Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda odhalila detaily k motorům nové 3, o „dieselu na benzin” víme zase o něco víc
19.2.2019 | Petr Prokopec
Je hezké vědět, jakými technologiemi disponují agregáty SkyActiv-G a SkyActiv-D, všechny ale zajímá hlavně nový „diesel na benzin“ SkyActiv-X. O něm pořád nevíme vše, aspoň část dat ale potvrzena byla.
Na slavnostní debut nové Mazdy 3 došlo již loni na podzim. Nyní však japonský hatchback a sedan míří do showroomů, přičemž za sebou má první testovací jízdy v USA. Jejich součástí bohužel nebyly vozy osazené revolučním agregátem SkyActiv-X, nýbrž pouze klasickou benzinovou jednotkou. Automobilka uvedla, že kvůli nízkým cenám pohonných hmot nemůže nový motor stavět pouze na spotřebě, a tak začala s novým kolem ladění, v jehož důsledku by se dvoulitrový čtyřválec měl s výkonem dostat přes 200 koní.
Situace v Evropě je bohužel diametrálně odlišná - cenu paliv můžeme pokládat za jakoukoliv, jen ne za nízkou a tlak na minimalizaci emisí je momentálně bezprecedentně velký. Proto Mazda 3 osazená motorem SkyActiv-X zůstane u konzervativnějších čísel. Teď už je definitivně jisté, že u nás nabídne 181 koní a 222 Nm točivého momentu, což je na z dnešního hlediska relativně objemný agregát doplněný navíc kompresorem (byť jeho primárním úkolem není zvyšování výkonu) docela málo.
Je otázkou, zda se později nedočkáme výkonnějšího provedení, prozatím však Mazda zůstává pouze u „špičkové úvodní odezvy, která je kombinována se spotřebou obvykle spojovanou s diesely“. Nový motor bude možné doplnit šestistupňovou manuální nebo šestistupňovou automatickou převodovkou, stejně jako si zákazníci budou moci vybrat mezi pohonem předních či všech kol.
Součástí evropského uvedení nové Mazdy 3 na trh je stejně jako v Americe jen ryze benzinový motor SkyActiv-G, se kterým dorazil ještě zcela nový turbodiesel SkyActiv-D. Ten nahrazuje obě předchozí jednotky, tedy 2,2litrový i 1,5litrový čtyřválec. Mazda v jeho případě zvolila 1,8litrový objem, ovšem ani tentokráte nedorazila nějaká ohromující čísla. Výkon v základu narostl jen na 116 koní, točivý moment pak na 270 Nm. Jízdní dynamika tedy bude spíše slabší, odměnou ale bude spotřeba 4,7 l/100 km.
Agregát je vybaven systémem NOx Storage Catalyst (NSC), který zvládá konvertovat oxidy dusíku na neškodný dusík, a tak výrazně snižovat svou emisní stopu. Mimo to jednotka dostala do vínku rovněž vícefázovou technologii spalování, která má zkrátit proces hoření palivové směsi a snížit typické dieselové klepání. Na výběr pak bude manuál či automat, v obou případech však převodovky budou propojeny pouze s pohonem předních kol.
Přesunout se můžeme k atmosférickému benzinovému dvoulitru SkyActiv-G, jenž disponuje 122 koňmi a 213 Nm. I v tomto případě jsou na výběr pouze převodovky, systém 4x4 není k mání ani za příplatek. S čím ovšem počítat můžete, to je mild-hybridní technologie spočívající v instalaci lithium-iontové baterie a elektrického konvertoru. Dále pak dorazila technologie deaktivace válců, vše samozřejmě kvůli snížení spotřeby a emisí CO2.
Udávaná průměrná spotřeba 6 l/100 km samozřejmě na první pohled jako velký úspěch nevypadá, nicméně vypočítán byl již dle nového cyklu WLTP. Reflektovat tedy musí daleko více reálný svět než hermeticky uzavřenou laboratoř. Mazda si za tento agregát v kombinaci se základní výbavou účtuje 520 900 Kč, za diesel pak dáte minimálně 574 900 Kč. A SkyActiv-X stojí od 603 400 Kč, vyčkat na něj ovšem budete muset do léta.
Nová Mazda 3 konečně míří na evropské trhy, zatím však pouze s ryze benzinovým nebo ryze dieselovým motorem. Revoluční jednotka SkyActiv-X dorazí až v létě, navíc s relativně nízkým výkonem
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 2 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 4 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 5 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 7 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva