Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS

Je to monstrum na kolech a má tvary cihly, přesto si svým součinitelem odporu vzduchu nezadá s malým kapkovitým hatchbackem. A umí i víc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS

10.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je to monstrum na kolech a má tvary cihly, přesto si svým součinitelem odporu vzduchu nezadá s malým kapkovitým hatchbackem. A umí i víc.

Aerodynamika je v poslední době zmiňována stejně často jako třeba výkon, hmotnost nebo počet mobilních zařízení, které připojíte k internetu skrze WiFi hotspot ve voze. Je to pochopitelné, její vliv na spotřebu a tedy i emise je zásadní. Proto moderní automobily povětšinou připomínají ocumlané bonbony a reálný průduch abyste na jejich karoserii pohledali. Hodnota koeficientu odporu vzduchu bývá automatickou součástí firemních prezentací a výrobci jejím prostřednictvím dokazují, že v tomto ohledu nic nezanedbali.

Nechlubí se jí přitom jen výrobci osobních aut, ale i autobusů. U nich zdánlivě o mnoho nejde, však cihla jako cihla, přidá se pár oblin a jede se. Jenže tak tomu není a odhalení nového autobusu Setra S 531 DT z líhně koncernu Daimler o tom svědčí nejlépe. Ten se podle Němců vyznačuje koeficientem odporu vzduchu Cx (nebo také Cd, chcete-li) 0,35. A to je stejná hodnota, jakou má i poslední generace Fordu Focus RS.

Je ovšem třeba dodat, že koeficient Cx je jen jednou součástí rovnice. Abychom mohli vypočítat celkový odpor vzduchu, je třeba znát ještě čelní plochu. Tu automobilky již nezveřejňují, tak je znalost Cx vlastně k ničemu. V převedeném slova smyslu je to jako když se někdo chlubí maximem točivého momentu a neuvede k němu otáčky. Nějakou informační hodnotu ta čísla sama o sobě pochopitelně mají, takže jak je možné, že zrovna Setra dosahuje tak dobrého výsledku?

Pro pochopení se sluší říci, že nejnižší aerodynamický otvor má letící kapka vody. Přívlastek „letící” má velký význam, protože v klidu má kapka tvar koule. Teprve při pohybu vzduchem zaujme protáhlý, na jedné straně zakulacený, na druhé špičatý tvar. Jeho konkrétní podoba je dána aktuální hustotou vzduchu a rychlosti, kterou se pohybuje. Čím jsou obě veličiny větší, tím protáhlejší kapka je. Při určitých mezních hodnotách však dojde k jejímu rozpadu, protože vnější síly překonají její soudržnost danou povrchovým napětím kapaliny.

Auta v podobě kapek se ale ukázala být velice nepraktická, přesto jako inspirace slouží konstruktérům dál. Setra pochopitelně kapku připomínat nemůže, už tak ale pouhými úpravami základního tvaru „vzor cihla” dosáhla toho, že koeficient odporu vzduchu je stejný jako u vozu, který má k oné kapce o mnoho blíže. Je to opravdu výjimečný výsledek i když se nový autobus Setry celkovým odporem nemůže rovnat hot hatchi modrého oválu, konkurenty dalece překonává - běžně se u autobusů uvádí hodnota součinitele v rozmezí 0,6 - 0,8. Tady jsme najednou kdesi na polovině, až tak daleko sahají moderní aerodynamická kouzla. Ale znovu - je to jenom koeficient, celkový odpor vzduchu bude u Setry pochopitelně nesrovnatelně vyšší.

Novinka ale není zajímavá jen tím, a tak si projděme i zbývající parametry. Tento double-decker měří na délku 14 metrů a spadá do rodiny TopClass 500. Na palubě pohostí až 83 pasažérů, o jejich komfort se stará integrovaná kuchyňka, koupelna a záchod. Kromě toho tu máme řadu úložných prostor, samotný zavazadelník pohltí 8,4 kubických metrů nákladu.

Pohon zajišťuje 12,8litrový šestiválcový diesel, který produkuje 510 koní a 2 500 Nm již při 1 100 otáčkách. V základu má na palubě nádrž o objemu 540 l, pro dlouhé cesty je navíc možné sáhnout ještě po příplatkové nádrži o objemu 170 až 270 litrů. Její integrace je možná přesunutím hlavního panelu elektřiny hned vedle předního vstupu. Přesunuty byly i zásobníky stlačeného vzduchu, levou stranu autobusu tak mohou okupovat zvětšené nádrže. Setra dodává, že vlivem lepší aerodynamiky i optimalizovaného motoru dojde při každoročním nájezdu 100 000 km k úspoře 3 000 litrů paliva. Kolik je to peněz, si spočítáte sami.

S 531 DT je vůbec prvním autobusem na světě, který dostal autonomní brzdy s detekcí chodců. Ty vpředu namontované radary vidí na vzdálenost 80 metrů, běžné překážky pak dokonce až na 250 m. Dále se novinka Setry pyšní systémem Sideguard Assist, který zvládá detekovat auta ve slepém úhlu při odbočování či změně dálničních pruhů. Tato technologie je stejně jako ta předchozí převzata od Mercedesu, stejně jako příplatkový systém rozprašovače voňavky, který je účinný při nastartovaném motoru a otevřených předních dveřích. Cestující na palubě může vítat jedna z šesti vůní, jež ještě více umocňuje výjimečnost tohoto mimořádně aerodynamickému busu...


Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 1 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 01Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 2 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 02Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 3 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 03Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 4 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 04Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 5 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 05Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 6 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 06Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 7 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 07Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 8 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 08Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 9 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 09Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 10 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 10Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 11 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 11Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 12 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 12Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 13 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 13Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 14 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 14Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 15 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 15Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 16 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 16Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 17 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 17Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 18 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 18Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 19 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 19Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 20 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 20Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 21 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 21Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 22 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 22Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 23 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 23Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 24 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 24Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 25 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 25Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 26 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 26Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 27 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 27Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 28 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 28Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 29 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 29Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 30 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 30Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 31 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 31Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 32 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 32Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 33 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 33Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 34 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 34Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 35 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 35Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 36 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 36Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 37 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 37Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 38 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 38Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 39 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 39Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 40 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 40Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 41 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 41Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 42 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 42Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 43 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 43Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 44 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 44Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 45 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 45Tento nový autobus má stejný koeficient odporu vzduchu jako Ford Focus RS - 46 - Setra S 531 DT 2017 prvni sada 46
Nová Setra S 531 DT se pyšní stejným koeficientem odporu vzduchu jako Ford Focus RS. O její aerodynamice to ale ve skutečnosti až tak mnoho neříká

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše