Jedna z posledních bašt odporu proti SUV dále odolává. Padne nakonec i ta?

Ve chvíli, kdy se do segmentu SUV otevřeně hrnou i Rolls-Royce s Ferrari, zbývá už jen naprosté minimum značek, které jim říkají ne. Bugatti je jednou z nich.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jedna z posledních bašt odporu proti SUV dále odolává. Padne nakonec i ta?

20.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jedna z posledních bašt odporu proti SUV dále odolává. Padne nakonec i ta?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ve chvíli, kdy se do segmentu SUV otevřeně hrnou i Rolls-Royce s Ferrari, zbývá už jen naprosté minimum značek, které jim říkají ne. Bugatti je jednou z nich.

Bývaly doby, kdy se výrobci z nejvyššího patra smáli zájmu zákazníků o SUV a tvrdili, že oni nikdy něco takového vyrábět nebudou. Šéf koncernu FCA a zároveň nejvyšší muž Ferrari ještě před pár lety tvrdil, že bychom jej nejdříve museli zastřelit, aby příchod takového modelu dopustil. Sergio Marchionne zastřelen nebyl, přesto dnes sám o příchodu SUV od Ferrari otevřeně hovoří.

Poptávka po SUV bez ohledu na segment, cenu a vlastně i značku stále stoupá, takže se automobilky dostávají do složité situace - mohou si zachovat hrdost nebo pozici na trhu a tím i zisky. Že obvykle volí druhou možnost, není příliš překvapivé. Směrem SUV tedy míří prakticky každý výrobce a dobře patrné je to třeba na koncernu VW, kde alespoň jeden crossover či SUV nabízí každá automobilka zaměřená na osobní vozy. Tedy až na jednu, a tou je Bugatti.

To je spolu s McLarenem poslední velkou značkou, která SUV neprodává, nechystá, ani o něm nehovoří. A je nanejvýš pravděpodobné, že se ani Bugatti ke stávajícímu šílenství nepřidá. Kapacity tohoto výrobce jsou více než omezené, kvůli čemu má prostor vždy jen na jeden model. Aktuálně jím je Chiron, jehož montáž začala před nějakými dvanácti měsíci. Plánováno je 500 exemplářů, přičemž ročně vznikne na sedmdesát kusů. Příštích sedm let tedy Bugatti bude mít plné ruce práce.

Automobilka samozřejmě může v mezidobí pracovat na vývoji novinky, nicméně budoucnost je v tomto ohledu nejistá. Navíc samotný koncern VW již naznačil, že stávající obliba SUV jednoho dne skončí. Chystat tedy vůz, který by nepochybně musel zamířit na vrchol všech vrcholů někdy v polovině příští dekády, nepůsobí jako dokonalý obchodní plán.

Přesto se to stát může a právě to motivuje snílky, aby si takový vůz alespoň zkusili představit. Aktuálně tu tedy máme vizualizace Nikity Aksjonova, který se nechal inspirovat hned několika automobily. Čelní maska a zadní světla vychází z Chironu, přední LEDky pro denní svícení obšehnul z Renaultu. A jako základ posloužilo SUV od Lincolnu.

Čím déle se na vzniklý mišmaš díváme, tím více si říkáme, že je dobře, že takový vůz nikdy nevznikne. Okouzlit by dokázal snad jen čínskou klientelu, která ovšem sahá po čemkoliv, co má trochu zvýšený podvozek a světoznámé logo. V kontrastu s tím tak vynikají neoficiální ilustrace chystaného SUV od Ferrari, v jehož případě taková novinka není jen přáním či spekulací, ale naprostou jistotou, jak jsme naznačili výše.

Příchod vozu potvrdil na detroitském autosalonu šéf značky Sergio Marchionne, který zároveň dodal, že novinku máme čekat na konci roku 2019 nebo na počátku roku 2020. Podle Marchionneho, který by měl letos odstoupit od kormidla, vůz „bude vypadat přesně tak, jak by užitkový vůz od Ferrari vypadat měl. Ale řídit se bude muset jako Ferrari.“ A co více, bude to nejrychlejší SUV světa.

V tomto ohledu automobilka z Maranella bude muset pokořit svého blízkého příbuzného, tedy Alfu Romeo Stelvio QV. Ta užívá přeplňovaný šestiválec založený právě na jednotce Ferrari, přičemž jeho 510 koní umožňuje akceleraci z klidu na stovku za 3,8 sekundy a nejvyšší rychlost přes 280 km/h. Kromě toho se ale Italové budou muset vypořádat i s Porsche, Bentley a také Lamborghini.

Právě jeho nový Urus bude nejspíše nejbližším soupeřem chystané novinky, přičemž jeho čtyřlitrový osmiválec twin-turbo dává k dobru 650 koní. Stovku zvládá za 3,6 sekundy (při testech se ale dostal ještě o tři desetiny níže) a maximálně pokoří 305 km/h. To jsou více než působivé hodnoty, zvláště na více než dvoutunové SUV. Nicméně zároveň nejsou ani nepřekonatelné.

Jelikož se navíc Ferrari oproti Lamborghini ještě více přikloní ke crossoverům než k SUV, dá se předpokládat, že závazek spojený s dosažením automobilového Olympu není nesplnitelný. Na druhou stranu ale Italové nechtějí opomenout ani praktickou stránku věci, proto má novinka nabídnout více prostoru pro cestující i jejich zavazadla než současné čtyřmístné GTC4Lusso.

Otázkou je pak volba pohonného ústrojí, nicméně sazka na přeplňovaný osmiválec bude nejspíše trefou do černého. V takovém případě by se Ferrari snadno vypořádalo s Alfou Romeo, zároveň by pak dozajista nabídlo i vyšší výkon a dynamiku než Urus. Ostatně již nyní 3,9litrová jednotka dává pod kapotou modelu 488 GTB více koní, a sice 670. Možné je pak další posílení.

Do hry ale samozřejmě může zasáhnout elektrifikace. Ferrari sice doposud připouštělo přidání elektromotorů pouze k dvanáctiválcovým jednotkám, což by srazilo emise i spotřebu a zároveň navýšilo dynamiku, nicméně přechod k ryze elektrickému ústrojí odmítalo. Marchionne a s ním i další manažeři si totiž ještě před dvěma roky absenci zvuku nedokázali představit (opět Marchionne tehdy ideu elektrického Ferrari dokonce označil za „frivolní”).

Marchionne ale v Detroitu připustil, že značka se elektromobilem zabývá, a to především kvůli nedávno oznámené nové generaci Tesly Roadster. Ta by měla zvládat sprinty z klidu na stovku pod dvě sekundy, což by z vozu dělalo nejrychleji akcelerující produkční automobil světa. To je ovšem titul, na který má zálusk právě Ferrari. A je jisté, že bez elektřiny jej nezíská.

Podle šéfa Ferrari i celého koncernu FCA ale před výrobci leží ještě dlouhá cesta. „Můžete jet opravdu rychle, ale jak dlouho vám to vydrží? Viděli jsme ve Formuli E, že během závodu je nutné měnit auta a jde o nadmíru zábavnou pasáž závodu. Bude tedy zapotřebí ještě hodně práce, než budeme mít naprosto jasnou odpověď na otázku, jež se týká elektrického supersportu.“

Tato slova ale samozřejmě neznamenají popření vývoje, přičemž napomoci v něm může právě ono SUV, které by místo s pouze spalovací jednotkou dorazilo s hybridním ústrojím. Ferrari by tak mohlo postoupit o krok dále, zároveň by mělo v ruce vůz, který se výraznou měrou stará o snížení emisí - lze totiž předpokládat, že tak jako u Lamborghini bude zájem publika enormní.

Uvidíme tedy nejpozději v příštím roce, s čím se Ferrari vytasí a jakým směrem se v rámci motorového prostoru vydá. Aktuální zmínky o výraznější elektrifikaci ale naznačují, že působivým italským serenádám bude v budoucnu konec. To nás pak ve výsledku trápí daleko více než skutečnost, že značka bude nabízet SUV nebo že pustí do světa každým rokem více než 10 tisíc aut...


Jedna z posledních bašt odporu proti SUV dále odolává. Padne nakonec i ta? - 1 - Bugatti a Ferrari SUV neoficialni ilustrace 01Jedna z posledních bašt odporu proti SUV dále odolává. Padne nakonec i ta? - 2 - Bugatti a Ferrari SUV neoficialni ilustrace 02
Jedna z posledních bašt odporu proti SUV dále odolává. Padne nakonec i ta? - 3 - Bugatti a Ferrari SUV neoficialni ilustrace 03Jedna z posledních bašt odporu proti SUV dále odolává. Padne nakonec i ta? - 4 - Bugatti a Ferrari SUV neoficialni ilustrace 04
SUV od Bugatti se objevilo na neoficiálních ilustracích, mnoho krásy ale do vínku nepobralo

Jedna z posledních bašt odporu proti SUV dále odolává. Padne nakonec i ta? - 5 - Bugatti a Ferrari SUV neoficialni ilustrace 05Jedna z posledních bašt odporu proti SUV dále odolává. Padne nakonec i ta? - 6 - Bugatti a Ferrari SUV neoficialni ilustrace 06Jedna z posledních bašt odporu proti SUV dále odolává. Padne nakonec i ta? - 7 - Bugatti a Ferrari SUV neoficialni ilustrace 07
Na chystanou novinku Ferrari se dívá daleko lépe, ačkoliv realita nejspíše bude jiná. Na rozdíl od značky z Molsheimu navíc skutečně dorazí, a to nejpozději do roku 2020

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.