Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia Duster v úplném základu se u nás kupodivu neprodává, je čeho litovat?
13.2.2023 | Petr Miler
Dacia Duster bývala jedním z nejlevnějších SUV světa, to už dnes neplatí. Současná cena je pořád relativně nízká, ale mohla by být ještě nižší, kdyby se u nás dala koupit verze „holobyt”. Jinde k mání je.
Když druhá generace Dacie Duster dorazila na český trh, stála od 259 900 Kč. To zní z dnešního pohledu jako sen, neboť za tuto sumu aktuálně nekoupíte z nových aut jedním slovem nic, natož pak kompaktní SUV. To spíš budete rádi, když za takové peníze pořídíte slušnou ojetinu.
Duster dnes začíná na 410 500 Kč, což je u úplně toho samého auta během pár let opravdu drastický posun. Rumunská automobilka ale jen nezdražovala - zastává názor, že u základní verze setrvá pouze nepatrný zlomek zákazníků, většina má díky nízkým cenám chtít víc. Je otázkou, do jaké míry je toto v současné situaci realita realita a do jaké zbožné přání, tak jako tak v Česku začíná Duster až ve verzi Expression, která má třeba i kola z lehkých slitin. Proto se dnes podíváme na to, jak by vypadal váš Duster, kdybyste nehodlali pustit ani pětník navíc a mohli si pořídí základní verzi Essential.
Ta je paradoxně k mání na západ od našich hranic, třeba v Nizozemsku. Právě tamní základ vám přiblíží přiložená galerie, která zachycuje „nizozemský holobyt”. Pohání jej - svérázně - ne úplně základní motor 1,0 turbo Eco-G, tedy 100koňový agregát spalující benzin nebo LPG, který pracuje s pomocí šestistupňového manuálu s přední nápravou. Emitovat by pak měl nejméně 125 gramů CO2 na kilometr, což odpovídá spotřebě 6,8 l LPG na 100 km.
V rámci základní výbavy lze vybírat jen z jedné barvy karoserie (bílá Glacier). Zapomenout pak lze na litá kola, na tomto stupni jsou k dispozici pouze základní 16palcové ocelové ráfky. Obejít se budete muset bez střešních ližin či stříbrně lakovaných ochranných plátů vpředu a vzadu, místo toho je spodní část karoserie lemována pouze černými plasty.
Přesunout se můžeme do interiéru, kde najdeme volant, sedadla... a to je prakticky vše. Rumunská automobilka ve snaze o udržení ceny co nejníže hodila přes palubu téměř vše, co jen vzdáleně připomíná slova komfort či luxus. Zůstal jen audiosystém a dálkové ovládání na volantu, jinak si musíte vystačit třeba také jen s elektrickým ovládáním předních oken, vzadu jsou nadále jen kličky.
V případě bezpečnosti jsou tu čelní, boční a hlavové airbagy, zmínit můžeme i Isofix na zadních bočních sedadlech, omezovač rychlosti nebo asistent rozjezdu do kopce. Nechybí ani ABS s elektronickým rozdělovačem brzdných sil a brzdovým asistentem. Překvapivě tu pak máme i LEDky pro denní svícení nebo tónovaná skla.
Chtěli byste takovou verzi i v Česku? Kdyby přinesla ekvivalentní úsporu cca 40 tisíc Kč, kterou přináší v Nizozemsku? Odpovězte si sami, přímo optikou tamních cen ale není o co stát. I když Dacia Nizozemce docela šidí, tamní daňový systém vyhnal základní cenu beztak až k 22 250 eurům, tedy asi 528 tisíci korunám. Inu, jiný kraj...
Pokud toužíte po základní Dacii Duster, musíte si pro ni zajet do Nizozemska. Tam je stále k dispozici verze Essential s bílým lakem a plechovými koly. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry