Jediný vážný konkurent tahače Tesly je reálný. Ukázal se v pohybu, umí zapůsobit

Veškerou pozornost v případě pokusů o stvoření použitelného tahače na elektrický pohon na sebe v posledních týdnech strhla Tesla. V tomto boji ale není jediná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jediný vážný konkurent tahače Tesly je reálný. Ukázal se v pohybu, umí zapůsobit

27.1.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Jediný vážný konkurent tahače Tesly je reálný. Ukázal se v pohybu, umí zapůsobit

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Veškerou pozornost v případě pokusů o stvoření použitelného tahače na elektrický pohon na sebe v posledních týdnech strhla Tesla. V tomto boji ale není jediná.

O Tesle a jejím šéfovi si můžete myslet leccos, v jedné věci je jsou ale tyto dvě entity vážně mistry svého druhu. Jde o schopnost přitáhnout pozornost mas k věcem, které je vlastně nemusí až zajímat. Poslední dobou jsou tak média plná elektrického tahače Tesly, který se v případě, že se vůbec dostane do sériové výroby, reálně dotkne životů naprosté hrstky lidí. Přesto se o něj zajímá kde kdo.

O vyvolání podobného zájmu se svého času snažila firma Nikola, ale úplně neuspěla. Nedá se říci, že by si jí nikdo nevšímal, však i my jsme psali o konceptu jejího tahače One, od začátku jsme tak ale činili s jistým odstupem. Ptali jsme se, zda je vůz pojízdný, pak i dokonce na to, zda nejde o podvod. A s jistou skepsí jsme vám ukazovali také první ilustrace interiéru.

Tahle firma je totiž od začátku trochu podezřelá už svým jménem. Když chcete Tesle konkurovat značkou Nikola, je to jako byste proti nejprodávanějšímu Fordu postavili stroj jménem Henry Fočus. Zní to zkrátka trochu paraziticky, nakonec i proto asi Nikolu bral málokdo tak vážně, jak by si sama přála. Nyní se ale zdá, že jsme této firmě trochu křivdili - rok a něco po odhalení konceptu vozu v jeho fyzické podobě jej totiž předvedla i v pohybu.

Neznamená to, že je hotový, v tuto chvíli ale máme stát jen dva roky od jeho uvedení na trh, čemuž se při spatření funkčního prototypu dá docela dobře věřit. Trochu méně uvěřitelně může znít prohlášení firmy, že Nikola One překoná jakýkoli tahač v jakémkoli ohledu, zahrnujíc hmotnost, akceleraci, brzdnou dráhu, bezpečnost a výbavu. Tady jistě bude chtít říci své i Tesla, ale berme to jako reklamu a v té se vždy trochu přehání.

Znovu realističtěji pak působí snaha výrobce zkombinovat v tomto stroji klasické akumulátory o kapacitě 320 kWh s palivovými články. Plně nabitá a natankovaná (řekněme...) Nikola by tak měla dojet ujet až 1 609 km, navíc díky palivovým článkům snadno doplnit energii na další cestu. Vůz má být velmi schopný též co do brzdných vlastností, když má ze stovky zastavit plně naložený během 30 sekund (to je asi polovina doby, kterou potřebují dnešní trucky) a zajímavý má být také pro firemní ekonomy. Pronájem Nikoly na 6 let má firmy stát nanejvýš 7 000 dolarů měsíčně s neomezeným tankováním vodíku a možností vyměnit stroj za nový po uplynutí oněch 6 let nebo najetí 1 milionu mil (přes 1,6 milionu km).

Všechno tohle zní při pohledu na nové obrázky o poznání reálněji. Podívejte se na ně, Nikola One na nich vypadá docela impozantně...


Jediný vážný konkurent tahače Tesly je reálný. Ukázal se v pohybu, umí zapůsobit - 1 - Nikola One tahac v pohybu prvni 01Jediný vážný konkurent tahače Tesly je reálný. Ukázal se v pohybu, umí zapůsobit - 2 - Nikola One tahac v pohybu prvni 02Jediný vážný konkurent tahače Tesly je reálný. Ukázal se v pohybu, umí zapůsobit - 3 - Nikola One tahac v pohybu prvni 03Jediný vážný konkurent tahače Tesly je reálný. Ukázal se v pohybu, umí zapůsobit - 4 - Nikola One tahac v pohybu prvni 04Jediný vážný konkurent tahače Tesly je reálný. Ukázal se v pohybu, umí zapůsobit - 5 - Nikola One tahac v pohybu prvni 05Jediný vážný konkurent tahače Tesly je reálný. Ukázal se v pohybu, umí zapůsobit - 6 - Nikola One tahac v pohybu prvni 06Jediný vážný konkurent tahače Tesly je reálný. Ukázal se v pohybu, umí zapůsobit - 7 - Nikola One tahac v pohybu prvni 07
Nikola One zřejmě nebude blud. Na světě je pojízdný prototyp, který pomáhá vyvíjet i firma Bosch

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše