Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový

Kupé i roadster bude nově možní mít i s dvoulitrem s 300 koňmi. Dynamikou neurazí, okouzlit ale může jen v v několika málo zemích.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový

12.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kupé i roadster bude nově možní mít i s dvoulitrem s 300 koňmi. Dynamikou neurazí, okouzlit ale může jen v v několika málo zemích.

Jaguar F-Type se již na počátku letošního roku dočkal menší modernizace. Ta sebou přinesla i zcela nové provedení 400 Sport, které pohání přeplňovaný třílitrový šestiválec naladěný na 400 koní. Portfolio dvoumístného sporťáku se tak rozrostlo na neskutečných 28 derivátů, v což samozřejmě počítáme varianty Coupe i Roadster. Jak se ovšem říká, s jídlem roste i chuť. Proto Britové vyrukovali s další novinkou, nad jejím smyslem si ale lámeme hlavu dvojnásob.

Jak naznačuje již nadpis článku, F-Type dostal přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec. Tato pohonná jednotka z rodiny Ingenium produkuje 300 koní a 400 Nm točivého momentu, což samozřejmě nejsou zanedbatelná čísla. Pracuje s plnícím tlakem 200 barů a zároveň dostal vůbec poprvé v historii Jaguaru keramická ložiska. Přeplňování má na starost turbodmychadlo typu twin-scroll, mimo to je součástí agregátu také elektronicky ovládaný zdvih ventilů. Hmotnosti této verze klesla 1 524 kilogramů, sprint z klidu na stovku (resp. na 97 km/h) dá za 5,4 sekundy a její nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h.

Dá se ovšem předpokládat, že spíše než na zrychlení či maximálku se čtyřválcový F-Type zaměřuje na jiné hodnoty, a právě zde bychom mohli nalézt odpověď na otázku ohledně smyslu tohoto modelu. Ve srovnání s dosavadním základem v podobě šestiválcové varianty naladěného na 340 koní poklesla spotřeba o 16 % na 7,2 l/100 km dle evropského normovaného cyklu. S tím je nižší i produkce CO2, zde 163 g/km.

Pro některé se tím F-Type stává lákavějším, ne ovšem sám o sobě. Primární důvod sestupu směrem ke čtyřválci spočívá v Číně a tamním zdanění, sekundární v daňových systémech některých dalších, zejména Evropských zemí. S třílitrovými a pětilitrovými pohonnými jednotkami byl britský sporťák na čínském trhu velice drahý, s dvoulitrem se ale dostane do dostupnějších sfér. A levněji rázem vyjde i v zemích jako Francie, Nizozemsko a dalších s vysokým zdaněním založeným na papírové spotřebě paliva resp. emisích CO2.

Není tedy ve výsledku ani divu, že je k mání pouze s osmistupňovým automatem - manuální převodovka se v Číně příliš nemusí a papírovou spotřebu dále snižuje. Kromě toho je možné sáhnout pouze po verzi s pohonem zadních kol. Dalších podstatných změn vůz nedoznal, zejména ne vizuálních. Máme zde pouze specifická 18palcová kola, při volbě výbavy R-Dynamic ovšem tak jako tak dostáváte devatenáctky. A vedle toho jsou v nabídce i 20palcové disky. Jediným unikátem tak ve výsledku zůstává centrální koncovka výfuku.

Kromě instalace odlišného motoru došlo také ke změnám na podvozku. Ty reagují na pokles hmotnosti o 52 kilogramů vůči šestiválci. Máme zde tedy o 4 procenta měkčí pružiny vpředu a o 3 procenta vzadu, odlišná je i charakteristika tlumičů a překalibrováno bylo rovněž řízení. Standardně lze pak počítat s brzdami o průměru 355 mm vpředu a 325 mm, i zde jsou ale za příplatek k mání větší kotouče.

Snaze vejít se do mantinelů daných daňovými systémy té či oné země lze na jednu stranu chápat, na druhou stranu je otázkou, jestli pro vůz jako je je F-Type není dehonestující použití pohonné jednotky srovnatelné s takovou, kterou najdeme třeba ve Volkswagenu Golf nebo Seatu Leon. To už může Jaguar rovnou sáhnout po dvoulitrovém dieselu, jeho spotřeba by nakonec byla ještě nižší. Proto zůstává otázkou, zda po čtyřválcové verzi navzdory nižší ceně sáhne větší množství zákazníků. Jasnou odpověď nám tady ale dá jen čas...


Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 1 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 01Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 2 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 02Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 3 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 03Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 4 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 04Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 5 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 05Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 6 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 06Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 7 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 07Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 8 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 08Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 9 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 09Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 10 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 10Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 11 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 11Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 12 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 12Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 13 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 13Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 14 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 14Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 15 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 15Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 16 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 16Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 17 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 17Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 18 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 18Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 19 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 19Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 20 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 20Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 21 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 21Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 22 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 22Komu to chce Jaguar prodat? Do F-Type dal čtyřválcový motor, ještěže benzinový - 23 - Jaguar F-Type 2017 ctyrvalec 23
S příchodem čtyřválcového Jaguaru F-Type se nabídka britského sporťáku rozrostla na 32 variant

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše