Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle je volant budoucnosti podle Jaguaru. Z auta už vám bude patřit jen ten
4.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jaguar se tak trochu snaží znovu vynalézt kolo, to na řízení. Podstatou jejich novinky jménem Sayer je ale všechno možné, jen ne to.
Vozy schopné autonomní jízdy jsou na programu vývojových center automobilek i dalších firem už docela dlouho, vzpomeňme např. na roztomilé autíčko Googlu, které už jako prototyp nemělo volant ani pedály. Něco takového je hudba poměrně vzdálené budoucnosti, na více či méně autonomním řízení aut ale dnes pracuje snad každý.
Daleko je Tesla se svým Autopilotem, který je sice jen trochu chytřejším adaptivním tempomatem, firmě ale aspoň sbírá cenná data z provozu o podobě různých úskalí silnic. A ještě dále Audi s novou A8, která už zvládá autonomní řízení na úrovni 3 tak dobře, že sám výrobce hovoří o možnosti sledovat video při dálniční jízdě.
To ale pochopitelně není konec, pořád spíše začátek. Kam auta dnes míří, ukazuje např. žádost Fordu o patent na odnímatelný volant a pedály. V podobných náznacích hovoří novinka Jaguaru, která je jakousi kombinací volantu a mobilního telefonu. Říká si Sayer - podle designéra Malcolma Sayera, který pro Jaguar pracoval v letech 1951-1970 - a je to uživatelské rozhraní pro umělou inteligenci, fungující jako asistent.
Má být jedinou „částí auta”, kterou budete skutečně vlastnit. Karoserie, motor, sedačky a kola budou sdílené s ostatními majiteli Sayeru; hovoří se o jakémsi klubu, jehož členové budou sdílet auta - Jaguary, pochopitelně, přichází-li nápad od této značky. Přes Sayer si objednáte přistavení vozu na určitou hodinu, ovšem nikoliv jako taxík - auto přijede samo, autonomně, a vy do něj nastoupíte na místo „řidiče”.
Největší devizou Sayeru má být zmíněná funkce asistenta. Jaguar jako modelový příklad nabízí situaci, ve které máte být zítra v osm hodin ráno někde na jednání. Řeknete přístroji - je hlasově ovládaný - adresu a čas, kdy tam potřebujete být, a on všechno ostatní spočítá za vás - kdy máte vstát, v kolik hodin bude přistavené auto a kudy pojedete. Dokonce ohlásí i části trasy, ve kterých by vás mohlo bavit řídit manuálně.
Chápeme-li to správně, Sayer jakožto volant po nastoupení do vozu připojíte na své místo, abyste mohli jinak autonomní elektromobil - co také jiného, málokterá vize budoucnosti počítá se spalovacími motory - řídit i sami. Mimo výše zmíněné zábavné části trasy se také budete moci či muset chopit řízení, když to autopilot nebude zvládat.
Co je v případě Sayeru zajímavé, je to, že to bude jeden „volant” pro různá auta. V rámci onoho klubu má být podle vize Jaguaru k mání spousta různých aut, takže budete-li se chtít projet, objednáte si sporťák, pojedete-li v zimě na hory, bude to SUV. A můžete si i vybrat, jestli auto bude sdílené s ostatními členy klubu, anebo, samozřejmě asi za úplně jiné peníze, bude sloužit jen vám.
Myšlenka stojící za Sayerem, tedy že budete mít věc, kterou si vezmete s sebou do každého auta, která bude jen vaše a kterou budete umět snadno ovládat, není nová - stojí např. za systémy Android Auto, resp. Apple CarPlay. Jestli bude Sayer mít v paměti také vaši hudbu, databázi oblíbených míst v mapách nebo něco na ten způsob, ale zatím není známo.
Stejně tak je brzy odhadovat, jestli se Sayer, nebo vůbec tenhle koncept v jakkoliv podobné formě, dostane do prodeje. Jaguar o něm hovoří jako o součásti vize budoucnosti, ztvárněné vozidlem jménem „Future-Type”, zkoumajícím mobilitu po roce 2040. Jaguar Future-Type se představí na výstavě Tech Fest v Londýně, která bude veřejnosti otevřená od 8. do 10. září.
Sayer je volant budoucnosti, kterým můžete i řídit, jeho podstata je ale trochu jinde
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před hodinou - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda