Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon
23.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Lotusy platí hlavně za lehká auta a podle slov zakladatele mají pro více rychlosti přidat na lehkosti. Nová Evora GT430 je lehká, jenže je hlavně hodně výkonná.
Britský Lotus se naštěstí vyhnul pádu do propasti bankrotu a pomalu stoupá vzhůru. Nicméně ve zcela zdravé kondici stále není. Na opravdu nové modely tedy ještě budeme muset nějaký ten pátek počkat, přičemž čím dál zřejmější, že jejich příchodu napomohou čínské peníze. Než se tak ovšem stane, může automobilka maximálně vylepšovat stávající portfolio. Právě to je důvod příchodu posílené Evory GT430, která jde tak trochu proti tradicím značky.
Britské kupé započalo svou životní kariéru již před devíti lety, zpočátku jej ale poháněl pouze atmosférický 3,5litrový šestiválec. Teprve posléze dorazila Evora S vybavená taktéž kompresorem. V březnu 2015 pak značka provedla facelift, u kterého výkon povyskočil ze 350 na 400 koní. To ale byl pro Lotus jen počátek, od té doby se prakticky každou chvíli setkáváme s nějakým evolučním a ještě výkonnějším vozem. A GT430 je prozatímní vrchol těchto snah.
V jehož případě byla přeplňovaná jednotka naladěna na 436 koní a 440 Nm točivého momentu. Zrychlení z klidu na stovku se tak nyní odehraje za 3,8 sekundy, pod osm sekund pak tato Evora zdolá stošedesátku. Nejvyšší rychlost vrcholí hodnotou 305 km/h, firemní trať v Hethelu vůz zvládne za 1:25,8, tedy stejně rychle jako extrémní Lotus 3-Eleven.
Posílení motoru ovšem není jedinou novinkou. Již na první pohled je zjevné, že GT430 prošlo i úpravou karoserie. Nový bodykit je daleko agresivnější než ty předchozí a zároveň o poznání líbivější. Lotus přitom kupé dodal jiné karbonové nárazníky, čelní splitter, střechu či zadní křídlo. Dorazila i jednolitá záď, která byla navíc lehce snížena, aby lépe navázala na ostatní nové panely.
Výsledkem těchto změn je navýšení přítlaku na 250 kilogramů, jež vůz produkuje při nejvyšší rychlosti. Kromě toho se karbonový bodykit podílí i na snížení hmotnosti o 26 kilo vůči Lotusu Evora Sport 410, byť v tomto ohledu je jeho účinek jen částečný (-4,7 kg na panely a 4 kg na křídlo). Daleko více se v tomto ohledu projevuje instalace titanového výfuku (-10 kg), který je součástí standardní výbavy.
Suma sumárum, nové GT430 váží pouhých 1 258 kilo, což ovlivnil i příchod odlehčených kol. Devatenáctky na přední nápravě obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 o rozměru 245/35, vzadu pak najdeme dvacítky s pneu o rozměru 295/30. Standardem je černé nebo stříbrné provedení, zákazníci si ovšem mohou připlatit za leštěnou červenou nebo černou variantu.
Ani to není konečná v rámci novinek. Dorazily totiž i tlumiče Öhlins TTX stavitelné ve dvou režimech či specifické pružiny Eibach. Vpředu nechybí ani ventilované brzdy AP Racing svírané čtyřpístkovými třmeny, pod kapotou je pak možné počítat ještě se samosvorným diferenciálem Torsen a jednohmotovým setrvačníkem. Jedinou volbou je pak šestistupňový manuál.
Interiér hostí dvojici sedadel Sparco, zadní lavice ovšem za oběť honbě za co nejnižší hmotností. I proto se tu vlastně neobjevuje čalounění kůží, ale mnohem lehčí Alcantarou. Pokud byste takovou Evoru chtěli, pospěšte si s objednávkou, vyrobeno bude jen 60 exemplářů a jejich cena startuje na 112 500 GBP (cca 3,27 mil. Kč).
Evora GT430 je nejvýkonnějším silničním Lotusem všech dob, se 436 koňmi zdolá stovku za 3,8 sekundy a stošedesátku pod 8 sekund. Nejvyšší rychlost pak činí 305 km/h
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 3 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 5 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 6 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova