Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci se obrací zády k domácím autům, z velkých značek už adorují jen jednu
9.10.2019 | Petr Prokopec
Japonci byli k domácím značkám dlouho loajální a ve všemožných anketách je před zahraniční konkurencí preferovali někdy i bez ohledu na realitu. Tomu je zjevně konec, německá auta teď hodnotí lépe.
Někomu se to možná nezdá, ale národní cítění hraje při výběru vozu důležitou roli. Proto tolik Čechů řídí Škodu Octavia, zatímco Němci nejčastěji usedají za volant Volkswagenu Golf. Oba vozy však mají potenciál na to, aby oslovily i řadu „cizinců“. Proto v rámci prodejních žebříčků často vítězí i v dalších zemích, zvláště pak v takových, kde vlastní automobilový průmysl chybí. Až dosud se ovšem zdálo, že jejich úspěch je spojen především se starým kontinentem. Golf si však nově dokázal podmanit také Zemi vycházejícího slunce.
Dnes ovšem nebudeme mluvit primárně o prodejních číslech, jakkoliv těch se také dotkneme. Společnost J.D. Power zveřejnila výsledky posledního kola ankety APEAL (Automotive Performance, Execution and Layout neboli Výkon, zpracování a rozvržení automobilů), které se uskutečnilo v průběhu května a června v Japonsku. Osloveno bylo 21 728 zákazníků, kteří si koupili nový vůz a vlastní jej minimálně dva a maximálně devět měsíců. Odpovědět měli na 77 dotazů rozdělených do 10 kategorií.
Výsledky promítnuté do tabulky pokrývající tisícibodovou škálu, kdy vyšší číslo představuje větší úspěch, jsou více než překvapivé. Na čelo sice usednul prémiový Lexus, nicméně tím japonský otisk v nejvyšších patrech žebříčku končí. Další příčky jsou již opanovány především zahraničními značkami, neboť na druhé místo se dostalo BMW, třetí je Volvo, čtvrtý Mercedes a páté opět Volvo. Snad nejzajímavější je však umístění Volkswagenu, neboť ten skončil šestý celkově a první, pokud bereme v potaz pouze mainstreamové značky.
Ve výsledku tak v první desítce najdeme jen tři japonské mainstreamové značky, přičemž nejlepší Subaru je až na osmém místě. To je u loajálních Japonců velké překvapení a donedávna nemyslitelná věc - dříve jasná preference domácích výrobců je zjevně minulostí.
Aby toho navíc nebylo málo, je třeba zmínit - a navázat tak na úvod - první místo Golfu v rámci středně velkých aut. VW zde porazil Mazdu CX-5 a Mini, jež potvrzuje evropský úspěch. Ten je ale dán i jinými atributy, neboť všechny německé automobilky v tabulce se oproti loňským výsledkům zlepšily o 21 až 43 bodů. Nejvíce tento posun připadá na kategorii multimédií, což je pro VW a spol. opravdu dobrá zpráva - právě tato oblast je v poslední době pro zákazníky stále důležitější.
Aktuálně jsou tedy Němci za jednoduchost obsluhy multimédií, vzhled i pocit z ovládacích prvků či atraktivitu displeje adorováni. Jejich celkový posun je navíc výrazně vyšší, než jak moc se změnil průměr celého odvětví (+7 bodů), pročež se dá předpokládat, že registrace v Zemi vycházejícího slunce budou v nejbližší době pouze stoupat. A to nejspíše i u Volkswagenu Golf, jakkoliv již za pouhé tři týdny dorazí nástupce. Na druhou stranu, v Japonsku se osmá generace začne prodávat až s jistým zpožděním.
Mimo Golf se prosadily také Honda N-Box, Mazda CX-3 a Toyota Alphard. Vůbec poprvé zabodovaly také elektromobily, u kterých spokojenost se spotřebou byla hodnocena lépe (644 bodů z tisíce), než je průměr odvětví (636 bodů). Nicméně jakmile již přišla řeč na dojezd a „dotankování“, tahaly již elektromobily za o hodně kratší konec provazu. I Japoncům tedy imponuje, že jezdí levně, ovšem vadí jim tradiční neduhy dané limity akumulátorů.
Právě z toho důvodu šéf automobilové divize J.D. Power Atsushi Kawahashi dodává, že „pokud elektromobily mají být zákazníky zvažovány jako realistická volba, pak se budoucí automobilový trh musí drasticky proměnit.“ Právě to je skutečnost, na kterou soustavně poukazujeme. Nelze lidem vnutit auta, která jsou dražší a méně praktická než ta, která již používají. Zvláště když kvůli uhelné elektřině lze zpochybnit i jejich ekologický kredit. Tedy za předpokladu, že ji lze někde načerpat.
Japonci se v rámci přitažlivosti nových vozů vyslovili především pro německé značky
/Prim pak hrál hlavně Volkswagen Golf, který rozemlel produkci ze Země vycházejícího slunce ve střední třídě
Zdroj: J.D. Power
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva