Japonci se obrací zády k domácím autům, z velkých značek už adorují jen jednu

Japonci byli k domácím značkám dlouho loajální a ve všemožných anketách je před zahraniční konkurencí preferovali někdy i bez ohledu na realitu. Tomu je zjevně konec, německá auta teď hodnotí lépe.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Japonci se obrací zády k domácím autům, z velkých značek už adorují jen jednu

9.10.2019 | Petr Prokopec

Japonci byli k domácím značkám dlouho loajální a ve všemožných anketách je před zahraniční konkurencí preferovali někdy i bez ohledu na realitu. Tomu je zjevně konec, německá auta teď hodnotí lépe.

Někomu se to možná nezdá, ale národní cítění hraje při výběru vozu důležitou roli. Proto tolik Čechů řídí Škodu Octavia, zatímco Němci nejčastěji usedají za volant Volkswagenu Golf. Oba vozy však mají potenciál na to, aby oslovily i řadu „cizinců“. Proto v rámci prodejních žebříčků často vítězí i v dalších zemích, zvláště pak v takových, kde vlastní automobilový průmysl chybí. Až dosud se ovšem zdálo, že jejich úspěch je spojen především se starým kontinentem. Golf si však nově dokázal podmanit také Zemi vycházejícího slunce.

Dnes ovšem nebudeme mluvit primárně o prodejních číslech, jakkoliv těch se také dotkneme. Společnost J.D. Power zveřejnila výsledky posledního kola ankety APEAL (Automotive Performance, Execution and Layout neboli Výkon, zpracování a rozvržení automobilů), které se uskutečnilo v průběhu května a června v Japonsku. Osloveno bylo 21 728 zákazníků, kteří si koupili nový vůz a vlastní jej minimálně dva a maximálně devět měsíců. Odpovědět měli na 77 dotazů rozdělených do 10 kategorií.

Výsledky promítnuté do tabulky pokrývající tisícibodovou škálu, kdy vyšší číslo představuje větší úspěch, jsou více než překvapivé. Na čelo sice usednul prémiový Lexus, nicméně tím japonský otisk v nejvyšších patrech žebříčku končí. Další příčky jsou již opanovány především zahraničními značkami, neboť na druhé místo se dostalo BMW, třetí je Volvo, čtvrtý Mercedes a páté opět Volvo. Snad nejzajímavější je však umístění Volkswagenu, neboť ten skončil šestý celkově a první, pokud bereme v potaz pouze mainstreamové značky.

Ve výsledku tak v první desítce najdeme jen tři japonské mainstreamové značky, přičemž nejlepší Subaru je až na osmém místě. To je u loajálních Japonců velké překvapení a donedávna nemyslitelná věc - dříve jasná preference domácích výrobců je zjevně minulostí.

Aby toho navíc nebylo málo, je třeba zmínit - a navázat tak na úvod - první místo Golfu v rámci středně velkých aut. VW zde porazil Mazdu CX-5 a Mini, jež potvrzuje evropský úspěch. Ten je ale dán i jinými atributy, neboť všechny německé automobilky v tabulce se oproti loňským výsledkům zlepšily o 21 až 43 bodů. Nejvíce tento posun připadá na kategorii multimédií, což je pro VW a spol. opravdu dobrá zpráva - právě tato oblast je v poslední době pro zákazníky stále důležitější.

Aktuálně jsou tedy Němci za jednoduchost obsluhy multimédií, vzhled i pocit z ovládacích prvků či atraktivitu displeje adorováni. Jejich celkový posun je navíc výrazně vyšší, než jak moc se změnil průměr celého odvětví (+7 bodů), pročež se dá předpokládat, že registrace v Zemi vycházejícího slunce budou v nejbližší době pouze stoupat. A to nejspíše i u Volkswagenu Golf, jakkoliv již za pouhé tři týdny dorazí nástupce. Na druhou stranu, v Japonsku se osmá generace začne prodávat až s jistým zpožděním.

Mimo Golf se prosadily také Honda N-Box, Mazda CX-3 a Toyota Alphard. Vůbec poprvé zabodovaly také elektromobily, u kterých spokojenost se spotřebou byla hodnocena lépe (644 bodů z tisíce), než je průměr odvětví (636 bodů). Nicméně jakmile již přišla řeč na dojezd a „dotankování“, tahaly již elektromobily za o hodně kratší konec provazu. I Japoncům tedy imponuje, že jezdí levně, ovšem vadí jim tradiční neduhy dané limity akumulátorů.

Právě z toho důvodu šéf automobilové divize J.D. Power Atsushi Kawahashi dodává, že „pokud elektromobily mají být zákazníky zvažovány jako realistická volba, pak se budoucí automobilový trh musí drasticky proměnit.“ Právě to je skutečnost, na kterou soustavně poukazujeme. Nelze lidem vnutit auta, která jsou dražší a méně praktická než ta, která již používají. Zvláště když kvůli uhelné elektřině lze zpochybnit i jejich ekologický kredit. Tedy za předpokladu, že ji lze někde načerpat.


Japonci se obrací zády k domácím autům, z velkých značek už adorují jen jednu - 1 - J.D. Power 2019 APEAL Japonsko 01Japonci se obrací zády k domácím autům, z velkých značek už adorují jen jednu - 2 - J.D. Power 2019 APEAL Japonsko 02
Japonci se v rámci přitažlivosti nových vozů vyslovili především pro německé značky

Japonci se obrací zády k domácím autům, z velkých značek už adorují jen jednu - 3 - J.D. Power 2019 APEAL Japonsko 03Japonci se obrací zády k domácím autům, z velkých značek už adorují jen jednu - 4 - J.D. Power 2019 APEAL Japonsko 04Japonci se obrací zády k domácím autům, z velkých značek už adorují jen jednu - 5 - J.D. Power 2019 APEAL Japonsko 05Japonci se obrací zády k domácím autům, z velkých značek už adorují jen jednu - 6 - J.D. Power 2019 APEAL Japonsko 06Japonci se obrací zády k domácím autům, z velkých značek už adorují jen jednu - 7 - J.D. Power 2019 APEAL Japonsko 07Japonci se obrací zády k domácím autům, z velkých značek už adorují jen jednu - 8 - J.D. Power 2019 APEAL Japonsko 08
/Prim pak hrál hlavně Volkswagen Golf, který rozemlel produkci ze Země vycházejícího slunce ve střední třídě

Zdroj: J.D. Power

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama