Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda jde opět proti proudu. Zákazníkům nabídne techniku, se kterou končí i BMW
10.5.2019 | Petr Prokopec
Mazda je v posledních letech prakticky jedinou větší automobilkou, která dělá věci jinak než ostatní. Neholduje downsizingu či dotykovým displejům a proti proudu hodlá jít i návratem šestiválců a zadního pohonu.
Mazda za sebou nemá zrovna dobrý fiskální rok, její provozní zisk se totiž propadl o nemalých 43 procent. Zisková marže poklesla ze 4,2 na pouhá 2,3 procenta, dolů pak letěly i celkové prodeje, a to o 4 procenta na 1,56 milionu vozů. Stojí za tím hlavně potíže na severoamerickém a čínském trhu, stejně jako silné deště, jenž loni udeřily v Japonsku a způsobily dočasnou odstávku výroby. Značka díky tomu přehodnotila své plány, dle kterých původně počítala, že v roce 2024 prodá dva miliony aut. Tento cíl byl nyní snížen na 1,8 milionu aut, plně má být realizován v druhé polovině příští dekády.
Nejsou to ale jediné novinky, o kterých se Mazda na tiskové konferenci rozpovídala. Pokud ovšem čekáte slova o úsporách, jste na špatné adrese. Japonská automobilka totiž hodlá v prvé řadě posílit svou dealerskou síť ve Spojených státech. Zároveň bude držet na uzdě slevovou politiku a místo toho chce vyždímat maximum ze spolupráce s Toyotou. Obě značky totiž staví novou továrnu v Alabamě, jenž by od roku 2021 měla začít navyšovat registrace Mazdy o 150 tisíc aut ročně. Půjde přitom o nový crossover zaměřený na Ameriku, úspěch by tak měl být víceméně jistotou.
Jen u spolupráce s Toyotou ale Mazda skončit nehodlá, svého partnera i konkurenta totiž hodlá také řádně zostudit. A to za pomoci řadových šestiválců, které hodlá vyvinout a jenž budou uzpůsobeny spalování benzinu i motorové nafty. Něco takového přitom Toyota jako mnohem větší automobilka považovala v případě páté generace modelu Supra za nereálné, vývoj vlastní pohonné jednotky namísto převzetí řadového šestiválce od BMW by dle otce projektu Tetsuyi Tady prodloužil návrat ikony o dva až tři roky.
Mazda přitom počítá s tím, že novými šestiválcovými motory osadí modulární platformu Large Architecture určenou velkým vozům. Nadmíru zajímavé přitom není pouze to, že se dočkáme i zcela nové verze agregátu SkyActiv X, tedy té jednotky, které sice spaluje benzin, ale v jistých chvílích se chová jako diesel, nýbrž i návratu pohonu zadních kol. Ten v současné době používá pouze roadster MX-5, do budoucna by se jej ovšem měl dočkat i nástupce Mazdy 6. Šestiválcové zadokolky by tedy měly dorazit i do Evropy.
Na upřesnění bude ale třeba ještě vyčkat, stejně jako na zmínku o objemu motorů. Neoficiálně se mluví o 2,5 až 3 litrech, vše ale bude záviset na samotné koncepci pohonných jednotek. Pokud však jsou SkyActiv-X a SkyActiv-D modulárního charakteru, Mazda víceméně jen v obou případech přihodí dva válce, načež dostaneme třílitr a tři-šestku.
Ať tak či onak, japonská automobilka tímto krokem opětovně dokazuje, že jí nedělá problém kráčet proti proudu, jenž nevelí ke zvětšování, nýbrž ke zmenšování motorů. Až drze pak může působit, že si dovolí doplnit nabídku o techniku typickou pro BMW, s níž samotná bavorská automobilka pozvolna končí. Zadokolek v její nabídce ubývá na úkor předního pohonu a zejména benzinové šestiválce jsou dnes pomalu raritou z okrajů nabídky. Mazda s tím samým hrdě míří do mainstreamu.
Značka si je ovšem plně vědoma toho, že emisní limity jsou stále přísnější a bez elektrifikace je do budoucna již splnit nepůjde. Dá se přitom předpokládat, že právě v tomto bodě dojde na spolupráci s Toyotou, a to v souvislosti s onou „Velkou architekturou“, která má být osazena také mild-hybridy se 48voltovým elektrickým okruhem a plug-in hybridy. Dorazit pak mimo to mají ještě malé vozy na platformě Small Architecture, které se dočkají nezávisle vyvinutých baterií.
Lze přitom jen spekulovat, kde a zda vůbec se mezi těmito novinkami nachází také hybridní Wankel, o kterém se již nějakou dobu spekuluje. V tomto ohledu se ale Mazda již opětovně zahalila mlčením. Skrze svého tiskového mluvčího pak jen vzkázala, že je „nadšena novými motory, se kterými dorazí budoucí vozy, neboť jde o pokračování cesty k dosažení vyšší prestiže. Je nám jasné, že fanoušci budou prahnout po detailech, nicméně vše bude oznámeno v pravý čas.“ Nezbývá tedy nic jiného, než se obrnit trpělivostí, cestu ale Mazda nastoupila obdivuhodnou.
Mazda oznámila příchod nových šestiválců...
...které dorazí pod kapotou velkých zadokolek. Loňská studie Vision Coupe Concept se tak nejspíše dočká sériového provedení
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva