Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Legendární Ikarus vstal z mrtvých. Odhalil nečekaně moderní vůz, zvenčí i v nitru
22.12.2018 | Mirek Mazal
Otravný zvonek, bouchání dveří, hlučný motor, málo sedadel a gumový předěl kabiny byla synonyma pro kloubový autobus Ikarus v časech ČSSR. Maďarská firma stále existuje.
Firma jménem Ikarus vznikla v Maďarsku už v roce 1895. Výroba autobusů započala v 60. letech 20. století a následující dvě dekády Maďaři čile exportovali na další trhy sovětského bloku. V rámci RVHP se hlavní doménou monopolu této značky staly kloubové modely, které si dobře pamatujeme i z našich měst.
Pádem železné opony se změnily geopolitické poměry a továrna z předměstí Budapešti se dostala do problémů. Najednou nebylo komu prodávat, podnik přišel o stále zákazníky a neefektivní reorganizace trvala příliš dlouho. Na sklonku 90. let byl zdecimovaný Ikarus odkoupen konglomerátem Irisbus, ale spolupráce trvala jen do roku 2006.
Záchranné lano Ikarusu hodili podnikatelé okolo Gábora Szélese, kteří v odkoupené továrně v Székesfehérváru vytvořili hlavní sídlo oživené společnosti. Domácí akcionáři chtěli zachovat maďarské tradice autobusové výroby, proto koupili značku Ikarus a zařadili ji pod křídla konglomerátu Műszertechnika Holding.
Při vzpomínkách na jízdy starých harmonik se vším možným kromě komfortního cestování chceme popřát novým majitelům hodně štěstí. Zdá se, že se vydali správným směrem. Přísun nových investic vedl k představení nových modelů, které koupili dopravci jako Volán a BKV. Postupná modernizace byla považována za krok správným směrem, vznikl například vychvalovaný nízkopodlažní kloubový typ Ikarus-Škoda Tr 187.
První větší spolupráce Čechů a Maďarů předcházela dalšímu pokusu o návrat mezi elitu. Nejnovější produkt, elektrický autobus City Pioneer, vzešel z maďarsko-čínské kooperace Ikarusu a CRRC Urban Traffic a překvapuje moderním designovým i technickým pojetím. CRRC dodalo technologie elektrického pohonu a Ikarus zase přispěl zkušenostmi s výrobou autobusových těles, uvedl předseda Gábor Széles. Sériová produkce City Pioneeru začne v druhé polovině příštího roku, pokud půjde vše podle plánu. Protějšek z Asie sdělil, že výroba autobusu pro evropské trhy by mohla zajistit více pracovních míst a mohlo by dojít k oprášení maďarské národní značky.
Nízkopodlažní elektromobil IC 1211 U váží 18 tun a je dlouhý 12 metrů se třemi vstupními dveřmi. Pohon tDrive-MD2021 dokáže vyvinout výkon 240 kW (326 koní) prostřednictvím synchronního motoru s permanentními magnety. Jako trakční baterie slouží lithium-fosfátový akumulátor kapacity 313 kWh. Slíbený dojezd rozsah je v rozmezí 200-260 kilometrů a maximální rychlost je 80 km/h. Dobíjení baterie trvá 5-6 hodin bez možnosti jakéhokoliv zrychlení procesu. Cena za 76 míst pro městské pasažéry zatím není veřejně stanovena.
Číňané pomáhají obnovit zašlou slávu Ikarusu. Hlavní tahákem má být elektrický autobus City Pioneer
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 15:44 - petr_riha
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1