Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie

EU si myslela, že její tlak na minimalizaci spotřeby a emisí povede k preferenci malých a úsporných aut, jenže děje se pravý opak. Tato a další pravidla učiní malé vozy prakticky neprodejnými.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie

6.11.2019 | Petr Prokopec

EU si myslela, že její tlak na minimalizaci spotřeby a emisí povede k preferenci malých a úsporných aut, jenže děje se pravý opak. Tato a další pravidla učiní malé vozy prakticky neprodejnými.

Ač to nemusí být na první pohled patrné, nabídka aut na evropském trhu se postupně zeštíhluje. Modelů sice nabízí automobilky stále více, cokoli specifického má ale v jejich portfoliích stále menší prostor. Však stačí vzpomenout na to, jak vypadala paleta verzí nejprodávanějšího Volkswagenu Golf ještě na přelomu století a jak vypadá dnes. Zkuste si nyní koupit šestiválec, pětiválec nebo třídvířko, manuál i automat k čemukoli, pohon 4x4 k lecčemu. K dispozici je zlomek verzí a u konkurence nepochodíte lépe, třebaže i neobyčejných šestiválcových kompaktů byla kdysi v nabídce slušná řádka.

I nyní mizí z nabídek v prvé řadě výkonné verze, jejichž vyšší spotřeba resp. emise CO2 se nepotkávají se stále přísnějšími limity. Nicméně změna bude daleko výraznější a ještě citelněji zasáhne spodní patro nabídek, ze kterých nezmizí jen ostré deriváty, ale celé modelové řady. Pokud tedy toužíte jen po malém autě do města, který postačí k pokrytí vašich potřeb, raději s návštěvou showroomu příliš neotálejte.

Už dříve před tím varoval šéf Volkswagenu a nyní na to upozorňuje také hlava koncernu FCA Mike Manley. Automobilka podle něj hodlá opustit evropský segment minivozů a z nabídky vyřadit modely 500 a Panda. Důvodem je skutečnost, že náklady na jejich vývoj související se splněním budoucích emisních limitů vzrostly na neúnosnou míru. Pokud by se tak nestalo a Fiat by ponechal v prodeji model Panda se stávajícími jednotkami, musel by u každého kusu zaplatit na pokutách Evropské unii nemalých 3 800 Eur (cca 97 tisíc Kč). To by však při přenesení na zákazníky učinilo vůz neprodejným a při ponechání na bedrech FCA ztrátovým.

Jakkoliv je tedy s Fiatem Panda v rámci letošního prvního pololetí spojen růst prodejů o 15 procent, dle Manleyho na příchod nové generace již nedojde. A plnohodnotného nástupce nedostane ani novodobá pětistovka, v jejímž případě prodeje za prvních šest letošních měsíců poklesly o 9 procent. Zatím není jisté, kdy se s nimi italská automobilka definitivně rozloučí, stát by se tak ale mělo nejpozději do roku 2024.

Emise přitom nejsou jediným důvodem, proč se auta s cenou pod 15 000 Eur (asi 383 tisíc Kč) stanou v Evropě obtížně dostupným zbožím. EU nařídila, aby od roku 2022 bylo na palubě každého nového vozu minimálně devět asistenčních systémů. To není problém pro větší auta, z nichž mnohé navíc již prvky jako autonomní brzdy či monitoring jízdních pruhů mají. Ovšem pro minivozy jsou příliš drahé, zvláště v kombinaci s pokutami za nadlimitní CO2.

Tato skutečnost ostatně bude těžkou ranou pro Dacii, která bude muset komplexní systémy adoptovat, jinak se na evropských trzích stane neprodejnou. Zdá se tedy, že i v případě rumunské automobilky dojde na zdražování. Bude tedy zajímavé sledovat, zda se mateřskému Renaultu skutečně povede přivést do hry čínské elektrické SUV K-ZE, které by se zde mělo prodávat za méně než 10 tisíc Eur (asi 255 tisíc Kč).

Každopádně, jak jsme zmínili, svět aut v Evropě čekají opravdu zásadní změny. Fiat doufá, že čelit jim zvládne za pomoci přesunutí zákazníkům k větším vozům, což by jen potvrzovalo možný příchod větší pětistovky, než jaká je k mání nyní. Na druhou stranu se ale také může stát, že lidé kvůli stále větším zásahům do svobod hlavně ze strany Bruselu na koupi nových aut zanevřou. To by ovšem evropské ekonomice rozhodně neprospělo.


Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 1 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 01Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 2 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 02Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 3 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 03Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 4 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 04Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 5 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 05Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 6 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 06Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 7 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 07Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 8 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 08Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 9 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 09Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 10 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 10Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 11 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 11Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 12 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 12Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 13 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 13Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 14 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 14Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 15 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 15Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 16 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 16Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 17 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 17Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 18 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 18Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 19 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 19Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 20 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 20Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 21 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 21Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 22 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 22Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 23 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 23Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 24 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 24Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 25 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 25Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 26 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 26Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 27 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 27Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 28 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 28Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 29 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 29Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 30 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 30Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 31 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 31Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 32 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 32Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 33 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 33Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 34 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 34Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 35 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 35Menší auta v Evropě končí, říká šéf Fiatu, je to paradoxní dopad snah Evropské unie - 36 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 36
Fiat 500 podle šéfa FCA skončí a nebude sám. Prodej aut, jako je toto, není obchodně slučitelný s novými pravidly EU

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

 

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše