Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar I-Pace je venku. Britská Tesla dá stovku za 4 sekundy, ujede až 500 km
15.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nové koncepční SUV dostalo 400 elektrických koní a prostornější kabinu i zavazadelník, než jaké nabízí větší model F-Pace.
Očekávané se stalo skutečností. Z tajuplné novinky Jaguaru pro letošní autosalon v Los Angeles se doopravdy vyklubalo elektrické SUV. To se zatím ukázalo v koncepční formě, nicméně do prodeje by měl model I-Pace dorazit již za dva roky. Britská značka dokonce vstoupila na pěšinu prošlapanou Teslou a začala na vůz přijímat rezervace. V jednom se však od Američanů liší, zálohy zatím ještě nevybírá. Přesto se ale dá předpokládat, že zrovna tento model Jaguaru by mohl být prvním, který začne být nabízen masově přes internet.
Budoucnost ale prozatím nechme stranou, místo toho se budeme soustředit na samotný koncept. Začneme u dimenzí, auto je 4 680 mm dlouhé, 1 890 mm široké a 1 560 mm vysoké. Ve srovnání s již existujícím SUV F-Pace je menší v každém ohledu, nicméně příchod elektrického ústrojí razantním způsobem proměnil poslední zbývající - a v tomto ohledu zásadní - rozměr, a sice rozvor. Ten činí 2 990 mm, zatímco větší model nabízí 2 874 mm.
Uvnitř tedy Jaguar I-Pace nabízí maximum prostoru pro posádku (vzadu je před koleny až 71 mm místa), což ještě umocňuje užití tenkých sedadel. Ta jsou v přední řadě posazena velice nízko, řidič a spolujezdce sedí v pozici Jaguarem nazvanou zvanou Sports Command. Automobilka nám chce jejím prostřednictvím dokázat, že i ve vozech s vyšší stavbou karoserie může být řidič spjat s vozovkou a cítit se sportovně.
Vedle akčnosti Jaguar zdůrazňuje i praktičnost. Absence středového tunelu převodovky automobilka umožnila umístit mezi sedadla schránku o objemu osmi litrů. Dalších 28 l najdete pod přední kapotou, zadní zavazadlový prostor pak standardně pobere 530 l. Navíc je mimořádně dlouhý, což jeho využití ještě vylepšuje. Za maximálním pocitem vzdušnosti v kabině pak stojí panoramatická střecha.
Ještě než se přesuneme k pohonnému ústrojí, musíme zmínit takřka stoprocentní absenci klasických tlačítek. Místo nich dorazil 12palcový TFT přístrojový štít, kterému společnost dělá rozšířený head-up displej, 12palcová dotyková centrální obrazovka a malý 5,5palcový monitor, který je určen klimatizaci. Vše pak doplňuje volant s ovládacími prvky nabízejícími haptickou odezvu.
Nyní se již můžeme věnovat dvěma elektromotorům, z nich každý váží okolo 38 kilogramů a měří 500 milimetrů na délku. Přední i zadní nápravu zásobují shodně 200 koňmi, celkově tedy souprava nabízí koní 400. Kombinovaný točivý moment za ideálních podmínek dosahuje700 Nm. S touto silou I-Pace zvládá zrychlení z klidu na stovku za 4 sekundy, jeho dojezd pak byl dle cyklu NEDC vypočítán na 500 km.
Energie poskytují lithium-iontové akumulátory o kapacitě 90 kWh, které jsou složeny z 36 článků „váčkovitého“ tvaru. Díky tomu mají větší hustotu a termální výkon, načež zvládají operovat při nižší teplotě a mohou vydržet déle než klasické akumulátory užívající válcové články. Jejich dobití na 80 % pak u rychlodobíjecích stanic zabere 90 minut.
Usazení baterií do podlahy nikterak nesnížilo výše zmiňovanou praktičnost, zároveň pak přispělo i ke snížení těžiště. Hmotnost je navíc ideálně rozložena mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50, přesné číslo ovšem Jaguar nezmínil. Značka však dodává, že I-Pace užívá stejných dvojitých lichoběžníků a zadní víceprvkové nápravy Integral Link jako model F-Pace.
Závěrem můžeme zmínit, že koncept je vybaven 23" litými koly obutými do pneumatikami o rozměru 265/35. Produkční verze je jistě bude mít menší, přesto je jasné, že zde se s jízdou v terénu příliš nepočítá. Nicméně i tak je vůz vybaven systémy All Surface Progress Control a Adaptive Surface Response, jež navyšují trakci v kluzkých podmínkách.
Tím jsme se ale dostali do skutečného finále, kdy již jen dodáme, že I-Pace byl představen médiím poněkud neobvykle za pomoci virtuální reality a speciálních brýlí. Jaguaru příprava této prezentace zabrala zhruba 12 týdnů a dle všech zúčastněných působila mnohem lépe, než jak se zdá na papíře. Možná jsme tedy svědky nového trendu v představování aut.
Kromě speciální virtuální prezentace se Jaguar I-Pace ukázal rovněž naživo...
...i na velké sadě oficiálních fotek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB