Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Víte, že se dál vyrábí a prodává i u nás? Legenda z časů SSSR dostala novou verzi
21.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Je to jedno z těch aut, kterým byste už podle jejich vzhledu věštili dávnou smrt. Jenže je to omyl. Tato Buchanka sice míří pod zem, je ale úplně nová.
Díváte se na UAZ-3742, variantu legendárního UAZu-452 zvaného též Buchanka, který se stále vyrábí. První exemplář byl vyroben v roce 1965, takže dnes si odbývá 53. rok své existence. Možná byste řekli, že takto může přežívat jen kdesi na východě, ale není to pravda - Buchanku je možné koupit a přihlásit také u nás a vlastně kdekoli v Evropě. Byly provedeny některé úpravy, aby vůz plnil emisní nařízení a další normy, ale základní koncept je stále stejný.
Stroj příznačně nazvaný podle ruského označení pro bochník chleba nejenže přežívá ve výrobě, na svět stále přichází nové speciální varianty. Ta nejnovější má vskutku zvláštní poslání - bude sloužit horníkům v Ťumenské oblasti Uralského federálního okruhu. Neděláme si legraci, tento vůz bude skutečně jezdit pod zemí ve službách společnosti Kola MMC, pro jejíž potřeby byl speciálně upraven.
Buchanka proto dostala doplňky, které zvyšují odolnost standardního provedení. Uralská důlní verze se vyznačuje zesílením zavěšením kol, lepšími pneumatikami, přídavnými světlomety a nejvýrazněji vnějším trubkovým rámem, který má za cíl krýt hlavně střechu před odpadávající horninou - je to taková helma na auto. Změny se dotkly také vnitřního uspořádání. Šestici sedadel vystřídalo celkem deset míst k sezení, komentuje Jevgenij Chairutdinov, vedoucí podzemního úseku. Tím narůstá počet lidí, kteří se mohou autem najednou přepravovat.
Pomocí UAZu 3742 se pod zem vozí nejen lidé, ale také pomocné nářadí a díly určené k opravě poškozených dobývacích mašin. Řidič Vladimir Černobaj novinářům nastínil složitě přístupné cesty na pracoviště. Služební vozy jsou denně v permanentním zápřahu, musí překonat přírodní nástrahy, nutnost orámovaného transportéru nemůže nikoho překvapit. Pracovníci dolů se mohou těšit na modernizaci kompletního vybavení. Majitel šachet Kola MMC slibuje investovat nejméně 800 milionů rublů (280 milionů Kč) do nákupu nových zařízení, dvojice nerozbitných UAZů je jen předvoj.
Buchanka docela nedávno (na poměry života tohoto stroje...) prošla faceliftem, pro modelový rok 2016 navíc dostala nová přední sedadla s podélným nastavením a příplatkovým vyhříváním. Překvapením je upravená palubní deska s digitálním displejem. Jaké bude počasí, sdělí rosnička z jednoduchého audiosystému a elektrické přístroje zvládne napájet 12V zásuvka. Další řady sedaček mají vlastní výdechy vzduchu, i když o klimatizaci stále nemůže být řeč.
Český prodejce nabízí UAZ Van 2206, což je Buchanka jen v jiném uspořádání. Ex-sovětský off-road pro několik lidí popisuje jako: „Modernizované terénní vozidlo klasické konstrukce. Uzavřená skříňová karoserie je pružně uložena na ocelovém žebřinovém rámu. Vozidlo je vybaveno dvěma tuhými nápravami, zavěšenými na čtveřici listových per. Tato koncepce zásadně snižuje servisní náklady a prodlužuje životnost vozu.“ Přeberte si to jak chcete, na každý pád je možná přestavba vozu na montážní dílnu, vozidlo technické pomoci, záchranářský či expediční speciál. Jeho česká cena začíná na 395 000 Kč.
Toto je speciální Buchanka pro ruské horníky
Další snímky UAZu v jeho aktuálním provedení
Zdroj: Kn 51
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 16:41 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis