Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Legendární Ikarus vstal z mrtvých. Odhalil nečekaně moderní vůz, zvenčí i v nitru
22.12.2018 | Mirek Mazal
Otravný zvonek, bouchání dveří, hlučný motor, málo sedadel a gumový předěl kabiny byla synonyma pro kloubový autobus Ikarus v časech ČSSR. Maďarská firma stále existuje.
Firma jménem Ikarus vznikla v Maďarsku už v roce 1895. Výroba autobusů započala v 60. letech 20. století a následující dvě dekády Maďaři čile exportovali na další trhy sovětského bloku. V rámci RVHP se hlavní doménou monopolu této značky staly kloubové modely, které si dobře pamatujeme i z našich měst.
Pádem železné opony se změnily geopolitické poměry a továrna z předměstí Budapešti se dostala do problémů. Najednou nebylo komu prodávat, podnik přišel o stále zákazníky a neefektivní reorganizace trvala příliš dlouho. Na sklonku 90. let byl zdecimovaný Ikarus odkoupen konglomerátem Irisbus, ale spolupráce trvala jen do roku 2006.
Záchranné lano Ikarusu hodili podnikatelé okolo Gábora Szélese, kteří v odkoupené továrně v Székesfehérváru vytvořili hlavní sídlo oživené společnosti. Domácí akcionáři chtěli zachovat maďarské tradice autobusové výroby, proto koupili značku Ikarus a zařadili ji pod křídla konglomerátu Műszertechnika Holding.
Při vzpomínkách na jízdy starých harmonik se vším možným kromě komfortního cestování chceme popřát novým majitelům hodně štěstí. Zdá se, že se vydali správným směrem. Přísun nových investic vedl k představení nových modelů, které koupili dopravci jako Volán a BKV. Postupná modernizace byla považována za krok správným směrem, vznikl například vychvalovaný nízkopodlažní kloubový typ Ikarus-Škoda Tr 187.
První větší spolupráce Čechů a Maďarů předcházela dalšímu pokusu o návrat mezi elitu. Nejnovější produkt, elektrický autobus City Pioneer, vzešel z maďarsko-čínské kooperace Ikarusu a CRRC Urban Traffic a překvapuje moderním designovým i technickým pojetím. CRRC dodalo technologie elektrického pohonu a Ikarus zase přispěl zkušenostmi s výrobou autobusových těles, uvedl předseda Gábor Széles. Sériová produkce City Pioneeru začne v druhé polovině příštího roku, pokud půjde vše podle plánu. Protějšek z Asie sdělil, že výroba autobusu pro evropské trhy by mohla zajistit více pracovních míst a mohlo by dojít k oprášení maďarské národní značky.
Nízkopodlažní elektromobil IC 1211 U váží 18 tun a je dlouhý 12 metrů se třemi vstupními dveřmi. Pohon tDrive-MD2021 dokáže vyvinout výkon 240 kW (326 koní) prostřednictvím synchronního motoru s permanentními magnety. Jako trakční baterie slouží lithium-fosfátový akumulátor kapacity 313 kWh. Slíbený dojezd rozsah je v rozmezí 200-260 kilometrů a maximální rychlost je 80 km/h. Dobíjení baterie trvá 5-6 hodin bez možnosti jakéhokoliv zrychlení procesu. Cena za 76 míst pro městské pasažéry zatím není veřejně stanovena.
Číňané pomáhají obnovit zašlou slávu Ikarusu. Hlavní tahákem má být elektrický autobus City Pioneer
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 2 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 07:46 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis