Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda oficiálně hovoří o brzkém návratu Wankelu, má to ale nejméně dva háčky
23.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Japonci dál pokračují ve vývoji nového rotačního motoru. Pravděpodobně ale nikoli s cílem osadit jím nástupce některého ze svých slavných kupé.
Mazda RX-8 skončila ve výrobě v roce 2012. Zpočátku jí sice řada lidí nemohla přijít na chuť, neboť nešlo o přímého nástupce dnes již pomalu legendárního modelu RX-7, nicméně posléze si čtyřdveřové kupé přízeň přece jen získalo. Pro evropské publikum se však vůz stal nedostupným již v roce 2010 kvůli emisním standardům, krátce na to Japonci oznámili, že kvůli zhoršujícímu se kurzu Yenu a s ohledem na onu absenci na Starém kontinentu se jim RX-8 již nevyplácí.
Od té doby jsme pravidelně bombardováni zprávami o návratu rotačního motoru. Bohužel pokaždé, kdy se objeví pozitivně laděné informace, Mazda vzápětí vše popře. Či spíše jinak - automobilka sice zmíní, že na nové generaci Wankelu pracuje, ovšem zároveň naznačí, že se jí stále nedaří vyřešit problémy, pro které Wankely musely zemřít. A pokud ano, pak je to pro změnu na úkor výkonu, což tak jako tak znamená, že slavný návrat se konat nebude.
Nyní se ovšem zmínky o příchodu nové verze rotačního agregátu objevily v oficiálním firemním magazínu Zoom-Zoom. Pokud ovšem začínáte jásat nad sériovou verzí předloňského konceptu RX-Vision, musíme bohužel vaše naděje utnout hned v zárodku - Mazda totiž evidentně s Wankelem počítá pouze jako se součástí hybridního pohonného ústrojí. Do budoucna pak možná dojde k jeho využití při spalování vodíku.
„Rotační motor má téměř před návratem. Jako primární pohonná jednotka ale může být považován za žíznivý, zvláště při růstu či poklesu otáček, kdy se mění jeho zátěž. Ale při konstantních a optimálních otáčkách, kdy by fungoval jako generátor, je ideální,“ píše se v magazínu. Proto by Wankel neměl mít chybu, pokud by sloužil jako tzv. range extender. Tedy jinými slovy, kdyby „vyráběl“ elektřinu pro elektrický agregát.
„Jsou zde ovšem další budoucí možnosti. Rotační motory mohou skvěle běžet na vodík, tedy na nejrozšířenější prvek ve vesmíru. Zároveň je také velmi čistý: spalování vodíku produkuje pouze vodní páry.“ Jako jediná pohonná jednotka by se tedy nakonec Wankel skutečně mohl vrátit, a to i pod kapotou sportovního kupé, nicméně v takovém případě by šlo o vodíkové pohonné ústrojí. A to by mohl být kámen úrazu.
Zatímco v případě elektrických dobíjecích stanic se infrastruktura rok od roku zvyšuje, vodíkové člověk aby pohledal. Tímto směrem navíc mnoho automobilek nemíří, a pokud ano, pak jen v rámci svých okrajových projektů. Lepší infrastruktura tedy nemá velkou podporu, a to jak na úrovni samotných výrobců aut, tak u politiků. Mazda si proto nejspíše nedovolí vyrábět vůz, který by nebylo kde dotankovat.
S rotačním vodíkovým ústrojím by navíc byla spojena vysoká cena, což by omezilo cílovou skupinu. Značka by z něj mohla udělat něco na způsob NSX a říci si tak o větší množství peněz než obvykle, nicméně v takovém případě by projekt byl ztrátový skoro jistě. Pokud by přitom nedošlo k rozšíření technologie směrem k masám, pak si jej ale Mazda ve své současné pozici nemůže dovolit rozhodně.
Ačkoli se tedy rotační motor Mazdy skutečně může vrátit, jen stěží bude ryzí - buď nebude pracovat pod kapotou nějakého auta sám, nebo nebude spalovat benzin. Obojí je lepší než nic, ale je to to pravé? Nepředbíhejme, více bychom se měli dozvědĚt září, kdy se bude konat globální setkání fanoušků Wankelu. Podle spekulací by přitom právě během této události Mazda měla oznámit, co nás skutečně čeká a nemine.
S Wankelem jakožto součástí hybridního ústrojí již Mazda pracovala v případě hatchbacku 2 RE Range Extender. Nyní zřejmě dojde na jeho sériové provedení
Na příchod produkční Mazda RX-Vision ale nejspíše můžeme zapomenout
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 39 minutami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 2 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 3 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva