Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lamborghini Urus: máme spoustu detailů ke konceptu SUV
21.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Lamborghini se stále tváří, že má odhalování nového SUV Urus pod kontrolou. Ale nemá. K fotkám nyní přinášíme i první technická data.
Doplněno 22.4.: Dále jsme zpřesnili uváděné údaje, teď už můžeme i garantovat jejich přesnost.
Doplněno 22.4., 15:20: Lamborghini uvolnilo kompletní set fotek, doplňujeme proto naši galerii o pár dalších studiových záběrů.
Třetí modelová řada Lamborghini už není dobře střeženým tajemstvím, ale „jen“ veřejným, mohutně propíraným globálním automobilovým tématem. Nový koncept SUV s názvem Urus připravený pro veřejnou prezentaci v Pekingu jste si mohli v předpremiéře prohlédnout na obsáhlé sadě fotek, mnoho technických detailů jsme k němu ale neměli. Minulý čas použitý v předchozí větě v souvislosti s přesnějšími informacemi ovšem nebyl použit jen náhodou.
Únik totiž plodí únik, a tak se nám podařilo získat i spoustu dalších, nejen technických detailů. Teď už můžeme i zaručit, že jsou stoprocentně autentické, takže...
Lamborghini zamýšlí nasadit své SUV jako přímého rivala BMW X6 M a Range Roveru. Koncernové Porsche Cayenne bude pochopitelně ve všech tiskových zprávách oficiálně ignorováno, každopádně Zuffenhausen bude muset rovněž s jistými ztrátami počítat.
Úbytek by ale neměl být nijak velký. Urus má být ve srovnání s vrcholným Porsche Cayenne Turbo citelně dražší (cca 4,7 vs. 3,2 milionu Kč) a Lamborghini navíc neplánuje vyrábět více než cca tři tisíce těchto aut ročně. Pro italskou značku operující pod křídy Audi to ale beztak znamená až ztrojnásobení produkce, čemuž bude muset být náležitě přizpůsobena také výrobní infrastruktura a zaměstnanecké kapacity. Jako cílové trhy Lamborghini uvádí hlavně USA, Velkou Británii, Německo, Rusko, Střední východ a pochopitelně Čínu.
Proslýchá se, že Urus se v sériové podobě objeví až koncem roku 2015, spíše však až v roce 2016, každopádně nejvyšší šéf Lamborghini Stephan Winkelmann jej považuje za stěžejní model schopný zvýšit a stabilizovat zisky i celou italskou manufakturu. Firma se pochopitelně netají tím, segment supersportů je extrémně citlivý na ekonomické výkyvy a velké SUV, které se v garážích movitých řidičů a také klientů Lamborghini vyskytuje se železnou pravidelností, pomůže vykrýt kritická období.
Lamborghini Urus bylo vyvíjeno pod interním kódem LB736. Interní zdroje uvnitř automobilky zdůrazňují, že produkční auto se bude držet vnějších linií konceptu, poněkud konvenčněji ale bude vypadat interiér.
A co je ukryto pod tou dramaticky tvarovanou karoserií? Tak trochu podle očekávání platforma nové, druhé generace chystaného Audi Q7, které zase bude vycházet ze současného Cayenne a Touaregu. Úspěchem byla především drastická a úspěšná dieta, která v případě Porsche a Volkswagenu srazila hmotnost o zhruba dva metráky a u Q7 to má být dokonce ještě o něco více.
Aby Lamborghini nemohlo být obviňováno z unifikace a nedostatku konstrukční originality, v jeho struktuře se ve značné míře uplatní hliník a karbonové kompozity, tudíž bude z celého kvarteta (vlastně s produkčním Bentley EXP 9 F kvinteta) SUV zaručeně nejlehčí.
S délkou 4,99 metru je o oproti koncepčně nejbližšímu BMW X6 M delší o více než deset centimetrů, šířka je podobná (1,99 metru), výška pak o dva centimetry nižší (1,66 metru). Čím se ale chce toto Lambo oproti X6 odlišit je nejen dále zmíněná dynamika, ale i jistá schopnost fungování ve skutečném terénu. Té má napomoci i nastavitelná světlá výška, kterou bavorský konkurent nenabízí, nejrychlejší Range Rover nebo Porsche Cayenne ale ano.
A co motorizace? To je zatím trochu zapeklitá otázka, ve hře totiž byly dvě pohonné jednotky. Není to jisté, ale pod kapotou konceptu se asi ještě objeví zavrhnutý agregát, kterým není nic menšího než atmosférický desetiválec o objemu 5,2 litru z Gallarda. U sériového Lamborghini Urus ale patrně dojde ke změně ovlivněné současnou environmentální politikou EU postavenou hlavně na pokutách za nadlimitní emise. Proto SUV dostane dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,0 l z Audi S6 až S8 a Bentley Continental GT V8.
Největším překvapením v pohonném ústrojí ale nemají být vůbec první turbodmychadla ve voze Lamborghini, ani premiéra sedmistupňové dvouspojkové převodovky, ale nasazení většího než běžného počtu akumulátorových článků a elektromotoru. Ano i do Sant'Agaty zřejmě už brzy dorazí hybridní technika.
Italská značka slibuje nejvýkonnější a zároveň nejlépe akcelerující SUV na trhu a to znamená výkon kolem 440 kW (600 koní) a schopnost pokořit při zrychlení na stovku BMW X6 M, které tuto disciplínu s motorem o výkonu 555 koní zvládne za 4,7 vteřiny. Pohonné ústrojí Urusu bude od převodovky pokračovat permanentním pohonem všech kol a plné využití potenciálu zajistí maximální rychlost atakující 300 km/h.
Downsizing a hybridní technika znační, že ani Lamborghini nemůže být lhostejná papírová spotřeba, a proto se v základní výbavě objeví chytré řízení alternátoru jinak též popisovaného jako regenerativní brzdění, elektrický posilovač řízení a systém stop-start. Při vysokých rychlostech se zase uplatní adaptivní podvozek s pneumatickým pérováním a automatickým snižováním světlé výšky.
Pondělní ráno, které bude v našich zeměpisných šířkách ekvivalentem času oficiálního odhalení Lamborghini Urus v Pekingu, by už nemělo přinést nic dramaticky nového. Minimálně pár zpřesnění ohledně techniky či budoucí výroby bychom se ale od manažerů automobilky dočkat mohli. Nepochybujte o tom, že pokud se něco takového stane, u nás se o tom dozvíte.
Ve výrobě by se měl Urus objevit v roce 2016. Také jako hybrid.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 23:22 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999