Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Legendární Ikarus vstal z mrtvých. Odhalil nečekaně moderní vůz, zvenčí i v nitru
22.12.2018 | Mirek Mazal
Otravný zvonek, bouchání dveří, hlučný motor, málo sedadel a gumový předěl kabiny byla synonyma pro kloubový autobus Ikarus v časech ČSSR. Maďarská firma stále existuje.
Firma jménem Ikarus vznikla v Maďarsku už v roce 1895. Výroba autobusů započala v 60. letech 20. století a následující dvě dekády Maďaři čile exportovali na další trhy sovětského bloku. V rámci RVHP se hlavní doménou monopolu této značky staly kloubové modely, které si dobře pamatujeme i z našich měst.
Pádem železné opony se změnily geopolitické poměry a továrna z předměstí Budapešti se dostala do problémů. Najednou nebylo komu prodávat, podnik přišel o stále zákazníky a neefektivní reorganizace trvala příliš dlouho. Na sklonku 90. let byl zdecimovaný Ikarus odkoupen konglomerátem Irisbus, ale spolupráce trvala jen do roku 2006.
Záchranné lano Ikarusu hodili podnikatelé okolo Gábora Szélese, kteří v odkoupené továrně v Székesfehérváru vytvořili hlavní sídlo oživené společnosti. Domácí akcionáři chtěli zachovat maďarské tradice autobusové výroby, proto koupili značku Ikarus a zařadili ji pod křídla konglomerátu Műszertechnika Holding.
Při vzpomínkách na jízdy starých harmonik se vším možným kromě komfortního cestování chceme popřát novým majitelům hodně štěstí. Zdá se, že se vydali správným směrem. Přísun nových investic vedl k představení nových modelů, které koupili dopravci jako Volán a BKV. Postupná modernizace byla považována za krok správným směrem, vznikl například vychvalovaný nízkopodlažní kloubový typ Ikarus-Škoda Tr 187.
První větší spolupráce Čechů a Maďarů předcházela dalšímu pokusu o návrat mezi elitu. Nejnovější produkt, elektrický autobus City Pioneer, vzešel z maďarsko-čínské kooperace Ikarusu a CRRC Urban Traffic a překvapuje moderním designovým i technickým pojetím. CRRC dodalo technologie elektrického pohonu a Ikarus zase přispěl zkušenostmi s výrobou autobusových těles, uvedl předseda Gábor Széles. Sériová produkce City Pioneeru začne v druhé polovině příštího roku, pokud půjde vše podle plánu. Protějšek z Asie sdělil, že výroba autobusu pro evropské trhy by mohla zajistit více pracovních míst a mohlo by dojít k oprášení maďarské národní značky.
Nízkopodlažní elektromobil IC 1211 U váží 18 tun a je dlouhý 12 metrů se třemi vstupními dveřmi. Pohon tDrive-MD2021 dokáže vyvinout výkon 240 kW (326 koní) prostřednictvím synchronního motoru s permanentními magnety. Jako trakční baterie slouží lithium-fosfátový akumulátor kapacity 313 kWh. Slíbený dojezd rozsah je v rozmezí 200-260 kilometrů a maximální rychlost je 80 km/h. Dobíjení baterie trvá 5-6 hodin bez možnosti jakéhokoliv zrychlení procesu. Cena za 76 míst pro městské pasažéry zatím není veřejně stanovena.
Číňané pomáhají obnovit zašlou slávu Ikarusu. Hlavní tahákem má být elektrický autobus City Pioneer
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 9 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Číňané po dlouhá léta od VW „opisovali“, nově mu mají pomoci znovu vyrábět lidové vozy
před 2 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 4 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 5 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 7 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva