Mazda 3 s revolučním „dieselem na benzin“ již jezdí v provozu, beze studu

Za normálních okolností bychom si toho ani nevšimli, tedy jistě ne zrakem. Mazda se ale na svůj Svatý grál mezi spalovacími motory snaží upozornit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mazda 3 s revolučním „dieselem na benzin“ již jezdí v provozu, beze studu

1.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Mazda 3 s revolučním „dieselem na benzin“ již jezdí v provozu, beze studu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Za normálních okolností bychom si toho ani nevšimli, tedy jistě ne zrakem. Mazda se ale na svůj Svatý grál mezi spalovacími motory snaží upozornit.

O málokteré technologii jsme se v poslední době zmiňovali tak často jako o „dieselu na benzin“, za kterým stojí Mazda. Ta před několika málo týdny oficiálně představila nový motor SkyActiv-X, jenž používá svíčkou kontrolované vznícení směsi stlačením. Tedy jinými slovy, její pohonná jednotka se za určitých podmínek chová jako diesel, kdy se mix vzduchu a paliva po stlačení kontrolovaně vznítí. Občas jsou ale k zažehnutí směsi využívány i klasické svíčky.

Mazda zatím funkčnost celého systému popsala jen povrchně, čemuž se vlastně ani nemůžeme divit. Jde totiž o technologii, jejímž vývojem se zabýval skoro celý svět, jen Japonci ji dotáhli až do úspěšného konce. Zejména díky tomu, že nakonec to vzali trochu oklikou a nevyvíjeli motor HCCI, jenž by se obešel zcela bez svíček, ale právě s jakousi zlatou střední cestou v podobě agregátu SPCCI.

Kde přitom japonská automobilka zůstala němá, tam se pokusil princip ústrojí popsat Jason Fenske, jenž léta pracoval jako technik vývoje pohonných jednotek u americké firmy Hyster-Yale Materials Handling. Dle něj motor za studených startů, při nízkých vnějších teplotách či ve chvílích, kdy je potřeba nejvyšší výkon, funguje na bázi Atkinsonova cyklu.

V něm motor používá klasické svíčky a zároveň ponechává sací ventil otevřený i ve fázi komprese. To snižuje extrémně vysoký kompresní poměr (mluví se o 18:1), expanzní poměr však zůstává stejný. Za všech ostatních okolností ale pohonná jednotka spaluje chudou směs, pro kterou jsou vysoké komprese žádoucí.

Největší kouzlo agregátu - a také největší úspěch i tajemství Mazdy - pak spočívá v systému, jenž umožňuje hladký přechod mezi oběma fázemi. Na jeho osvětlení si ovšem budeme muset vyčkat, přičemž Japonci již dříve uvedli, že nový motor se vůbec poprvé objeví pod kapotou nové Mazdy 3. Ta pak sice bude debutovat již v říjnu v Tokiu, s motorem SkyActiv-X se ale představí až později.

Dříve než příští rok to nebude, což je docela dlouhá doba, pročež by se snadno mohlo stát, že se o motoru SPCCI přestane mluvit či snad někdo začne pochybovat o tom, že jde jen o holou utopii. Proto Mazda poslala do světa vývojové prototypy, jež se k revoluční pohonné jednotce hrdě hlásí. Jelikož jde přitom o stávající provedení Mazdy 3, halí vůz jen pramalá kamufláž.

Nejraději bychom usedli za jejich volant a řekli vám, jak fungují, to ale Japonci nejspíše ještě chvíli nedovolí. Musíme se tedy zatím spokojit s konstatováním, že Mazda má hotové zcela funkční prototypy, ladí je v provozu a už oficiálně avizovaný vstup do prodeje tak nebude plácnutím do vody. Dalším krokem bude, že se pohonná jednotka přesune rovnou pod kapotu trojek nové generace a je jen otázkou, jak rychle Mazda s jejími prototypy vyrukuje na silnice - zda až po říjnové premiéře či ještě před ní. Daným termínem bude pak ovlivněna kamufláž. I když je nutné říci, že při pátrání po podstatě motoru nás vlastně obal vozu nemusí až tak moc zajímat.

Snad nám špióni v dohledné době nabídnout i videa, která naznačí minimálně zvukový projev motoru SkyActiv-X. Už ten bude zajímavý. A pokud ony prototypy zamíří třeba na Ring, budeme mít i představu o rychlosti, jaké dosahují. Kromě vyšší efektivity a tedy snížení spotřeby se totiž mají vyznačovat také navýšením výkonu, to jsou spojité nádoby. Rozhodně se máme ještě na co těšit...


Mazda 3 s revolučním „dieselem na benzin“ již jezdí v provozu, beze studu - 1 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 01Mazda 3 s revolučním „dieselem na benzin“ již jezdí v provozu, beze studu - 2 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 02Mazda 3 s revolučním „dieselem na benzin“ již jezdí v provozu, beze studu - 3 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 03Mazda 3 s revolučním „dieselem na benzin“ již jezdí v provozu, beze studu - 4 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 04Mazda 3 s revolučním „dieselem na benzin“ již jezdí v provozu, beze studu - 5 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 05Mazda 3 s revolučním „dieselem na benzin“ již jezdí v provozu, beze studu - 6 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 06Mazda 3 s revolučním „dieselem na benzin“ již jezdí v provozu, beze studu - 7 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 07Mazda 3 s revolučním „dieselem na benzin“ již jezdí v provozu, beze studu - 8 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 08Mazda 3 s revolučním „dieselem na benzin“ již jezdí v provozu, beze studu - 9 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 09
Současná Mazda 3 již testuje nový motor SkyActiv-X. Ten ovšem do prodeje zamíří až pod kapotou nové generace

Zdroj: Autoblog

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.