Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda popsala, jak složité je servisovat její revoluční „diesel na benzin“
1.12.2019 | Petr Prokopec
Každá převratná technologie logicky vyvolává obavy o to, jaká bude její spolehlivost a jak složité bude její údržba. Manažer pohonných ústrojí Mazdy Eiji Nakai promluvil právě o tom.
Revoluční motor SkyActiv-X od Mazdy produkuje 180 koní výkonu a 224 Nm točivého momentu, což nejsou na dvoulitrový čtyřválec dopovaný kompresorem příliš oslňující čísla. Zvláště pokud se zadíváme na běžný benzinový dvoulitr SkyActiv-G, který sice má na kontě jen 122 koní, ovšem točivým momentem 213 Nm svého o řád složitějšího kolegu téměř dorovnává.
Nová pohonná jednotka ovšem zajišťuje výraznější nárůst jízdní dynamiky, než by rozdíl v hodnotách obou motorů napovídal. Zatímco s běžným benzinovým dvoulitrem zrychluje Mazda 3 na stovku za 10,4 sekundy, v případě „dieselu na benzin“ daná disciplína zabere jen 8,2 sekundy. To v případě hatchbacku s šestistupňovým manuálem a pohonem předních kol. Sedan je stejně rychlý, s pohonem všech kol sprint trvá 8,5 sekundy a automat situaci ve všech případech o čtyři desetiny zhorší.
S touto jízdní dynamikou by již nová Mazda 3 zaujmout mohla, byť prioritou na starém kontinentu je u tohoto motoru snížení emisí a spotřeby. V závislosti na motorizaci a velikosti kol by si tak vůz měl v průměru říci o 4,4 až 5,5 litru na sto kilometrů, jakkoliv se dá předpokládat, že realita většiny řidičů bude horší.
Žíznivost ovšem není to, co potenciální klientelu u nového motoru zajímá nejvíce. Manažer pohonných ústrojí Eiji Nakai uvedl, že zákaznická nejistota se týká hlavně spolehlivosti a servisních nároků. To není překvapivé, přeci jde o revoluční techniku kombinující dva dosud neslučitelné světy. Motor SkyActiv-X spojuje zapalování směsi bohatší na benzin klasickými svíčkami v jejich okolí a následný vznět chudé směsi nacházející se ve zbytku válce.
Mazda tento proces nazývá SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition), kvůli němu musela zesílit veškeré vnitřní komponenty. Jakkoliv je tedy motor SkyActiv-X dvoulitr jako klasická benzinová jednotka SkyActiv-G, tyto agregáty nesdílejí jedinou součástku. Komplexnost novinky narostla na dvojnásobek, je složitější než standardní diesel SkyActiv-D. Přestože bude motor dražší na výrobu, samotná údržba již má být na standardní úrovni.
Nakai potvrdil, že kromě servisních nákladů mají být zachovány i normální servisní intervaly, žádných zvýšených výdajů se prý není třeba obávat. Otázkou však je, nakolik mu jeho slova můžeme věřit. Je třeba dodat, že zranitelnost motoru SkyActiv-X není dána ani tak samotným spalovací procesem a konstrukcí motoru, jakožto kontrolními mechanismy. Vnitřnosti „dieselu na benzin“ jsou doslova protkané senzory, které kontrolují jak tlaky, tak onen zapalovací proces. Elektronika je přitom Achillovou patou moderních aut, obavy z možného selhání jsou tedy na místě - první svolávací akce v tomto ohledu nesvědčí o ničem dobrém.
Jasnější informace ze servisů ale přijdou nejdříve příštím v roce. Doufejme přitom, že nebudou stejně negativní jako u předchozího revolučního počinu značky, jímž byla dosud poslední verze Wankelova rotačního motoru 13B-MSP Renesis.
Mazda uvedla, že revoluční motor SkyActiv-X nebude dražší na údržbu než běžný benzinový dvoulitr...
...a to i přes dvojnásobný počet vnitřních komponentů. Komplexitu přitom navyšují hlavně senzory monitorující tlaky a kontrolující zapalování
Zdroj: Cars Guide
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 10 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Tesla hledá manažera servisních operací, který zajistí, že firma nebude provádět zbytečné servisní operace
18.3.2024 - Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
18.3.2024 - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
18.3.2024 - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
18.3.2024 - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
18.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 19:51 - Spectral
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 19:07 - řidičBOB
- Pneu koutek 04.18. 18:43 - Snowman000
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch