Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Legendární Ikarus vstal z mrtvých. Odhalil nečekaně moderní vůz, zvenčí i v nitru
22.12.2018 | Mirek Mazal
Otravný zvonek, bouchání dveří, hlučný motor, málo sedadel a gumový předěl kabiny byla synonyma pro kloubový autobus Ikarus v časech ČSSR. Maďarská firma stále existuje.
Firma jménem Ikarus vznikla v Maďarsku už v roce 1895. Výroba autobusů započala v 60. letech 20. století a následující dvě dekády Maďaři čile exportovali na další trhy sovětského bloku. V rámci RVHP se hlavní doménou monopolu této značky staly kloubové modely, které si dobře pamatujeme i z našich měst.
Pádem železné opony se změnily geopolitické poměry a továrna z předměstí Budapešti se dostala do problémů. Najednou nebylo komu prodávat, podnik přišel o stále zákazníky a neefektivní reorganizace trvala příliš dlouho. Na sklonku 90. let byl zdecimovaný Ikarus odkoupen konglomerátem Irisbus, ale spolupráce trvala jen do roku 2006.
Záchranné lano Ikarusu hodili podnikatelé okolo Gábora Szélese, kteří v odkoupené továrně v Székesfehérváru vytvořili hlavní sídlo oživené společnosti. Domácí akcionáři chtěli zachovat maďarské tradice autobusové výroby, proto koupili značku Ikarus a zařadili ji pod křídla konglomerátu Műszertechnika Holding.
Při vzpomínkách na jízdy starých harmonik se vším možným kromě komfortního cestování chceme popřát novým majitelům hodně štěstí. Zdá se, že se vydali správným směrem. Přísun nových investic vedl k představení nových modelů, které koupili dopravci jako Volán a BKV. Postupná modernizace byla považována za krok správným směrem, vznikl například vychvalovaný nízkopodlažní kloubový typ Ikarus-Škoda Tr 187.
První větší spolupráce Čechů a Maďarů předcházela dalšímu pokusu o návrat mezi elitu. Nejnovější produkt, elektrický autobus City Pioneer, vzešel z maďarsko-čínské kooperace Ikarusu a CRRC Urban Traffic a překvapuje moderním designovým i technickým pojetím. CRRC dodalo technologie elektrického pohonu a Ikarus zase přispěl zkušenostmi s výrobou autobusových těles, uvedl předseda Gábor Széles. Sériová produkce City Pioneeru začne v druhé polovině příštího roku, pokud půjde vše podle plánu. Protějšek z Asie sdělil, že výroba autobusu pro evropské trhy by mohla zajistit více pracovních míst a mohlo by dojít k oprášení maďarské národní značky.
Nízkopodlažní elektromobil IC 1211 U váží 18 tun a je dlouhý 12 metrů se třemi vstupními dveřmi. Pohon tDrive-MD2021 dokáže vyvinout výkon 240 kW (326 koní) prostřednictvím synchronního motoru s permanentními magnety. Jako trakční baterie slouží lithium-fosfátový akumulátor kapacity 313 kWh. Slíbený dojezd rozsah je v rozmezí 200-260 kilometrů a maximální rychlost je 80 km/h. Dobíjení baterie trvá 5-6 hodin bez možnosti jakéhokoliv zrychlení procesu. Cena za 76 míst pro městské pasažéry zatím není veřejně stanovena.
Číňané pomáhají obnovit zašlou slávu Ikarusu. Hlavní tahákem má být elektrický autobus City Pioneer
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 3 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 4 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 6 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 7 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva