Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral

Automobilky obvykle dělají možné i nemožné, aby význam pojmenování auta nikde ve světě nevyzníval hanlivě. Dosavadní firma SF Motors se ale očividně moc nesnažila, její nové jméno Seres Čechům dobře znít nebude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral

15.4.2019 | Petr Prokopec

Automobilky obvykle dělají možné i nemožné, aby význam pojmenování auta nikde ve světě nevyzníval hanlivě. Dosavadní firma SF Motors se ale očividně moc nesnažila, její nové jméno Seres Čechům dobře znít nebude.

Kalifornská společnost SF Motors byla založena před třemi lety za pomoci čínských peněz. Jelikož navíc má své sídlo ve známém Sillicon Valley, není nikterak překvapivé, že se rovnou vrhla na elektromobilitu. Tomu ostatně dále napomohla i ta skutečnost, že firemním poradcem se stal Martin Eberhard, spoluzakladatel Tesly. Na produkční prvotinu značky však i nadále čekáme. A musíme rovnou v úvodu zmínit, že se jí nakonec nedočkáme, přestože loni došlo k odhalení dvou konceptů.

Důvodem není skutečnost, že by to firma SF Motors zabalila. Pouze se rozhodla, že svým názvem bude zastřešovat celkové aktivity společnosti, nikoliv samotnou automobilovou výrobu. Do showroomů tak sériová SUV zamíří pod obchodním označením „Seres”, jehož původ nebyl nikterak objasněn. Minimálně z českého úhlu pohledu je však poněkud nešťastný, neboť vytváří asociace, po nichž firma jistě netouží. Zvláště, když za jménem vždy následují písmena SF nemající vizuálně daleko k „se”.

Běžně si automobilky i české významy použitých slov ověřují, u Seresu se na to ale... vykašlali. S kontroverzemi zapříčiněnými názvem tedy bude možné počítat, i když zatím není jisté, kdy se vůbec značka Seres podívá na starý kontinent. Zatím totiž veškeré její snahy souvisí s Čínou a Spojenými státy, přičemž v první zmíněné zemi se již rozjely předobjednávky, zatímco v té druhé nová značka odkoupila továrnu GM v Indianě, jíž začala přestavovat.

Americký závod má být dokončen v příštím roce, přičemž se chlubí 50tisícovou výrobní kapacitou. Společně s továrnou v Číně by pak celková roční produkce mohla dosahovat až dvou set tisíc vozů, nicméně kdy dojde k dosažení tohoto milníku, není jisté. Vše bude do značné míry záviset na přijetí firemní prvotiny, která se za pár dní ukáže v plné kráse na autosalonu v Šanghaji a jenž vychází z již zmiňovaného loňského konceptu.

Čekat přitom můžeme jednak model SF5, který bude k dispozici ve dvou verzích. Jako ryzí elektromobil počítá s bateriemi o kapacitě 90 kWh, jenž umožní dojezd až 500 kilometrů. Zatím není jisté, zda produkční verze stejně jako koncept počítá s elektromotorem v každém kole, celkový výkon soustavy však klesl z více než tisíce koní na 694 kobyl. V případě točivého momentu je pak možné počítat s 1 040 Newtonmetry.

Elektrická verze s tímto ústrojím zvládne stovku (respektive 97 km/h) za 3,5 sekundy, přičemž její maximálka byla elektronicky omezena na 250 km/h. Kromě toho však značka Seres nabídne i tzv. Range Extender, tedy variantu, která dostala do vínku menší baterie o kapacitě 33 kWh, kdy čistě jen s nimi zvládne pouze 130 km. Celkový dojezd však bude větší, o což se postará dosud nespecifikovaná spalovací jednotka.

Automobilka přitom dodává, že druhá varianta zvládne sprinty za 4,8 sekundy a maximálně pokoří 230 km/h. Tak jako rychlejší sourozenec pak dostane do vínku třeba 17palcový multimediální systém či možnost dobíjení baterií mezi dvěma vozy. Obě varianty pak ještě čeká jistá forma autonomního řízení, možnost využití hardwaru ale bude do značné míry spočívat v legislativě zemí, kde bude Seres prodáván.

Tím nám studnice informací vyschla, pročež již jen lze dodat, že Seres loni nepředstavil pouze klasičtěji střižené SUV SF5, ale rovněž stylističtější variantu SF7, která kráčí ve šlépějích BMW X6 nebo Mercedesu GLE Coupe. Zatím přitom není jisté, kdy se objeví produkční verze této studie, nicméně i v jejím případě dojde na jisté zmírnění odvážných tvarů, nikoli vsak odvážného jména.

Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral - 1 - Seres SF5 2019 prvni foto 01Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral - 2 - Seres SF5 2019 prvni foto 02Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral - 3 - Seres SF5 2019 prvni foto 03Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral - 4 - Seres SF5 2019 prvni foto 04
Pod názvem Seres SF5 se ukázalo nové elektrické SUV...

Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral - 5 - Seres SF5 2019 prvni foto 05Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral - 6 - Seres SF5 2019 prvni foto 06Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral - 7 - Seres SF5 2019 prvni foto 07Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral - 8 - Seres SF5 2019 prvni foto 08Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral - 9 - Seres SF5 2019 prvni foto 09Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral - 10 - Seres SF5 2019 prvni foto 10
...jenž bylo jako loňský koncept ještě asociováno se značkou SF Motors

Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral - 11 - Seres SF5 2019 prvni foto 11Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral - 12 - Seres SF5 2019 prvni foto 12Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral - 13 - Seres SF5 2019 prvni foto 13Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral - 14 - Seres SF5 2019 prvni foto 14Konkurent Tesly si změnil jméno, z českého pohledu příliš dobře nevybral - 15 - Seres SF5 2019 prvni foto 15
Kromě toho firma ukázala i stylovější model SF7

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše