Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci pustili do prodeje svůj vlastní Rolls-Royce, za poloviční cenu
28.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rolls-Royce je automobilovou značkou, s níž v podstatě nikdo přímo nesoupeří, třebaže Bentley se mu blíží. Japonci ale svého konkurenta mají, po 21 letech konečně i v nové generaci.
Tuto limuzínu favorizuje císař, politici, bohatí byznysmeni i vysoce postavení členové Yakuzy. Říká si Toyota Century a jde opravdu o japonské ztvárnění Rolls-Roycu, ten nejluxusnější vůz, jaký Země vycházejícího slunce světu kdy dala. S první generací přitom automobilka vyrukovala v roce 1967 u příležitosti nedožitých stých narozenin Sakichi Toyody, zakladatele celého impéria. Tato skutečnost ostatně ovlivnila i jméno tehdy zcela nového modelu.
Nyní se píše rok 2018 a Toyota vyrukovala s třetí generací, což je na oněch více než padesát let opravdu málo. Dáno je to faktem, že originál vydržel v prodeji až do roku 1997. A i jeho nástupce se vyznačoval dlouhověkou životností. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby se čtvrtou generací automobilka vyrukovala až někdy za dvacet let. Umožní ji to přitom konzervativní design a hybridní technika pod kapotou.
Stejně jako první generace i ta zatím poslední počítá s osmiválcovou pohonnou jednotkou, jenž nahrazuje dosavadní dvanáctiválec. Pětilitrový objem se přitom nezměnil, výkon však vyšplhal z 280 na 381 koní (točivý moment pak na 500 Nm). Kromě toho byly chybějící čtyři válce nahrazeny elektromotorem, jenž přihazuje dalších 224 koní a 300 Nm. Celkově tak souprava může nabídnout maximálně 431 koní (výkonové špičky obou motorů se zjevně nepřekrývají, kdyby vám neseděly počty).
O jízdní dynamice se automobilka nezmiňuje, ostatně v tomto případě není ani tak podstatná. Dá se totiž předpokládat, že majitele nikdy neuvidíte za volantem, nýbrž vždy jen v zadní části vozu. Zmínit proto můžeme pouze kombinovanou spotřebu 7,3 l/100 km, jenž odpovídá japonskému normovanému cyklu. Kromě palivové nádrže pak má Century k dispozici nikl-metal hydridové baterie o zatím neznámé kapacitě.
Jelikož tím je výčet odhalené techniky prakticky u konce, můžeme motorový prostor opustit. Zamíříme raději k rozměrům, kde se počítá s délkou 5 335 milimetrů, šířkou 1 930 mm a výškou 1 505 mm. Rozvor pak narostl o 65 mm na 3 090 mm, z čehož profitují hlavně cestující vzadu. Ti zároveň ocení i snížení podlahy o 15 mm, jenž má usnadnit nastupování a vystupování. Strop byl oproti tomu zvýšen.
Jakmile přitom otevřete zadní dveře, jenž jsou oproti Rolls-Roycu ryze konvenční, bude vás nejspíše čekat jedno překvapení, a tím je velurový potah sedadel i některých dalších částí kabiny. Dané čalounění totiž na Starém kontinentu rozhodně nemáme spojené s absolutním luxusem, v Japonsku je tomu ale s ohledem na tradice jinak. A pokud na tom navíc trváte, dodá vám značka místo něj kůži.
Dále je možné počítat s dřevěnými dekory, látkovým stropem zdobeným mřížovaným motivem či multimédii pro zadní sedadla, jenž zahrnují 20 reproduktorů, 12kanálový zesilovač a dvojici displejů. Větší 11,6palcový přitom slouží zábavě, zatímco skrze 7palcový lze ovládat klimatizaci a masážní strojek zabudovaný do levého zadního sedadla. Z toho pravého předního se pak vyklápí podložka pod nohy.
Kromě luxusu Toyota samozřejmě zapracovala také na bezpečnosti, díky čemuž lze již standardně počítat s autonomními brzdami, detekcí chodců i aut ve slepém úhlu, monitoringem jízdních pruhů či adaptivním tempomatem a světly. Design zadních lamp přitom odpovídá originálu z konce 60. let, použita však samozřejmě již byla technologie LED. Totéž lze ostatně říci o čelních partiích.
Zmínit dále můžeme ještě systém Helpnet, který je automatickým asistentem reagujícím v případě nehody. Jakmile jsou totiž aktivovány airbagy, vůz se spojí s policií a hasiči. Na základě dat získaných senzory, jimiž je nová Toyota Century doslova protkána, pak systém navíc dokáže vyhodnotit, zda jde o lehčí či těžší nehodu a v případě potřeby si vyžádá i přílet vrtulníku.
Lze již jen dodat, že kromě výše zmíněného Toyota zapracovala na elektronicky ovládaném vzduchovém podvozku i odhlučnění. Dojít tedy mělo k maximalizaci komfortu. Za to si přitom automobilka účtuje tučných 19,6 milionu yenů. To je 3 968 500 Kč, na Toyotu velké peníze, také lze ale tuto sumu vnímat jinak - jako Rolls-Royce za poloviční cenu. S ohledem na zachování exkluzivity i náročnou ruční výrobu se má měsíčně prodat 50 aut. Ani to ale není úplně málo, uvážíme-li, že jinde než v Japonsku Century oficiálně nekoupíte...
Toyota představila svou novou vlajkovou loď. Limuzína Century bude i nadále vyhrazena pouze japonskému trhu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 2 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 4 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 5 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 17:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda