Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h

Nové vrcholné provedení modelu Exige disponuje 380 koňmi, hmotnost však může klesnout až na 1 066 kg. A došlo i na ladění aerodynamiky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h

23.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nové vrcholné provedení modelu Exige disponuje 380 koňmi, hmotnost však může klesnout až na 1 066 kg. A došlo i na ladění aerodynamiky.

Ještě před pár měsíci se zdálo, že britská automobilka Lotus skončí na dně bankrotové propasti. Příchod Jeana-Marca Galese se však ukázal být záchranou na poslední chvíli. Bývalý manažer PSA totiž pomocí série nepopulárních kroků, jež mimo jiné souvisely s redukcí pracovních sil, dokázal vrátit Lotus do černých čísel. Od srpna letošního roku tak značka disponuje pozitivním cash flow, díky čemuž si konečně může dovolit vývoj zcela nových modelů.

Jako první se v roce 2020 objeví zcela nový Elise, po němž má následovat spřízněný Exige. Značka oba modely posadí na nové lepené hliníkové šasí, s jehož pomocí hodlá udržet hmotnost pod jednou tunou. A to přesto, že dojde k menšímu navýšení venkovních rozměrů. Mimo to Lotus chce jít na americký trh, proto vozy dostanou více bezpečnostních prvků.

Po této dvojici se Britové chystají na novou generaci modelu Evora, která dorazí v roce 2022. Mimo to bychom se měli dočkat také prvního firemního SUV, které sice bude určeno - alespoň zpočátku - primárně pro asijské trhy, nicméně i tak má zdvojnásobit či dokonce ztrojnásobit registrace. Ty přitom oproti letošním 1 700 až 1 800 prodaným vozům mají narůst na 4 000 aut v roce 2021.

Ještě před touto expanzí pak Gales přislíbil stávající Evoru ve verzi Roadster, kromě toho dojde k dalšímu vylepšování modelů Elise a Exige. Druhý zmíněný se přitom aktuálně ukázal v provedení Sport 380, jež je nejlehčí a nejvýkonnější šestiválcovou variantou tohoto stroje, jaká kdy v Hethelu vznikla. Jejím základem se stal loni odhalený Exige Sport 350.

Vůči tomuto modelu dostala „třistaosmdesátka“ modifikovaný 3,5litrový šestiválec, který nově produkuje 380 koní v 6 700 otáčkách a 410 Nm točivého momentu při 5 000 ot./min. Díky tomuto posílení zvládne zrychlení z klidu na stovku za 3,7 sekundy při cestě za nejvyšší rychlostí 286 km/h. Té přitom dosáhnete až na šestý převodový stupeň, nikoliv na pátý, jako u verze Sport 350.

Lotus udává, že Exige Sport 380 bude od příštího roku k mání také s automatem (s maximálkou sníženou na 274 km/h), ten se však na registracích bude podílet jen zlomkem. Obě převodovky budou mít olejové chlazení, které umožní maximální okruhové využití. V případě manuálu lze přitom dále očekávat hmotnost 1 076 kg, což je ve srovnání s dosud nejlehčí variantou pokles o 25 kilo.

Bylo toho dosaženo instalací nejlehčích kovaných kol na trhu, nahrazením zadního skleněného okna polykarbonátem, lithium-iontovou baterií, novým zadním křídlem a difuzorem či karbonovými sedadly. Auto je možno dovybavit příplatkovým titanovým výfukem a odnímatelným karbonovým střešním panelem, kterým lze nahradit standardní plátno. Obojí hmotnost dále sráží na 1 066 kg.

Veškeré tyto modifikace - zejména pak instalace nového křídla a difuzoru - v kombinaci s výraznějším čelním splitterem navýšily přítlak při maximálce na 140 kg. Oproti provedení Sport 350 jde o 60procentní zlepšení, aniž by narostl aerodynamický odpor. Jeho přesnou hodnotu sice značka nezmínila, průměrná spotřeba však činí 10,4 l/100 km (resp. 9,7 l/100 km u automatu).

Další změny zahrnují rozšíření předních pneumatik Michelin Pilot Sport Cup o 10 milimetrů, což navyšuje přilnavost. Dále tu pak máme účinnější brzdy AP Racing či doplňkový paket Track Pack zahrnující stavitelné tlumiče Nitron a stabilizátory Eibach. Mimo to Lotus snížil o jeden centimetr boční prahy, což usnadňuje nastupování (a taktéž se podílí na nižší hmotnosti).

V kabině je pak možné očekávat již ve standardu čalounění Alcantarou či multimédiální systém zahrnující rozhraní Bluetooth, které se u Lotusu objevuje poprvé. Ceny startují na částce 67 900 GBP (cca 2 156 500 Kč), přičemž první exempláře zamíří k zákazníkům na počátku příštího roku.


Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 1 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 02Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 2 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 01Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 3 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 03Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 4 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 04Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 5 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 05Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 6 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 06Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 7 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 07Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 8 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 08Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 9 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 09Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 10 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 10Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 11 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 11Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 12 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 12Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 13 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 13Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 14 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 14Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 15 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 15Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 16 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 16Lotus Exige Sport 380: britská raketa je ještě silnější i lehčí, koketuje s 300 km/h - 17 - Lotus Exige Sport 380 2017 prvni sada 17
Nový Lotus Exige Sport 380 spojuje 380 koní s hmotností 1 066 kg

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.