Lady se nečekaně vrátily do prodeje na západě Evropy. A hned tak z něj nezmizí

Sám šéf Lady oficiálně oznámil, že západnější části Evropy jsou od září pro značku tabu a nabídne tu nanejvýš nějaké speciality. Zmýlená neplatí, už teď je znovu k dispozici několik verzí Vesty a dokonce i Niva.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lady se nečekaně vrátily do prodeje na západě Evropy. A hned tak z něj nezmizí

22.1.2019 | Petr Prokopec

Lady se nečekaně vrátily do prodeje na západě Evropy. A hned tak z něj nezmizí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Sám šéf Lady oficiálně oznámil, že západnější části Evropy jsou od září pro značku tabu a nabídne tu nanejvýš nějaké speciality. Zmýlená neplatí, už teď je znovu k dispozici několik verzí Vesty a dokonce i Niva.

Počínaje 1. září loňského roku začaly v Evropě platit nové emisní normy. Souběžně s tím byla zavedena i nová metodika měření spotřeby, která si vyžádala novou homologaci všech vozů v prodeji. Právě kvůli tomu vypadla z nabídek automobilek spousta modelů, z nichž některé se vrátily a jiné už se nevrátí. Obvykle jde o okrajové deriváty schopné oslovit jen pár procent zákazníků, které by na trhu vydržely už jen pár let a výrobcům by se nevyplatila investice do jejich úprav a nové homologace. Jde někdy o nepříjemné výpadky, ve srovnání se situací u Lady ale šlo jen o malou oběť - přímo šéf Lady v listopadu řekl, že nová pravidla znamenají úplný konec prodejů na západ od ruských hranic.

Těžko říci, jestli Yves Caracatzanis záměrně mlžil, došlo ke změně rozhodnutí na vyšších postech nebo se ukázalo, že hlad „západních” zákazníků po nových Ladách ospravedlní další investice, faktem ale je, že výše zmíněné už neplatí. A co více, platit to přestalo už v onom listopadu.

Lada totiž v mezičase doplnila čtyřválcový motor VAZ-21129 instalovaný pod kapotou modelu Vesta o filtr pevných částic a protáhla jej novým homologačním procesem, díky čemuž nakonec plní emisní normu EU6d-TEMP. Ta bude u osobních vozů vyžadována až od letošního září, jí stanovené limity budou platit až do roku 2020. Lada tak může počítat s prodloužením oficiálního působení na „západních“ trzích, mezi něž kromě Německa patří také Slovensko či Maďarsko, nejméně o dva roky.

Stejně jako v případě mnoha světoznámějších značek však ani nová homologace není tak úplně bez poskvrnky. Instalace onoho filtru pevných částic totiž sice snížila produkci emisí pevných částic, nicméně zároveň došlo k částečnému zadušení pohonné jednotky. Ta tedy nyní produkuje 102 koní namísto 106, s nimiž je nadále spojena na trzích mimo Evropskou unii, zejména pak v Rusku.

Nezůstalo ale jen u nižšího výkonu, ekologičtější verze motoru si vyžádala rovněž zdražení, a to v závislosti na výbavě o 500 až 600 Eur (cca 12 800 až 15 400 Kč). Ceny tedy nyní startují na 12 490 Eur (319 400 Kč), což s ohledem na renomé značky mimo Rusko není zrovna láce. A to ani za předpokladu, že jí kompenzuje bohatá výbava, do které se nastěhovalo ABS, ESP, čelní a boční airbagy, Isofix, klimatizace nebo světelné, dešťové a zadní parkovací senzory.

Pokud se navíc rozhodnete, že tato úroveň pro vás není dostačující, lze zamířit až na vrchol ke stupni Luxus. Za ten si značka v kombinaci s automatickou převodovkou účtuje dokonce 15 590 Eur (398 700 Kč), tedy o poznání více, než kolik stojí třeba konkurenční modely Dacie, na něž evropské publikum přeci jen slyší daleko lépe. Navíc takový Logan disponuje prakticky stejným rozvorem, jen je o chlup kratší. V očích mnoha ale není tak přitažlivý jako Vesta.

Verdikt stran designu i samotného pořízení ovšem necháme na vás, my zamíříme k ještě pozoruhodnější věci, než jakou je úprava a opětovná homologace 1,6litrového čtyřválce. Kromě modelů Vesta, Vesta SW a Vesta SW Cross je na evropských trzích k dispozici i Lada Niva, přičemž i její pohonná jednotka se již může chlubit filtrem pevných částic. Jako taková tedy rovněž plní normu Euro 6d-TEMP.

Na rozdíl od modernější jedna-šestky 1,7litrový čtyřválec nepřišel o výkon, i nadále tak produkuje 83 koní. Je otázkou, jak toho Rusové dosáhli, detaily ovšem nejsou až tak podstatné. Spíše proto jen dodáme, že Niva startuje v Německu na 11 990 Eur (Kč). A zároveň zmíníme, že ekologická verze silnějšího 1,8litrového agregátu pro model Vesta se rozhodně nechystá. Jelikož však vůz nebyl s tímto agregátem mimo svou domovinu k mání dosud, o tragédii se nejedná.

Díky za tip, Tomáši!


Lady se nečekaně vrátily do prodeje na západě Evropy. A hned tak z něj nezmizí - 1 - Lada Vesta a Niva evropska homologace 01
Dle dat německého klubu ADAC hned několik Lad nakonec plní emisní normu Euro 6d-TEMP...

Lady se nečekaně vrátily do prodeje na západě Evropy. A hned tak z něj nezmizí - 2 - Lada Vesta a Niva evropska homologace 02Lady se nečekaně vrátily do prodeje na západě Evropy. A hned tak z něj nezmizí - 3 - Lada Vesta a Niva evropska homologace 03Lady se nečekaně vrátily do prodeje na západě Evropy. A hned tak z něj nezmizí - 4 - Lada Vesta a Niva evropska homologace 04
...a to nikoliv jen v případě modelu Vesta...

Lady se nečekaně vrátily do prodeje na západě Evropy. A hned tak z něj nezmizí - 5 - Lada Vesta a Niva evropska homologace 05Lady se nečekaně vrátily do prodeje na západě Evropy. A hned tak z něj nezmizí - 6 - Lada Vesta a Niva evropska homologace 06Lady se nečekaně vrátily do prodeje na západě Evropy. A hned tak z něj nezmizí - 7 - Lada Vesta a Niva evropska homologace 07
...ale překvapivě také u off-roadu Niva

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše