Škoda
Chytrá krabička WayRAy Navion přitom zvládá komunikovat i s aplikacemi třetích stran, její využití tak bude zjevně nekonečné
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 8 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 9 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 11 hodinami - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch