Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia Duster v úplném základu se u nás kupodivu neprodává, je čeho litovat?
13.2.2023 | Petr Miler
Dacia Duster bývala jedním z nejlevnějších SUV světa, to už dnes neplatí. Současná cena je pořád relativně nízká, ale mohla by být ještě nižší, kdyby se u nás dala koupit verze „holobyt”. Jinde k mání je.
Když druhá generace Dacie Duster dorazila na český trh, stála od 259 900 Kč. To zní z dnešního pohledu jako sen, neboť za tuto sumu aktuálně nekoupíte z nových aut jedním slovem nic, natož pak kompaktní SUV. To spíš budete rádi, když za takové peníze pořídíte slušnou ojetinu.
Duster dnes začíná na 410 500 Kč, což je u úplně toho samého auta během pár let opravdu drastický posun. Rumunská automobilka ale jen nezdražovala - zastává názor, že u základní verze setrvá pouze nepatrný zlomek zákazníků, většina má díky nízkým cenám chtít víc. Je otázkou, do jaké míry je toto v současné situaci realita realita a do jaké zbožné přání, tak jako tak v Česku začíná Duster až ve verzi Expression, která má třeba i kola z lehkých slitin. Proto se dnes podíváme na to, jak by vypadal váš Duster, kdybyste nehodlali pustit ani pětník navíc a mohli si pořídí základní verzi Essential.
Ta je paradoxně k mání na západ od našich hranic, třeba v Nizozemsku. Právě tamní základ vám přiblíží přiložená galerie, která zachycuje „nizozemský holobyt”. Pohání jej - svérázně - ne úplně základní motor 1,0 turbo Eco-G, tedy 100koňový agregát spalující benzin nebo LPG, který pracuje s pomocí šestistupňového manuálu s přední nápravou. Emitovat by pak měl nejméně 125 gramů CO2 na kilometr, což odpovídá spotřebě 6,8 l LPG na 100 km.
V rámci základní výbavy lze vybírat jen z jedné barvy karoserie (bílá Glacier). Zapomenout pak lze na litá kola, na tomto stupni jsou k dispozici pouze základní 16palcové ocelové ráfky. Obejít se budete muset bez střešních ližin či stříbrně lakovaných ochranných plátů vpředu a vzadu, místo toho je spodní část karoserie lemována pouze černými plasty.
Přesunout se můžeme do interiéru, kde najdeme volant, sedadla... a to je prakticky vše. Rumunská automobilka ve snaze o udržení ceny co nejníže hodila přes palubu téměř vše, co jen vzdáleně připomíná slova komfort či luxus. Zůstal jen audiosystém a dálkové ovládání na volantu, jinak si musíte vystačit třeba také jen s elektrickým ovládáním předních oken, vzadu jsou nadále jen kličky.
V případě bezpečnosti jsou tu čelní, boční a hlavové airbagy, zmínit můžeme i Isofix na zadních bočních sedadlech, omezovač rychlosti nebo asistent rozjezdu do kopce. Nechybí ani ABS s elektronickým rozdělovačem brzdných sil a brzdovým asistentem. Překvapivě tu pak máme i LEDky pro denní svícení nebo tónovaná skla.
Chtěli byste takovou verzi i v Česku? Kdyby přinesla ekvivalentní úsporu cca 40 tisíc Kč, kterou přináší v Nizozemsku? Odpovězte si sami, přímo optikou tamních cen ale není o co stát. I když Dacia Nizozemce docela šidí, tamní daňový systém vyhnal základní cenu beztak až k 22 250 eurům, tedy asi 528 tisíci korunám. Inu, jiný kraj...
Pokud toužíte po základní Dacii Duster, musíte si pro ni zajet do Nizozemska. Tam je stále k dispozici verze Essential s bílým lakem a plechovými koly. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch