Slavný konstruktér odhalil supersport s V12 bez turba, manuálem a obřím větrákem

Má to být poslední analogový supersport a vůbec nejaerodynamičtější vůz všech dob. Při 980 kilech si tak vystačí se 700 koňmi, na prodej už ale není ani jeden.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Slavný konstruktér odhalil supersport s V12 bez turba, manuálem a obřím větrákem

11.12.2019 | Petr Prokopec

Slavný konstruktér odhalil supersport s V12 bez turba, manuálem a obřím větrákem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Má to být poslední analogový supersport a vůbec nejaerodynamičtější vůz všech dob. Při 980 kilech si tak vystačí se 700 koňmi, na prodej už ale není ani jeden.


Před několika málo dny Nissan představil produkční verzi limitované série GT-R50, na které japonská automobilka spolupracovala s italskou karosárnou Italdesign. Ve spolupráci s divizí Nismo výkon tohoto stroje vylétl na 710 koní, jež se skrývají pod notně upravenou karoserií. Čekali jsme tedy, že všech padesát exemplářů bylo od loňské prezentace rozebráno, jenže chyba lávky, Nissan stále má volné sloty. Když se ale nad tím zamyslíme hlouběji, vyjde nám, že až o takové překvapení se nejedná.

V prvé řadě je totiž třeba si uvědomit, že GT-R50 stojí 990 000 Eur (cca 25,3 milionu Kč), což je pětkrát vyšší suma, než jakou dáte za výchozí GT-R Nismo, které dostalo do vínku standardní karoserii a výkon nižší o 110 koní. Mnohem důležitější je však skutečnost, že velkotonážní kupé Nissanu přišlo na svět již před dvanácti lety. Za tu dobu jeho aura již poněkud vyprchala. Kromě toho dorazila nová konkurence, mezi níž se řadí i jeden méně výkonná stroj, za nímž nestojí žádná velká značka.

Řeč je o supersportu s prozatímním označením T.50. Ten se momentálně objevil na vůbec prvním oficiálním obrázku, přičemž prakticky všem boháčům světa se okamžitě rozklepala kolena. Vzápětí jim ovšem do očí vlétly slzy, neboť je třeba dodat, že jakkoliv vznikne dvojnásobné množství než v případě GT-R50, celá produkce již byla rozebrána. A to navzdory skutečnosti, že cena vůči Nissanu začíná na více než dvojnásobných 2 milionech liber (60,43 milionu korun).

Máme tu tedy opravdu neuvěřitelný úspěch, ani v tomto ohledu ale ve výsledku nelze mluvit o nějakém extrémním šoku. Stačí dodat, že za modelem T.50 stojí Gordon Murray. Slavný konstruktér Formule 1 a autor silničního McLarenu F1 tvrdí, že dosud nikdo nepřišel s legitimním nástupcem britského supersportu, a tak to musí udělat sám. Čerstvá várka informací jen dokazuje, že se mu to s největší pravděpodobností podařilo.

Novinka, jež bude nejspíše nabídnuta pod značkou Gordon Murray Automotive, již na první pohled zaujme obřím ventilátorem uprostřed zádě. Ten má průměr 400 mm a jeho primárním úkolem je odvod vzduchu z pod vozu. Murray s touto myšlenkou přišel již před několika lety, teprve nyní se mu však povedlo ji zapracovat do produkčního vozu. To mu umožnilo mohl poslat k ledu různé průduchy či klapky.

Do prodeje se tak dostane „vůz s nejpropracovanější aerodynamikou v historii“, což je tvrzení, kterému lze beze zbytku věřit. Systém nabídne šest různých režimů, kdy kupříkladu mód Streamline zredukuje odpor o 10 procent, aby byla navýšena rychlost v přímém směru. U režimu High Downforce lze pro změnu počítat s přítlakem vyšším oproti normálu o 30 procent. Větrák se pak zapojuje i při brzdění, kdy dráhu zkracuje o 10 metrů.

Nejextrémnějším režimem je Vmax Mode, kdy je zredukován odpor jako u módu Streamline, ovšem zároveň dojde k aktivaci 48voltového integrovaného startéru-generátoru. Ten dokáže po dobu tří minut dodat hnacímu ústrojí dodatečných 30 koní, celkový výkon vozu tak v daný moment vzroste na 700 koní. To je možná dnešní optikou málo, nicméně nesmíme zapomínat na skutečnost, že T.50 bude vážit pouze 980 kilo.

Očekávat lze tedy opravdu strhující jízdní dynamiku, již ještě umocní fakt, že zakázkový 3,9litrový dvanáctiválec od Cosworthu zvládne točit 12 100 ot./min. Nic podobného po silnicích ještě nejezdilo, obdivuhodná je pak skutečnost, že výkon bude na kola přenášet šestistupňová manuální převodovka. Řidič tak bude opravdu v centru dění, a to doslova, neboť stejně jako v McLarenu F1 bude sedět uprostřed.

Zbývá jen dodat, že v prvním čtvrtletí příštího roku odstartují aerodynamické testy, se kterými bude Murraymu asistovat tým Formule 1 Racing Point, tedy někdejší Force India. V květnu nás pak čeká oficiální odhalení, zatímco první vozy si zákazníci převezmou až na počátku roku 2022. Ani to však nesnížilo zájem s nedivili bychom se, kdyby se T.50 stal již nyní legendou jako jeho předchůdce i autor. Ten nakonec o svém možná posledním velkém životním díle (je mu 73 let) tvrdí, že jde o „poslední analogový supersport” v historii. Nedivili bychom se, kdyby měl pravdu...


Slavný konstruktér odhalil supersport s V12 bez turba, manuálem a obřím větrákem - 1 - Gordon Murray Automotive T.50 2019 prvni ilustrace 01
Nový supersport Gordona Murrayho se ukázal na prvním obrázku

Slavný konstruktér odhalil supersport s V12 bez turba, manuálem a obřím větrákem - 2 - Gordon Murray Automotive T.50 2019 prvni ilustrace 02Slavný konstruktér odhalil supersport s V12 bez turba, manuálem a obřím větrákem - 3 - Gordon Murray Automotive T.50 2019 prvni ilustrace 03Slavný konstruktér odhalil supersport s V12 bez turba, manuálem a obřím větrákem - 4 - Gordon Murray Automotive T.50 2019 prvni ilustrace 04
Dle tvůrce půjde o vůz s nejpropracovanější aerodynamikou v historii, na čemž má zásluhu větrák na zádi

Zdroj: Gordon Murray Automotive

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.