Skončí diesely i ve Škodách? Šéf vývoje otevřeně řekl, co je skutečně čeká

Nad motory TDI jednoznačně zapadá slunce a o jejich budoucnosti se neustále spekuluje. Člověk vedoucí vývoj Škody nyní řekl, co je skutečně čeká v případě modelů české značky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Skončí diesely i ve Škodách? Šéf vývoje otevřeně řekl, co je skutečně čeká

23.10.2018 | Petr Prokopec

Skončí diesely i ve Škodách? Šéf vývoje otevřeně řekl, co je skutečně čeká

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nad motory TDI jednoznačně zapadá slunce a o jejich budoucnosti se neustále spekuluje. Člověk vedoucí vývoj Škody nyní řekl, co je skutečně čeká v případě modelů české značky.

Na sklonku dubna se ve Vídni konalo motorové sympozium, na kterém nemohl chybět ani Volkswagen. Ten v rakouské metropoli možná i překvapivě odhalil nový dvoulitrový diesel s cílem nahradit jím kompletně celou rodinu dosavadních „naftožroutů“, tedy motory 1,4 TDI, 1,6 TDI a 2,0 TDI.

Tento agregát míří pod kapotu různých modelů Audi, v jejich případě má být usazen podélně. Následně jej pak měly začít používat i další koncernové značky, takže budoucnost dieselů u VW se zdála být zajištěna. Jenže ve světě naftových motorů dnes i několik měsíců platí za spoustu času - situace se mění každým dnem a plány, které platily včera, nemusí zítra nic znamenat.

U koncernu VW to nejlépe dosvědčují veletoče Porsche, které nejprve výrobu i prodej dieselů ukončilo, pak zařadilo zpátečku a nakonec je nadobro odpískalo. Byli jsme tak zvědavi, zda se nějaký diesel vůbec ještě dostane po kapotu budoucích škodovek, které mohl stihnout stejný osud. A nyní máme na stole odpověď od toho nejpovolanějšího člověka, Christiana Strubeho, který vede vývoj Škody.

„Diesel není mrtvý,“ uvedl šéf vývoje s tím, že nový dvoulitrový motor bude v případě mladoboleslavské automobilky poprvé použit u příští generace Škody Octavia. Ta bude představena v závěru příštího roku, na počátku toho následujícího pak zamíří do prodeje. V té době odstartuje platnost nových pravidel EU, podle nichž budou moci auta průměrně produkovat nanejvýš 95 gramů CO2 na kilometr, stejně tak by měla být v platnosti emisní norma Euro 7.

Se splněním přísnějších limitů ovšem nový dieselový motor nebude mít problém, jde totiž o mild hybridní jednotku. Očekávat tedy máme přítomnost 12voltového startéru/generátoru a lithium-iontové baterie. VW Group si zároveň pohrál se spalovacím procesem, urychlil reakce turbodmychadla a navýšil i životnost filtru pevných částic. Motor je navíc lehčí a má snížené třecí a tepelné ztráty.

O konkrétní spotřebě se bohužel nemluví, v rámci výkonů má ovšem agregát pokrýt škálu od 136 do 204 koní. Jeho vrcholná verze zároveň přivede do hry i 400 Nm točivého momentu, jenž bude dostupný v rozmezí 1 750 až 3 000 otáček. Kromě vyšší efektivity lze tedy počítat i s působivější jízdní dynamikou, ač zrovna vrchol u Škody nejspíše zamíří jen pod kapotu Octavie RS.

Právě vysoký točivý moment je dle Strubeho „opravdu důležitý“, proto ostatně značka nakonec zavrhla použití benzinového agregátu pod kapotou Škody Kodiaq RS. Ta díky tomu počítá dokonce s 500 Nm, stejně jako s 240 koňmi. Oficiální start prodeje je naplánován na počátek listopadu, již nyní ovšem víme, že pětimístná verze odstartuje na částce 1 189 900 Kč.

Dvoulitr možná v nabídce doplní menší turbodiesel o objemu 1,5 litru. VW Group na jeho vývoji dlouho pracoval, ovšem v důsledku averze zákazníků k „producentům sazí“ vše za pět minut dvanáct odpískal. Nově však měl být agregát přepracován, aby rovněž vyhovoval přísnějším emisním limitům a pod kapotou Octavie může fungovat jako základ.

Zda má tato zvěst reálný základ, není jisté, Straube to nepotvrdil. Na jednu stranu by totiž sice potvrzovala odhodlání VW Group setrvat u dieselů, na straně druhé by však nedávalo smysl, kdyby koncern vyvíjel dvoulitr jako nástupce hned tří motorů a vzápětí vyrukoval s další jednotkou, která mu poleze do zelí. Nic to však nemění na faktu, že nová Octavia TDI dorazí.


Skončí diesely i ve Škodách? Šéf vývoje otevřeně řekl, co je skutečně čeká - 1 - VW EA 288 Evo 2018 prvni foto 01Skončí diesely i ve Škodách? Šéf vývoje otevřeně řekl, co je skutečně čeká - 2 - VW EA 288 Evo 2018 prvni foto 02Skončí diesely i ve Škodách? Šéf vývoje otevřeně řekl, co je skutečně čeká - 3 - VW EA 288 Evo 2018 prvni foto 03Skončí diesely i ve Škodách? Šéf vývoje otevřeně řekl, co je skutečně čeká - 4 - VW EA 288 Evo 2018 prvni foto 04Skončí diesely i ve Škodách? Šéf vývoje otevřeně řekl, co je skutečně čeká - 5 - VW EA 288 Evo 2018 prvni foto 05
Nový mild hybridní diesel Volkswagenu byl představen letos na konci dubna. Teď už jej jisté, že zamíří i pod kapotu škodovek, jako první jej dostane Octavia čtvrté generace

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše