Kolaps trhu s auty v USA je fakt, slabší značky v srpnu klesaly až o 44 procent

Je bohužel nanejvýš pravděpodobné, že přinejmenším v automobilovém světě stojíme na prahu nové krize. O propadech většiny značek v USA jsme vás už informovali, nezmínili jsme se ale o všech.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Kolaps trhu s auty v USA je fakt, slabší značky v srpnu klesaly až o 44 procent

6.10.2019 | Petr Miler

Je bohužel nanejvýš pravděpodobné, že přinejmenším v automobilovém světě stojíme na prahu nové krize. O propadech většiny značek v USA jsme vás už informovali, nezmínili jsme se ale o všech.

Už měsíce píšeme o tom, že není ani tak otázkou zda, ale kdy zasáhne přinejmenším automobilový svět další velká recese. Prvním zlomem byl letošní duben, kdy se nečekaně dramaticky propadly prodeje aut v Číně. Ty sice padají už od loňska, letos na jaře ale Číňané udělali všechno proto, aby propad zvrátili. A přišel jen další velký pád, který trvá dodnes - například i Škoda, která je se svým portfoliem v Číně proti propadům relativně imunní, je letos o 16,2 procenta níže než loni. Tomu se aktuálně za velkou zdí říká úspěch.

Tohle se děje za situace, kdy se automobilky děsí roku 2020 v Evropě. Nová pravidla znamenající nástup vysokých pokut za normovanou spotřebu aut přesahující reálně dosažitelné mety je staví před rozhodnutí, zda se stále menšími zisky prodávat auta, která lidé ještě chtějí (tedy ta se spalovacími motory), nebo rovnou se ztrátou prodávat vozy, které lidé nechtějí (tedy elektromobily). Že ani jedna cesta nemůže být výhrou, je nabíledni.

Přes týden se pak provalilo, jak razantní propad zasáhl trh s novými auty v USA. Vzhledem k probíhající obchodní válce s Čínou se něco takového čekalo, přišlo to ale dříve a razantněji, než kdokoli doufal. Zejména japonské a korejské značky padaly v září nebo za celý třetí letošní kvartál i o více než 15 procent a Subaru, které ve Státech soustavně 93 měsíců rostlo, najednou kleslo o 9,4 procenta. Je to skutečně studená sprcha a pokud máte pocit, že dělat z ní kolaps je přehnané, jsou tu i horší výsledky.

Slabší značky padaly v USA i o více jak 20 procent a svými zářijovými prodeji se pochlubilo také u nás kdysi působící Infiniti. A jeho americké výsledky jsou teprve něco - meziročně -43,9 procenta. Co je též pozoruhodné, jindy odbyt táhnoucí SUV klesaly prodejně ještě níže (-46,9 %) než klasické osobní modely (-35,4 %). Neúspěch značky je nepochybně zčásti dán i stárnoucím portfoliem, to už ale není hvězdné dávno a přesto se Infiniti v USA drželo docela vysoko. Loni prodalo přes 149 tisíc aut, což bylo jen o málo méně než 153 tisíc v roce předchozím. Na relativně drahou luxusní značku to byly silné výsledky, o těch zářijových už to říci nelze.

Japonci oslovili pouhých 7 031 zákazníků, což je oproti 12 536 prodaným vozům v roce předchozím opravdu razantní sešup. Ten jen podtrhuje, co se nyní v USA děje, nejspíše dít bude a co dříve nebo později okusíme i u nás. V Evropě zatím žádné velké potíže neregistrujeme, mnohé automobilové firmy už se ale od léta na problémy připravují. Například německý Bosch intenzivně reviduje veškeré výdaje a zastavuje investice do čehokoli, co není nutné pro další fungování. Tyto firmy už měsíce ví, že problémy přijdou, ač tomu z pohledu běžného smrtelníka máloco fakticky nasvědčovalo.

Těžko z toho všeho vinit jeden faktor, nikdo tomu ale za daných okolností nepomáhá. Aby EU s takovou razancí bojovala proti emisím CO2 zrovna za situace, kdy obchodní válka Číny a USA automobilky tak jako tak dusí, je až absurdní. Ale plán je holt plán a bude třeba jej splnit, i kdyby to celou Evropu mělo ekonomicky dusit několik dalších let. Smutné, ale vše bohužel míří tímto směrem.


Kolaps trhu s auty v USA je fakt, slabší značky v srpnu klesaly až o 44 procent - 1 - Kolaps trhu s auty USA 2019 Infiniti 01
Zářijové výsledky Infiniti v USA jsou tristní. Jsou dány i momentální zranitelností značky, právě proto ale podtrhují, co se nyní v USA děje

Kolaps trhu s auty v USA je fakt, slabší značky v srpnu klesaly až o 44 procent - 2 - Auta ktera Nemci nekupuji 08Kolaps trhu s auty v USA je fakt, slabší značky v srpnu klesaly až o 44 procent - 3 - Auta ktera Nemci nekupuji 09Kolaps trhu s auty v USA je fakt, slabší značky v srpnu klesaly až o 44 procent - 4 - Auta ktera Nemci nekupuji 10
Model Q60 se v září propadl skoro 60 procent a nebyl na tom nejhůř. Jindy odbyt táhnoucí SUV šly dolů ještě níže než konvenční vozy

Zdroj: Infiniti USA

Petr Miler

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama