Korejci našli způsob, jak interiéry aut zcela zbavit hluku od kol a obtékajícího vzduchu

Dva protivné zdroje hluku jsou autům vlastní odjakživa, teprve nástup elektrických pohonů je nechá patřičně vyniknout. Hledají se tak cesty, jak je eliminovat a Hyundai má recept, jak to zvládnout i se snížením hmotnosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Korejci našli způsob, jak interiéry aut zcela zbavit hluku od kol a obtékajícího vzduchu

11.11.2019 | Petr Prokopec

Korejci našli způsob, jak interiéry aut zcela zbavit hluku od kol a obtékajícího vzduchu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dva protivné zdroje hluku jsou autům vlastní odjakživa, teprve nástup elektrických pohonů je nechá patřičně vyniknout. Hledají se tak cesty, jak je eliminovat a Hyundai má recept, jak to zvládnout i se snížením hmotnosti.

Mezi výhody elektrických pohonných jednotek patří jejich tichý chod, a to i ve srovnání s moderními benzinovými a dieselovými motory. Problémem však je, že samotné elektromobily ve svém nitru po většinu času až tak tiché nejsou. Odpadl totiž sice jeden zdroj hluku, kvůli tomu ale daleko více vnímáte ty zbývající. A nejde jen o to, že vedle vás na semaforech zastaví hlučný náklaďák, častěji uslyšíte lomoz od odvalujících se pneumatik a obtékajícího vzduchu.

Právě těmto okolnostem začíná svůj budoucí vývoj podřizovat řada firem. Na sklonku minulého týdne jsme si tak mohli představit technologii SoundComfort, jíž začíná své pneumatiky osazovat společnost Goodyear. Ta přišla s pěnovou vrstvou, která působí jako ideální tlumicí materiál a její účinky si pochvalují hlavně majitelé Tesel. Nyní tu pro změnu máme novinky, se kterými vyrukovala automobilka Hyundai. Ta již nějaký ten pátek užívá technologii Aktivní kontroly hluku (Active Noise Control neboli ANC), teď ale chystá vyšší úroveň.

Pod názvem Aktivní kontrola silničního hluku (Road Noise Active Noise Control čili RANC) se totiž představuje systém, který dokáže analyzovat různé ruchy v reálném čase a na základě získaných dat vytvoří obrácené zvukové vlny. Dokáže tak potlačit třeba hluk, který vzniká mezi pneumatikami a koly, stejně jako se vypořádá s hlukem od silnice. RANC totiž užívá senzor akcelerace, jenž vypočítává množství vibrací, zatímco kontrolní počítač rozpozná, co přesně má onen hluk na svědomí.

„Protože jsme optimalizovali rychlost počítače i přenosu dat, systému zabere jen 0,002 sekundy, než zanalyzuje hluk a vytvoří obrácenou zvukovou vlnu generovanou digitálním procesorem DSP. Mikrofon pak konstantně monitoruje míru potlačení hluku a zasílá data DSP. RANC je přitom schopen provést důkladnou analýzu a rychlým výpočtem dokáže bojovat proti silničnímu hluku separátně u sedadla řidiče, spolujezdce i zadních sedadel,“ uvádí šéf výzkumné laboratoře Gangdeok Lee.

Hyundai přitom dodává, že nová technologie dokáže snížit hluk v kabině o 3 decibely, což znamená, že Korejci mohou současně snížit hmotnost vozu, neboť mohou zredukovat množství zvukové izolace, která šíření hluku brání fyzicky. Není tedy překvapivé, že Lee považuje novinku za přelomovou technologii, což nelze rozporovat. Přesto bychom dodali, že z vnímání skutečných vlastností auta udělá RANC ještě virtuálnější realitu - nepříjemný hluk se bude potlačovat, příjemný zvuk zvýrazňovat, mysl bude šťastna, tělo však pojede v autě hlučném jako žebřiňák s téměř neslyšným motorem...


Korejci našli způsob, jak interiéry aut zcela zbavit hluku od kol a obtékajícího vzduchu - 1 - Hyundai RANC 2019 prvni foto 01Korejci našli způsob, jak interiéry aut zcela zbavit hluku od kol a obtékajícího vzduchu - 2 - Hyundai RANC 2019 prvni foto 02
Hyundai chystá nové řešení aktivního potlačování hluk od pneumatik a obtékajícího vzduchu v kabinách vozů celé korejské skupiny, fungovat má mnohem efektivněji než všechny ostatní systémy podobného ražení

Zdroj: Hyundai

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.